Opettajien ääneen liittyvä työhyvinvointi ja äänikoulutuksen vaikutukset
Ilomäki, Irma (2008)
Ilomäki, Irma
Tampere University Press
2008
Puheoppi - Speech Communication and Voice Research
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2008-12-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7553-5
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7553-5
Tiivistelmä
Ääni on opettajan tärkein työväline. Opettajan ammatissa on suuret vaatimukset äänelliselle osaamiselle; etenkin äänen kestokyvylle, kantavuudelle ja äänenkäytön viestinnälliselle toimivuudelle. Keskeiset opettajien äänen kestämistä uhkaavat ääniriskitekijät ovat suuri äänenkäyttömäärä ja tarve käyttää voimakasta ääntä esimerkiksi taustamelun, suurten tilojen tai huonon akustiikan vuoksi. Viestinnän näkökulmasta opettajan ääniongelmat tai puutteellinen äänenkäyttö voivat vaikuttaa heikentävästi oppilaiden kuunteluun ja sitä kautta myös oppimistuloksiin. Opettajien itsensä ja koulujärjestelmän kannalta mahdolliset ääniongelmat voivat aiheuttaa monenlaisia psyykkisiä, sosiaalisia tai taloudellisia seuraamuksia, ammatillisen itsetunnon tai sosiaalisten suhteiden ongelmista toistuviin sairaslomiin tai ammatinvaihtotarpeeseen. Siksi on tarpeen tutkia opettajien ääneen liittyvää työhyvinvointia sekä sitä, miten opettajien optimaalista äänenkäyttöä voitaisiin parhaiten edistää esimerkiksi erilaisten koulutusmenetelmien avulla.
Väitöskirjan tavoitteena oli selvittää opettajien ääneen liittyvää työhyvinvointia sekä äänikoulutuksen vaikutuksia siihen. Tarkastelukohteina olivat opettajien itsensä arvioimat äänivoimavarat ja -ongelmat sekä työympäristön riskit, kliinisesti arvioitu ääniterveys, itsearviointien ja asiantuntija-arviointien yhtäpitävyys, äänenlaadun ja äänen väsymisen yhteys. Lisäksi tutkittiin äänikoulutuksen määrää opettajien koulutus- ja työuran aikana ja lyhyt- tai pitkäkestoisen tai puuttuvan äänikoulutuksen yhteyksiä äänioireiden esiintyvyyteen sekä kahden erityyppisen äänikoulutusmenetelmän (äänihygienialuento vs. ääniharjoitukset) vaikutuksia opettajien ääneen. Näitä tutkittiin itsearvioinnein, akustisin mittauksin, kuunteluarvioinnein sekä kliinis-instrumentaalisesti. Lähes kaikki opettajat kertoivat kokeneensa jotain ääniongelmia. Kuitenkin näiden ohessa raportoitiin samanaikaisesti myös ääneen liittyvää työhyvinvointia, sillä valtaosa opettajista arvioi omat äänelliset voimavaransa (äänenlaadun, kestokyvyn ja kantavuuden) varsin tavallisiksi.
Foniatri totesi 12 prosentilla opettajista orgaanisia muutoksia kurkunpäässä. Tämä voi merkitä sitä, että tavallisen työssä olevan, terveeksi oletetun opettajajoukon keskuudessa varsin monella saattaa olla kehittymässä muutoksia äänihuuliin. Siksi työterveysjärjestelmään olisi tarpeen saada entistä systemaattisempia opettajien ääniseulontatutkimuksia, jotta ääniongelmat löydettäisiin jo varhaisvaiheessa, jolloin niiden pahenemisen estäminen ja hoito on todennäköisesti helpompaa.
Noin puolet opettajista luokiteltiin ääneltään täysin terveiksi. Terveet opettajat raportoivat äänioireita lähes yhtäläisesti kuin kliinisesti sairaiksi luokitellutkin. Tämä saattaa merkitä sitä, että kyky havainnoida omaa ääntä tarkasti on voinut osaltaan auttaa ääniterveyden ylläpidossa ja ääniongelmien ehkäisyssä.
Työpäivänaikainen kuormitus tuotti sellaisia akustisia muutoksia, jotka viittaavat lihasaktiviteetin lisääntymiseen sekä työpäivänaikaisia äänenväsymistuntemuksia. Äänen väsymistä esiintyi sekä terveillä että melko terveillä, eikä pelkästään niillä joilla oli orgaanisia kurkunpäämuutoksia. Pitkäkestoisessa äänityössä siis tervekin äänentuottamismekanismi väsyy. Tällöin äänen kuormituksesta palautumisen keinojen hallinta voi olla ensiarvoisen tärkeää.
Opettajat arvioivat haitallisimmiksi työympäristötekijöiksi puutteellisen ilman laadun, taustamelun ja kiireen. Opettajista 2/3 ei ollut saanut lainkaan äänikoulutusta opettajankoulutuksensa tai työuransa aikana. Näin ollen suurin osa tässä äänellisesti hyvin vaativassa ammatissa työskentelevistä toimii pelkän intuitionsa varassa tämän keskeisen työvälineensä hallinnassa. Äänikoulutuksen määrän ja äänioireiden esiintyvyyden yhteyksistä todettiin, että vasta pitkäkestoinen äänikoulutus vähensi äänioireiden esiintyvyyttä. Lyhytkoulutus lisäsi tietoisuutta oman äänen voinnista, mikä sinänsä voi myös edistää äänen suojelua.
Eri koulutusmenetelmien vertailussa molemmat koulutusryhmät (äänihygienialuento- ja ääniharjoitusryhmät) raportoivat äänitietämyksensä lisääntyneen, mutta vain ääniharjoitukset lisäsivät äänenkäyttöön liittyviä voimavaroja eli kestävyyttä, kantavuutta ja äänenlaatua. Tulokset osoittivat, että yhdistetyn äänihygienialuennon & ääniharjoitusten jälkeen ääneen liittyvä työhyvinvointi lisääntyi selvemmin kuin pelkän äänihygieniakoulutuksen jälkeen. Nämä tutkimustulokset tarjoavat uutta tietoa kulloisenkin koulutustehtävän kannalta tehokkaimpien koulutusmenetelmien valintaan äänenkäyttökoulutuksessa.
Tämä tutkimus vahvistaa aiempien tutkimusten tuloksia siitä, että kouluissa on tärkeää panostaa kaikkien opettajan ääntä kuormittavien riskitekijöiden minimointiin: ilmanlaadun ja huoneakustiikan parantamiseen, melun vähentämiseen, äänenvahvistimien tarjoamiseen niitä tarvitseville, työasentojen ergonomiaohjaukseen, kiireen hallintaan ja ylisuurten ryhmäkokojen pienentämiseen. Opettajan ääntä voisivat säästää myös erilaiset opetusmenetelmävalinnat ja opetusviestintästrategiat esimerkiksi työrauhan luomiseen ja ylläpitoon. Työympäristön ja itse työn järjestelyjen lisäksi ylikuormittumisen estossa on tärkeää myös se, että opettajat itse oppivat tunnistamaan oman äänensä yksilölliset ylikuormitusrajat ja välttämään niiden ylittämistä sekä huolehtimaan äänen palautumisesta, ottamaan väsymyksen merkit merkkeinä palautumistarpeesta ja aktiivisesti järjestämään lepohetkiä niin työpäivän, työviikon kuin lukukaudenkin mittaan, silloin kun ääntä väsyttää.
Jatkossa olisi hyvä ääniterveysnäkökulman lisäksi tutkia myös opettajan äänen viestinnällistä toimivuutta ja oppilaiden kuulijanäkökulmaa, sillä opetusviestinnän tehokkuuden ja tarkoituksenmukaisuuden kannalta olisi tärkeää selvittää, millainen opettajan äänenkäyttö parhaiten auttaisi kuuntelua niin, ettei kuulija joutuisi sitomaan liikaa kuuntelukapasiteetistaan pelkkään vastaanottoon, vaan tilaa jäisi enemmän sanoman tulkinnalle, ymmärtämiselle, omaksumiselle ja mieleen painamiselle. Hyvin toimiva ääni myös varmistaisi opettajien viestijätyytyväisyyttä ja ääneen liittyvää ammatillista toimintakykyisyyttä.
Väitöskirjan tavoitteena oli selvittää opettajien ääneen liittyvää työhyvinvointia sekä äänikoulutuksen vaikutuksia siihen. Tarkastelukohteina olivat opettajien itsensä arvioimat äänivoimavarat ja -ongelmat sekä työympäristön riskit, kliinisesti arvioitu ääniterveys, itsearviointien ja asiantuntija-arviointien yhtäpitävyys, äänenlaadun ja äänen väsymisen yhteys. Lisäksi tutkittiin äänikoulutuksen määrää opettajien koulutus- ja työuran aikana ja lyhyt- tai pitkäkestoisen tai puuttuvan äänikoulutuksen yhteyksiä äänioireiden esiintyvyyteen sekä kahden erityyppisen äänikoulutusmenetelmän (äänihygienialuento vs. ääniharjoitukset) vaikutuksia opettajien ääneen. Näitä tutkittiin itsearvioinnein, akustisin mittauksin, kuunteluarvioinnein sekä kliinis-instrumentaalisesti. Lähes kaikki opettajat kertoivat kokeneensa jotain ääniongelmia. Kuitenkin näiden ohessa raportoitiin samanaikaisesti myös ääneen liittyvää työhyvinvointia, sillä valtaosa opettajista arvioi omat äänelliset voimavaransa (äänenlaadun, kestokyvyn ja kantavuuden) varsin tavallisiksi.
Foniatri totesi 12 prosentilla opettajista orgaanisia muutoksia kurkunpäässä. Tämä voi merkitä sitä, että tavallisen työssä olevan, terveeksi oletetun opettajajoukon keskuudessa varsin monella saattaa olla kehittymässä muutoksia äänihuuliin. Siksi työterveysjärjestelmään olisi tarpeen saada entistä systemaattisempia opettajien ääniseulontatutkimuksia, jotta ääniongelmat löydettäisiin jo varhaisvaiheessa, jolloin niiden pahenemisen estäminen ja hoito on todennäköisesti helpompaa.
Noin puolet opettajista luokiteltiin ääneltään täysin terveiksi. Terveet opettajat raportoivat äänioireita lähes yhtäläisesti kuin kliinisesti sairaiksi luokitellutkin. Tämä saattaa merkitä sitä, että kyky havainnoida omaa ääntä tarkasti on voinut osaltaan auttaa ääniterveyden ylläpidossa ja ääniongelmien ehkäisyssä.
Työpäivänaikainen kuormitus tuotti sellaisia akustisia muutoksia, jotka viittaavat lihasaktiviteetin lisääntymiseen sekä työpäivänaikaisia äänenväsymistuntemuksia. Äänen väsymistä esiintyi sekä terveillä että melko terveillä, eikä pelkästään niillä joilla oli orgaanisia kurkunpäämuutoksia. Pitkäkestoisessa äänityössä siis tervekin äänentuottamismekanismi väsyy. Tällöin äänen kuormituksesta palautumisen keinojen hallinta voi olla ensiarvoisen tärkeää.
Opettajat arvioivat haitallisimmiksi työympäristötekijöiksi puutteellisen ilman laadun, taustamelun ja kiireen. Opettajista 2/3 ei ollut saanut lainkaan äänikoulutusta opettajankoulutuksensa tai työuransa aikana. Näin ollen suurin osa tässä äänellisesti hyvin vaativassa ammatissa työskentelevistä toimii pelkän intuitionsa varassa tämän keskeisen työvälineensä hallinnassa. Äänikoulutuksen määrän ja äänioireiden esiintyvyyden yhteyksistä todettiin, että vasta pitkäkestoinen äänikoulutus vähensi äänioireiden esiintyvyyttä. Lyhytkoulutus lisäsi tietoisuutta oman äänen voinnista, mikä sinänsä voi myös edistää äänen suojelua.
Eri koulutusmenetelmien vertailussa molemmat koulutusryhmät (äänihygienialuento- ja ääniharjoitusryhmät) raportoivat äänitietämyksensä lisääntyneen, mutta vain ääniharjoitukset lisäsivät äänenkäyttöön liittyviä voimavaroja eli kestävyyttä, kantavuutta ja äänenlaatua. Tulokset osoittivat, että yhdistetyn äänihygienialuennon & ääniharjoitusten jälkeen ääneen liittyvä työhyvinvointi lisääntyi selvemmin kuin pelkän äänihygieniakoulutuksen jälkeen. Nämä tutkimustulokset tarjoavat uutta tietoa kulloisenkin koulutustehtävän kannalta tehokkaimpien koulutusmenetelmien valintaan äänenkäyttökoulutuksessa.
Tämä tutkimus vahvistaa aiempien tutkimusten tuloksia siitä, että kouluissa on tärkeää panostaa kaikkien opettajan ääntä kuormittavien riskitekijöiden minimointiin: ilmanlaadun ja huoneakustiikan parantamiseen, melun vähentämiseen, äänenvahvistimien tarjoamiseen niitä tarvitseville, työasentojen ergonomiaohjaukseen, kiireen hallintaan ja ylisuurten ryhmäkokojen pienentämiseen. Opettajan ääntä voisivat säästää myös erilaiset opetusmenetelmävalinnat ja opetusviestintästrategiat esimerkiksi työrauhan luomiseen ja ylläpitoon. Työympäristön ja itse työn järjestelyjen lisäksi ylikuormittumisen estossa on tärkeää myös se, että opettajat itse oppivat tunnistamaan oman äänensä yksilölliset ylikuormitusrajat ja välttämään niiden ylittämistä sekä huolehtimaan äänen palautumisesta, ottamaan väsymyksen merkit merkkeinä palautumistarpeesta ja aktiivisesti järjestämään lepohetkiä niin työpäivän, työviikon kuin lukukaudenkin mittaan, silloin kun ääntä väsyttää.
Jatkossa olisi hyvä ääniterveysnäkökulman lisäksi tutkia myös opettajan äänen viestinnällistä toimivuutta ja oppilaiden kuulijanäkökulmaa, sillä opetusviestinnän tehokkuuden ja tarkoituksenmukaisuuden kannalta olisi tärkeää selvittää, millainen opettajan äänenkäyttö parhaiten auttaisi kuuntelua niin, ettei kuulija joutuisi sitomaan liikaa kuuntelukapasiteetistaan pelkkään vastaanottoon, vaan tilaa jäisi enemmän sanoman tulkinnalle, ymmärtämiselle, omaksumiselle ja mieleen painamiselle. Hyvin toimiva ääni myös varmistaisi opettajien viestijätyytyväisyyttä ja ääneen liittyvää ammatillista toimintakykyisyyttä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4926]