Crafting of Stock Market Identity and Framing of Strategic Behaviour- Longitudinal case analysis of Talentum Group
Karisto, Petri (2009)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Karisto, Petri
Tampere University Press
2009
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Väitöspäivä
2009-04-17Tiivistelmä
Pörssilistatut yhtiöt kilpailevat sijoittajien huomiosta ja arvostuksesta osana tavoitettaan luoda lisäarvoa omistajilleen. Sijoittajien kautta määräytyviä markkina-arvostuksia ei kuitenkaan ole syytä nähdä ainoastaan seurauksena yhtiöiden tekemistä strategisista valinnoista, sillä markkinoiden palaute voi omalta osaltaan myös muokata yhtiöiden tulevia valintoja. Väitöskirjatutkimuksessani tarkastelen kyseistä kaksisuuntaista vaikutussuhdetta yhtiön strategian ja sen pörssi-identiteetin välisenä vuoropuheluna. Tutkimukseni tarkoituksena on ollut kuvata ja ymmärtää yrityksen pörssi-identiteetin muodostumista ja suhdetta strategiseen käyttäytymiseen käyttämällä tutkimustapauksena suomalaisen mediayhtiö Talentumin historiaa vuosilta 1990?2006.
Tapausyrityksessä pörssi-identiteetin rakentuminen kytkeytyi oleellisesti yrityksen johdon toimintaan strategisen muutoksen oikeuttamiseksi. Keskittynyt omistusrakenne ja medialiiketoiminnan paikallinen luonne olivat tässä prosessissa sekä muutoskohteita että mahdollistavia tekijöitä kasvuidentiteetin rakentumiselle. Rakentumisprosessi kulminoitui sijoittajien ja omistajien vastaanottavaisuuteen johdon esittämille merkityksille medioiden konvergoitumisesta. Tämän johdosta tapausyrityksen kasvuidentiteetti kypsyi kehystämään johdon visionääristä ajattelua positiivisella tavalla ja oli osaltaan kiihdyttämässä medialiiketoiminnan teknologisten rajojen kyseenalaistamiselle perustuneen liiketoimintaportfolion rakentamista.
Talentum menetti visionääristä strategiaa positiivisesti kehystäneen kasvuidentiteetin Internet-toimialan maailmanlaajuisessa pörssiromahduksessa. Samalla alkoi kyseenalaistua oikeutus ylläpitää kasvuyhtiölle luotua monialaista liiketoimintaportfoliota. Konsernin strateginen käyttäytyminen alkoikin saada voimakkaita piirteitä arvoyhtiölogiikasta. Etusijalle nousivat eri liiketoimintojen rajapintoihin liittyneiden synergioiden sijaan yksittäisten liiketoimintojen tuottavuus ja kannattavuus.
Tutkimustuloksena pörssi-identiteetti esitetään yrityksen strategisen käyttäytymisen kehyksenä , joka luo sosiaalista oikeutusta joko nykyisen strategian mukaisille tai sen kyseenalaistaville toimenpiteille. Strategisessa käyttäytymisessä pörssi-identiteetti ilmenee kehystämällä eri sidosryhmien näkemyksiä sekä yrityksen liiketoimintaportfoliosta että sen johtamista koskevista periaatteista. Pörssi-identiteetti rakentuu yhdistelmänä yrityksen itsestään tarjoamasta tulevaisuuden tarinasta sekä markkinoilla määräytyvästä yrityksen arvosta. Näiden kahden toisiinsa liittyvän tekijän merkitys yrityksen pörssi-identiteetin rakentumisessa näyttäisi kuitenkin tutkimukseni perusteella voivan vaihdella merkittävästi erilaisissa historiallisissa ja rakenteellisissa konteksteissa.
Liikkeenjohdon työn näkökulmasta pörssi-identiteettien haasteellisuus piilee niiden dynaamisessa luonteessa. Tätä dynaamisuutta ja pörssi-identiteettien hallitsemisen vaikeutta ovat viimeisen vuoden aikana korostaneet globaali talouskriisi ja sitä seurannut maailmantalouden suhdannekäänne.
Tapausyrityksessä pörssi-identiteetin rakentuminen kytkeytyi oleellisesti yrityksen johdon toimintaan strategisen muutoksen oikeuttamiseksi. Keskittynyt omistusrakenne ja medialiiketoiminnan paikallinen luonne olivat tässä prosessissa sekä muutoskohteita että mahdollistavia tekijöitä kasvuidentiteetin rakentumiselle. Rakentumisprosessi kulminoitui sijoittajien ja omistajien vastaanottavaisuuteen johdon esittämille merkityksille medioiden konvergoitumisesta. Tämän johdosta tapausyrityksen kasvuidentiteetti kypsyi kehystämään johdon visionääristä ajattelua positiivisella tavalla ja oli osaltaan kiihdyttämässä medialiiketoiminnan teknologisten rajojen kyseenalaistamiselle perustuneen liiketoimintaportfolion rakentamista.
Talentum menetti visionääristä strategiaa positiivisesti kehystäneen kasvuidentiteetin Internet-toimialan maailmanlaajuisessa pörssiromahduksessa. Samalla alkoi kyseenalaistua oikeutus ylläpitää kasvuyhtiölle luotua monialaista liiketoimintaportfoliota. Konsernin strateginen käyttäytyminen alkoikin saada voimakkaita piirteitä arvoyhtiölogiikasta. Etusijalle nousivat eri liiketoimintojen rajapintoihin liittyneiden synergioiden sijaan yksittäisten liiketoimintojen tuottavuus ja kannattavuus.
Tutkimustuloksena pörssi-identiteetti esitetään yrityksen strategisen käyttäytymisen kehyksenä , joka luo sosiaalista oikeutusta joko nykyisen strategian mukaisille tai sen kyseenalaistaville toimenpiteille. Strategisessa käyttäytymisessä pörssi-identiteetti ilmenee kehystämällä eri sidosryhmien näkemyksiä sekä yrityksen liiketoimintaportfoliosta että sen johtamista koskevista periaatteista. Pörssi-identiteetti rakentuu yhdistelmänä yrityksen itsestään tarjoamasta tulevaisuuden tarinasta sekä markkinoilla määräytyvästä yrityksen arvosta. Näiden kahden toisiinsa liittyvän tekijän merkitys yrityksen pörssi-identiteetin rakentumisessa näyttäisi kuitenkin tutkimukseni perusteella voivan vaihdella merkittävästi erilaisissa historiallisissa ja rakenteellisissa konteksteissa.
Liikkeenjohdon työn näkökulmasta pörssi-identiteettien haasteellisuus piilee niiden dynaamisessa luonteessa. Tätä dynaamisuutta ja pörssi-identiteettien hallitsemisen vaikeutta ovat viimeisen vuoden aikana korostaneet globaali talouskriisi ja sitä seurannut maailmantalouden suhdannekäänne.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4928]