Laskutaitoharjoittelusta ongelmanratkaisuun. Matematiikan opettajien matematiikkauskomukset opetuksen muovaajina
Kupari, Pekka (1999)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Kupari, Pekka
Koulutuksen tutkimuslaitos/Jyväskylän yliopisto
1999
Matematiikan didaktiikka - Didactics of Mathematics
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Väitöspäivä
1999-10-09Tiivistelmä
MATEMATIIKKA ON oppiaine, joka herättää meissä kaikissa jonkinlaisia tuntemuksia. Matematiikan opiskeluun liittyy kokemuksia, jotka synnyttävät ja tuottavat mitä erilaisimpia uskomuksia - jopa myyttejä - sen oppimisesta ja opiskelusta. Näillä uskomuksilla on havaittu myös olevan vaikutusta opiskelu- ja opetuskäytäntöjen muotoutumiseen. Tutkimuksessa tarkastellaan peruskoulun matematiikan opettajien uskomuksia matematiikasta sekä sen oppimisesta ja opetuksesta. Millaisia uskomuksia opettajilla on? Millä tavoin uskomukset rakentuvat? Löytyykö uskomuksiltaan erilaisia opettajaryhmiä? Kuinka herkästi uskomukset muuttuvat? Miten uskomukset ovat yhteydessä opetustoimintaan? Kysymyksiin haetaan vastauksia suomalaisen opetuskulttuurin näkökulmasta pyrkien ymmärtämään matematiikan opettajien työtä sekä sen kehittymisen ja muuttumisen ehtoja.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4928]