Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Relations of television : genre and gender in production, reception and text of a Japanese family drama

Valaskivi, Katja (1999)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
951-44-4674-7.pdf (935.2Kt)
Lataukset: 



Valaskivi, Katja
Tampere University Press
1999

Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
1999-10-22
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/urn:isbn:951-44-4674-7
Tiivistelmä
Perhesarja koki uuden tulemisensa japanilaisessa televisiossa 1990-luvun alussa, kun kau-pallinen Tokyo Broadcasting System (TBS) -kanava tuotti Wataru seken wa oni bakari -nimisen televisiosarjan. Alun alkaenkin poikkeuksellisen pitkäksi suunniteltu sarja oli niin suo-sittu, että sitä on jatkettu 1990-luvun aikana kolmella vuoden mittaisella lähetysjaksolla. Yh-teensä sarjaa on tehty noin kaksisataa pääasiassa tunnin mittaista jaksoa. Jaksot on lähe-tetty 'parhaaseen katseluaikaan' prime timessa kerran viikossa. Nostamalla tutkimuksen kohteeksi kyseisen japanilaisen televisiosarjan tutkija haluaa muistuttaa kansainvälistä ja suomalaista viestinnän ja kulttuuritutkimuksen tiedeyhteisöä siitä, että televisio on keskeinen kulttuurisia merkityksiä tuottava ja ylläpitävä koneisto muissakin kuin angloamerikkalaisissa kulttuureissa. Japanissa perhesarjan lajityyppi ja kyseinen sarja sen osana tuottaa aktiivisesti käsitystä siitä, mikä on 'japanilaista' ja millainen ymmärrys kulttuurisesta sukupuolesta on tässä japanilaisuudessa hyväksyttävää. Tutkimus hyödyntää ja kehittää eteenpäin genren relationaalista käsitteellistystä. Tämän käsitteellistyksen avulla käy näkyväksi, että tuotanto, teksti ja vastaanotto ovat aina suhteessa toisiinsa, ja että televisio-ohjelmat tuotetaan vas-taanotettaviksi aina tietyllä konventiovälitteisellä tavalla. Genre kutsuu televisio-ohjelman te-kijät tekemään ohjelmaa tiettyjen lajityyppikonventioiden mukaisesti. Myös vastaanotto nou-dattelee näitä konventioita, vaikka jotkut katsojat vastustavatkin heille tarjottua katsoja-asemaa tai lukutapoja. Olennaista on, että lajityypin konventiot yleensä tunnistetaan silloin-kin, kun tarjottuja merkityksiä vastustetaan. Genren ohella tutkimuksen toinen keskeinen kä-site on gender, jonka avulla television suhteita voidaan analysoida sukupuolen kulttuurisen tuottamisen näkökulmasta. Missä genre valottaa tuotannon, tekstin ja vastaanoton kol-minapaista merkityssuhdetta eri lajityyppien osalta, siinä gender tekee mahdolliseksi ymmär-tää sukupuolen lajityyppisten representaatioiden välisiä ja keskinäisiä suhteita. Tutkimuksen aineisto koostuu kyseisen perhesarjan tekijöiden haastatteluista ja sarjan teon seuraamises-ta, televisiosarjasta itsestään, katsojien ryhmähaastatteluista sekä katsojien täyttämistä ky-selylomakkeista. Aineistoa on lähestytty yllä mainittujen käsitteiden genre ja sukupuo-li(järjestelmä) eli gender kautta.
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [4082]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste