Tvorets, sub ekt, en t ina: strategii enskogo pis ma v russkom simvolizme
Ekonen, Kirsti (2009)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Ekonen, Kirsti
2009
Venäjän kieli ja kulttuuri - Russian Language and Culture
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Väitöspäivä
2009-03-21Tiivistelmä
Tutkimus Luoja, subjekti nainen: tekijyyden strategiat venäläisen symbolismin naiskirjailijoiden tuotannossa käsittelee luovan naissubjektin konstruoimista venäläisessä 1900-luvun alun kirjallisuudessa. Venäläisessä symbolismissa, sen teksteissä ja sosiaalisissa käytänteissä, luovuus ja luova subjekti olivat keskeisiä teemoja. Esteettisissä pohdinnoissaan symbolistit korostivat feminiinisyyttä mm. tuoden aikansa kirjallisuuskeskusteluun Sofian ja Ikuisen naisellisuuden käsitteet. Symbolistisen estetiikan sukupuolittuneiden mallien tarkastelu osoittaa täten, että ideaalinen Luoja on maskuliininen subjekti, jossa on feminiinisiä piirteitä. Feminiinisyyden osuus symbolistisessa luovuuden ihanteessa on toimiminen luovan subjektin konstruoinnin välineenä. Feminiinisyyden korostus ei johda feminiinisen subjektin tai naistekijyyden konstruointiin, vaan - päinvastoin - feminiinisyyttä korostava metaforiikka tarjoaa naisille symbolistisessa taiteessa välineen, objektin ja muusan roolia. Tästä taustasta nousee tutkimuskysymys: Millä tavoin naiskirjailijat rakensivat tekijyyttä symbolisteina ja naisina?
Tutkimuksessa tarkastellaan viiden venäläisen 1900-luvun alun naiskirjailijan tekstejä, joissa pohditaan luomisen, tekijyyden ja subjektiuden kysymystä naisen näkökulmasta. Tarkastelun kohteena on proosa- ja runotekstejä sekä yksi kirjallinen essee. Valittuja tekstejä yhdistää se, että ne nostavat esiin naisten luomistyöhön liittyviä seikkoja. Tarkasteltavista kirjailijoista Zinaida Gippius oli ainoa, joka kirjoitti naistekijyydestä teoreettisena kysymyksenä. Niin esseessään Zverebog (Petojumala, 1908) kuin muutamissa runoissaan hän esittää, että feminiinistä subjektia ei ole; subjektius itsessään on maskuliinista. Aivan päinvastaista kantaa edustaa Ljudimila Vil kina, joka sonettikokoelmassaan Moj sad (Puutarhani, 1906) etsii nimenomaan feminiinistä subjektiutta ja päätyy samanlaisiin käsityksiin kuin aikansa feministiset ajattelijat ja myöhemmistä teoreetikoista mm. Luce Irigaray. Poliksena Solovjova kuvaa kertomuksessaan Nebyvalaja (Olematon, 1912) miesfilosofin ja muusan suhdetta tavalla, joka näyttää, että muusa on maskuliinisen luovan neron mielikuvituksen tuotetta, performatiivisesti tuotettu ja vailla empiiristä olemassaoloa. Nina Petrovskaja, jota on pidetty kirjallisuushistoriassa dekadenssin symbolina, kieltäytyy kertomus-kokoelmassaan Sanctus amor (1908) systemaattisesti dekadenssille tyypillisestä naisen mystifioinnista ja metaforisoinnista. Omissa teoksissaan tämä dekadenssin symboli osoittautuu näin antidekadentiksi. Lidija Zinov eva-Annibal tarkastelee teoksessaan Tridtsattri uroda (Kolmekymmentäkolme kuvatusta, 1907) symbolistisen estetiikan käytänteitä luovan naisen kannalta. Teos näyttää, että naistekijyyden konstruoiminen symbolistisen estetiikan tarjoamien metaforien varassa ei ollut mahdollista; symbolistisen estetiikan sukupuolidiskurssi oli hänelle parodian kohde. Tämän teoksen jälkeen Zinov eva-Annibal siirtyikin realistiseen kuvaustapaan.
Tutkimus osoittaa, että kaunokirjallinen, fiktiivinen materiaali oli keskeinen foorumi, jolla naistekijyyttä ja subjektiutta konstruoitiin. Kukin kirjailija toimi kuitenkin melko riippumattomana, eivätkä eri naiskirjailijoiden tekijyyden strategiat muodosta yhteneväistä linjaa. Keskeistä kaikille oli pyrkimys dualismien voittamiseen ja monia yhdistää naiskeskisyys ja siihen liittyvä subjektiuden rakentaminen suhteessa toiseen naiseen. Symbolismin naiskirjailijoiden tekijyysstrategioissa näkyy sama dilemma kuin oman aikamme feministisessä teoriassa: kysymys siitä, onko subjektin kategoria sinänsä maskuliininen (J. Kristeva) vai tulisiko konstruoida erityistä femininistä subjektiutta (L. Irigaray). Siinä missä nykyteoreetikot ovat käsitelleet kysymystä subjektiudesta tutkimuksen tarjoamien teoreettisen käsitteiden avulla, 1900-luvun venäläiset naiskirjailijat käyttivät ajatustensa ja strategioidensa kehittelyssä, usein subversiivisesti, niitä metaforia, joita esteettinen diskurssi tarjosi. Metaforien merkitys subjektiuden rakentamisessa oli keskeinen ja tutkimus osoittaa, että kirjallisuudentutkimuksen metodein on saavutettavissa tietoa subjektiudesta sosiaalisena ja filosofisena kysymyksenä.
Tutkimuksessa tarkastellaan viiden venäläisen 1900-luvun alun naiskirjailijan tekstejä, joissa pohditaan luomisen, tekijyyden ja subjektiuden kysymystä naisen näkökulmasta. Tarkastelun kohteena on proosa- ja runotekstejä sekä yksi kirjallinen essee. Valittuja tekstejä yhdistää se, että ne nostavat esiin naisten luomistyöhön liittyviä seikkoja. Tarkasteltavista kirjailijoista Zinaida Gippius oli ainoa, joka kirjoitti naistekijyydestä teoreettisena kysymyksenä. Niin esseessään Zverebog (Petojumala, 1908) kuin muutamissa runoissaan hän esittää, että feminiinistä subjektia ei ole; subjektius itsessään on maskuliinista. Aivan päinvastaista kantaa edustaa Ljudimila Vil kina, joka sonettikokoelmassaan Moj sad (Puutarhani, 1906) etsii nimenomaan feminiinistä subjektiutta ja päätyy samanlaisiin käsityksiin kuin aikansa feministiset ajattelijat ja myöhemmistä teoreetikoista mm. Luce Irigaray. Poliksena Solovjova kuvaa kertomuksessaan Nebyvalaja (Olematon, 1912) miesfilosofin ja muusan suhdetta tavalla, joka näyttää, että muusa on maskuliinisen luovan neron mielikuvituksen tuotetta, performatiivisesti tuotettu ja vailla empiiristä olemassaoloa. Nina Petrovskaja, jota on pidetty kirjallisuushistoriassa dekadenssin symbolina, kieltäytyy kertomus-kokoelmassaan Sanctus amor (1908) systemaattisesti dekadenssille tyypillisestä naisen mystifioinnista ja metaforisoinnista. Omissa teoksissaan tämä dekadenssin symboli osoittautuu näin antidekadentiksi. Lidija Zinov eva-Annibal tarkastelee teoksessaan Tridtsattri uroda (Kolmekymmentäkolme kuvatusta, 1907) symbolistisen estetiikan käytänteitä luovan naisen kannalta. Teos näyttää, että naistekijyyden konstruoiminen symbolistisen estetiikan tarjoamien metaforien varassa ei ollut mahdollista; symbolistisen estetiikan sukupuolidiskurssi oli hänelle parodian kohde. Tämän teoksen jälkeen Zinov eva-Annibal siirtyikin realistiseen kuvaustapaan.
Tutkimus osoittaa, että kaunokirjallinen, fiktiivinen materiaali oli keskeinen foorumi, jolla naistekijyyttä ja subjektiutta konstruoitiin. Kukin kirjailija toimi kuitenkin melko riippumattomana, eivätkä eri naiskirjailijoiden tekijyyden strategiat muodosta yhteneväistä linjaa. Keskeistä kaikille oli pyrkimys dualismien voittamiseen ja monia yhdistää naiskeskisyys ja siihen liittyvä subjektiuden rakentaminen suhteessa toiseen naiseen. Symbolismin naiskirjailijoiden tekijyysstrategioissa näkyy sama dilemma kuin oman aikamme feministisessä teoriassa: kysymys siitä, onko subjektin kategoria sinänsä maskuliininen (J. Kristeva) vai tulisiko konstruoida erityistä femininistä subjektiutta (L. Irigaray). Siinä missä nykyteoreetikot ovat käsitelleet kysymystä subjektiudesta tutkimuksen tarjoamien teoreettisen käsitteiden avulla, 1900-luvun venäläiset naiskirjailijat käyttivät ajatustensa ja strategioidensa kehittelyssä, usein subversiivisesti, niitä metaforia, joita esteettinen diskurssi tarjosi. Metaforien merkitys subjektiuden rakentamisessa oli keskeinen ja tutkimus osoittaa, että kirjallisuudentutkimuksen metodein on saavutettavissa tietoa subjektiudesta sosiaalisena ja filosofisena kysymyksenä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4926]