TUNNEÄLYTAIDOT. Esimiesvalmennus ICT-alalla. Sosiaalisen innovaation suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
Kultanen, Timo (2009)
Kultanen, Timo
Tampere University Press Tampereen yliopisto
2009
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2009-02-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7613-6
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7613-6
Tiivistelmä
Tunteiden merkitys työelämässä ja johtamisen osana on ollut kasvavan kiinnostuksen kohteena viime vuosien aikana. Tutkimuksen punaisena lankana ovat tunneälytaidot ja niiden merkitys esimiestyössä. Toinen tärkeä käsite tässä tutkimuksessa on temperamentti, joka on kiehtova, ihmisten erilaisuuteen viittaava käsite, joka selittää, että ihmisen käyttäytymiseen ja reaktioihin vaikuttavat niin geneettiset tekijät kuin ympäristökin. Yhtenä asiana tarkastellaan tunneälytaitojen merkitystä ja kehittämistä esimiestyössä sekä niiden yhteyttä temperamenttiin ja luonteenpiirteisiin. Tutkimuksen kohderyhminä olivat ICT-alan yritykset ja niiden esimiehet.
Esimiestyön laadulla on suuri vaikutus organisaation tuottavuuteen. Esimiestyö vaikuttaa mm. ilmapiiriin, luovuuteen, organisaation sisäiseen luottamukseen, motivaatioon ja stressin määrään. Esimiestyön merkitys on suuri myös kansantaloudellisesta ja kansanterveydellisestä näkökulmasta. Sairauspoissaolojen syntyyn ja niiden määrään on esimiestyöllä kiistaton vaikutus. Sairauspoissaolot taas aiheuttavat valtavan määrän kustannuksia. Ihmisen hyvinvoinnin ja työn tuottavuuden välinen yhteys on tunnettu pitkään. Esimiestyö on keskeisessä roolissa työyhteisöjen tuottavuuden ja hyvinvoinnin rakentamisessa. Esimiehen tulisi muiden taitojen ohella osata havaita organisaatiossa syntymässä olevia ja olemassa olevia häiriöitä (konfliktit, laiminlyönnit, kiusaaminen jne.) Esimiehellä tulisi olla taitoa ja kykyä tarttua monenlaisiin häiriötekijöihin. Ja lisäksi taitoa hoitaa tällaisiakin asioita. Ja lopulta myös osata käyttää ulkopuolista apua, silloin kun oma osaaminen ei riitä.
Tunneälytaidot voidaan jakaa kahteen luokkaan: henkilökohtaisiin taitoihin (itsetuntemus, itsehallinta ja motivoituminen) ja sosiaalisiin taitoihin (empatia ja sosiaaliset kyvyt). Itsetuntemuksen merkitys on siinä, että esimies ymmärtää omien tunteidensa ja ajattelun seuraukset. Itsehallinta taas viittaa mm. siihen, käyttääkö esimies aikaansa sellaisiin asioihin, jotka ovat tärkeimpiä hänen menestymisensä näkökulmasta työssään. Motivaatio on kahdensuuntainen: osaako esimies motivoida itsensä ja osaako esimies luoda motivoitumisen edellytykset alaisiinsa? Empatialla viitataan muiden ihmisten tunteiden, tarpeiden ja huolenaiheiden ymmärtämiseen ja havaitsemiseen. Sosiaaliset kyvyt ovat esimiestyössä tärkeitä, koska vaikuttaminen ihmisiin on parhaimmillaan, kun esimies saa alaisensa aidosti motivoitumaan työhönsä. Sosiaalisiin taitoihin kuuluu myös esimiehen ymmärrys siitä, että hänen tulisi saada alaisensa tuntemaan itsensä arvostetuiksi sekä siitä, että yhtenä esimiehen tehtävänä on ylläpitää ja jopa nostaa alaisten itsetuntoa.
Tutkimus on menetelmältään suunnittelututkimus. joka on luonteeltaan soveltavaa ja pyrkii luomaan uutta tai ainakin aiempaa parempia ratkaisuja. Suunnittelututkimus rakentaa siis uutta eli pyrkii luomaan innovaatioita. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena on se, miten psykologis-painotteisen esimiesvalmennuksen keinoin voitaisiin muuttaa ihmistä johtajana paremmaksi. Tarkoituksena oli rakentaa uudenlainen esimiesvalmennusohjelma, jossa pääosin tunneälytaitoja kehittämällä voitaisiin saavuttaa parempaa johtajuutta.
Tutkimuksen päätulos on uudenlainen tunneälytaitojen kehittämiseen painottuva meta-esimies-valmennusohjelma ja sen kantavat periaatteet. Meta viittaa siihen, että osa periaatteista on mukana kaikissa ohjelman sovelluksissa ja osa niistä sovelletusti. Kantavista periaatteista huolimatta ohjelma räätälöidään jokaista sovellusta varten.
Ohjelman kantavat periaatteet muodostavat 11 kohdan kokonaisuuden. Raportissa osoitetaan ja perustellaan, että keskeisiä periaatteita ovat: ohjelman tulisi olla kestoltaan vähintään seitsemän päivän mittainen ja valmennuspäivien välin tulee olla 3-6 viikkoa, osallistujat tulisi haastatella henkilökohtaisesti ennen ohjelman alkua, ohjelman tulisi pohjautua syvälliseen interaktiivisuuteen ja kokemuksista oppimiseen, ohjelma tulisi rakentaa yhden valmentajan mallin pohjalle, esimiesvalmennuksen tulisi edetä tunneälytaitoihin pohjautuvista mentaalisista prosesseista kohti business-prosesseja ja henkilökohtaista työn optimointia, itsensä tuntemiseen tulisi panostaa, sillä se on itsensä tavoitteellisen kehittämisen välttämätön ehto, erilaisia itsearviointimenetelmiä käyttäen tulisi pyrkiä löytämään osallistujien vahvuudet ja potentiaaliset rajoitukset, valmennuspäivien alussa tulisi kerrata edellisen päivän tavoitteet, sisältö ja se, mitä osallistujat olivat päivästä oppineet ja ottaneet käyttöön, osallistujien henkilökohtaisen kokemusmaailman ja historian hyödyntäminen tulisi ottaa keskeiseksi osaksi oppimisympäristöä.
Esimiestyön laadulla on suuri vaikutus organisaation tuottavuuteen. Esimiestyö vaikuttaa mm. ilmapiiriin, luovuuteen, organisaation sisäiseen luottamukseen, motivaatioon ja stressin määrään. Esimiestyön merkitys on suuri myös kansantaloudellisesta ja kansanterveydellisestä näkökulmasta. Sairauspoissaolojen syntyyn ja niiden määrään on esimiestyöllä kiistaton vaikutus. Sairauspoissaolot taas aiheuttavat valtavan määrän kustannuksia. Ihmisen hyvinvoinnin ja työn tuottavuuden välinen yhteys on tunnettu pitkään. Esimiestyö on keskeisessä roolissa työyhteisöjen tuottavuuden ja hyvinvoinnin rakentamisessa. Esimiehen tulisi muiden taitojen ohella osata havaita organisaatiossa syntymässä olevia ja olemassa olevia häiriöitä (konfliktit, laiminlyönnit, kiusaaminen jne.) Esimiehellä tulisi olla taitoa ja kykyä tarttua monenlaisiin häiriötekijöihin. Ja lisäksi taitoa hoitaa tällaisiakin asioita. Ja lopulta myös osata käyttää ulkopuolista apua, silloin kun oma osaaminen ei riitä.
Tunneälytaidot voidaan jakaa kahteen luokkaan: henkilökohtaisiin taitoihin (itsetuntemus, itsehallinta ja motivoituminen) ja sosiaalisiin taitoihin (empatia ja sosiaaliset kyvyt). Itsetuntemuksen merkitys on siinä, että esimies ymmärtää omien tunteidensa ja ajattelun seuraukset. Itsehallinta taas viittaa mm. siihen, käyttääkö esimies aikaansa sellaisiin asioihin, jotka ovat tärkeimpiä hänen menestymisensä näkökulmasta työssään. Motivaatio on kahdensuuntainen: osaako esimies motivoida itsensä ja osaako esimies luoda motivoitumisen edellytykset alaisiinsa? Empatialla viitataan muiden ihmisten tunteiden, tarpeiden ja huolenaiheiden ymmärtämiseen ja havaitsemiseen. Sosiaaliset kyvyt ovat esimiestyössä tärkeitä, koska vaikuttaminen ihmisiin on parhaimmillaan, kun esimies saa alaisensa aidosti motivoitumaan työhönsä. Sosiaalisiin taitoihin kuuluu myös esimiehen ymmärrys siitä, että hänen tulisi saada alaisensa tuntemaan itsensä arvostetuiksi sekä siitä, että yhtenä esimiehen tehtävänä on ylläpitää ja jopa nostaa alaisten itsetuntoa.
Tutkimus on menetelmältään suunnittelututkimus. joka on luonteeltaan soveltavaa ja pyrkii luomaan uutta tai ainakin aiempaa parempia ratkaisuja. Suunnittelututkimus rakentaa siis uutta eli pyrkii luomaan innovaatioita. Tässä tutkimuksessa kiinnostuksen kohteena on se, miten psykologis-painotteisen esimiesvalmennuksen keinoin voitaisiin muuttaa ihmistä johtajana paremmaksi. Tarkoituksena oli rakentaa uudenlainen esimiesvalmennusohjelma, jossa pääosin tunneälytaitoja kehittämällä voitaisiin saavuttaa parempaa johtajuutta.
Tutkimuksen päätulos on uudenlainen tunneälytaitojen kehittämiseen painottuva meta-esimies-valmennusohjelma ja sen kantavat periaatteet. Meta viittaa siihen, että osa periaatteista on mukana kaikissa ohjelman sovelluksissa ja osa niistä sovelletusti. Kantavista periaatteista huolimatta ohjelma räätälöidään jokaista sovellusta varten.
Ohjelman kantavat periaatteet muodostavat 11 kohdan kokonaisuuden. Raportissa osoitetaan ja perustellaan, että keskeisiä periaatteita ovat: ohjelman tulisi olla kestoltaan vähintään seitsemän päivän mittainen ja valmennuspäivien välin tulee olla 3-6 viikkoa, osallistujat tulisi haastatella henkilökohtaisesti ennen ohjelman alkua, ohjelman tulisi pohjautua syvälliseen interaktiivisuuteen ja kokemuksista oppimiseen, ohjelma tulisi rakentaa yhden valmentajan mallin pohjalle, esimiesvalmennuksen tulisi edetä tunneälytaitoihin pohjautuvista mentaalisista prosesseista kohti business-prosesseja ja henkilökohtaista työn optimointia, itsensä tuntemiseen tulisi panostaa, sillä se on itsensä tavoitteellisen kehittämisen välttämätön ehto, erilaisia itsearviointimenetelmiä käyttäen tulisi pyrkiä löytämään osallistujien vahvuudet ja potentiaaliset rajoitukset, valmennuspäivien alussa tulisi kerrata edellisen päivän tavoitteet, sisältö ja se, mitä osallistujat olivat päivästä oppineet ja ottaneet käyttöön, osallistujien henkilökohtaisen kokemusmaailman ja historian hyödyntäminen tulisi ottaa keskeiseksi osaksi oppimisympäristöä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4926]