Ongelmaperustainen pedagogiikka ja tutorin osaaminen
Poikela, Sari (2003)
Poikela, Sari
Tampere University Press
2003
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2003-06-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5661-0
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5661-0
Tiivistelmä
Ongelmaperustainen oppiminen, problem-based learning (PBL), on maailmanlaajuisesti, erityisesti ammatillisessa korkeakoulutuksessa sovellettu opetussuunnitelmallinen lähestymistapa, jonka suomalaiset sovellukset käynnistyivät ensimmäisenä Tampereella lääkärien ja fysioterapeuttien koulutuksessa 1990-luvun puolivälissä. Tutkimus on ensimmäinen suomalainen aihetta käsittelevä kasvatusalan väitöskirja. Se on etnografinen tapaustutkimus, joka tarkastelee opettajan työn, opetussuunnitelman ja organisaation oppimiskulttuurin muutosta lääkärien ja fysioterapeuttien opettajien kokemusten kautta.
Tutkimusraportin alku jäsentää ongelmaperustaisen oppimisen teoreettista taustaa. Empiirinen aineisto on kerätty kahdessa vaiheessa vuosina 1996-1997 ja 2001. Ongelmaperustaisen oppimisen perusidea on oppimisen käynnistyminen autenttisten, ammatillisesta käytännöstä nousevien ongelmien kautta ja sen myötä työn ja koulutuksen maailmojen lähentäminen. Ongelmaperustaista oppimista on tutkittu useimmin opiskelijan näkökulmasta. Opettajuuden muutosta on tutkittu kansainvälisestikin huomattavasti vähemmän. Opettajan työn näkökulmasta on osuvaa käyttää termiä ongelmaperustainen pedagogiikka. Hyvän oppimisen tae on juuri opettajan, eli tässä yhteydessä tutorin henkilökohtainen ja yhteisöllinen, jaettu ammatillinen osaaminen. Tutorin osaamiseen liittyy vuorottelu erilaisissa tehtävissä oppimisen ohjaajana, asiantuntijana ja suunnittelijana. Tutor-opettaja on myös itse oppija, joka joutuu tarkistamaan omia arvojaan ja pedagogisia käsityksiään sekä suuntaamaan niitä uudelleen. Tutor ohjaa sekä ryhmän että sen jäsenten oppimista.
Tutkimus erittelee ongelmaperustaisen oppimisen soveltamisen käynnistymistä kohdeorganisaatioissa sekä tutorien osaamisen kehittymistä ja heidän työtään tieto- ja oppimisympäristönä. Tutkimusongelmat ovat: 1. Miten tutorin osaaminen kehittyy ongelmaperustaisen oppimisen kontekstissa? 2. Mitkä ovat tutorin työn keskeiset elementit?
Tulokset osoittivat tutoreiden prosessoivan työssään moniulotteista tietoa, jossa liikutaan yksilöiden, työyhteisön ja koko organisaation toimintojen vaikuttamana. Siten tuloksilla on merkitystä myös yleisemmin tarkasteltaessa työssä ja organisaatiossa oppimista. Tutkitut tutorit onnistuivat suunnistamaan yksin työskentelyn kulttuurista kollegiaaliseen vastuun jakamiseen ja aitoon, luottamusta edellyttävään yhteistyön kulttuuriin. Ongelmaperustainen pedagogiikka luo ammatillisen kasvun ja osaamisen uuden kehyksen, jossa opettajat oppivat työssään ja työyhteisössään aivan eri tavalla verrattuna aikaisempaan yksintyöskentelyn traditioon.
Tutkija kuuluu ongelmaperustaista oppimista koulutuksessa ja työssä tutkivaan ProBell-ryhmään (Problem based learning in Finnish higher education). Tutkimustuloksia sovelletaan parhaillaan välittömästi käytäntöön Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan Eduta-instituutin toteuttamassa 40 opintoviikon laajuisessa opettajien täydennyskoulutusohjelmassa Ongelmaperustaisen oppimisen PD-opinnot , jota osarahoittavat EU ja Etelä-Suomen lääninhallitus. Suomalaisen koulutuksen kentälle työskentee jo paljon ongelmaperustaisen pedagogiikan ja oppimisen parissa toimivia sekä niitä, joiden kiinnostus asiaan on herännyt. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää paitsi erilaisten oppilaitosten opettajat myös työelämän koulutuksen kehittäjät erilaisissa organisaatioissa.
Tutkimusraportin alku jäsentää ongelmaperustaisen oppimisen teoreettista taustaa. Empiirinen aineisto on kerätty kahdessa vaiheessa vuosina 1996-1997 ja 2001. Ongelmaperustaisen oppimisen perusidea on oppimisen käynnistyminen autenttisten, ammatillisesta käytännöstä nousevien ongelmien kautta ja sen myötä työn ja koulutuksen maailmojen lähentäminen. Ongelmaperustaista oppimista on tutkittu useimmin opiskelijan näkökulmasta. Opettajuuden muutosta on tutkittu kansainvälisestikin huomattavasti vähemmän. Opettajan työn näkökulmasta on osuvaa käyttää termiä ongelmaperustainen pedagogiikka. Hyvän oppimisen tae on juuri opettajan, eli tässä yhteydessä tutorin henkilökohtainen ja yhteisöllinen, jaettu ammatillinen osaaminen. Tutorin osaamiseen liittyy vuorottelu erilaisissa tehtävissä oppimisen ohjaajana, asiantuntijana ja suunnittelijana. Tutor-opettaja on myös itse oppija, joka joutuu tarkistamaan omia arvojaan ja pedagogisia käsityksiään sekä suuntaamaan niitä uudelleen. Tutor ohjaa sekä ryhmän että sen jäsenten oppimista.
Tutkimus erittelee ongelmaperustaisen oppimisen soveltamisen käynnistymistä kohdeorganisaatioissa sekä tutorien osaamisen kehittymistä ja heidän työtään tieto- ja oppimisympäristönä. Tutkimusongelmat ovat: 1. Miten tutorin osaaminen kehittyy ongelmaperustaisen oppimisen kontekstissa? 2. Mitkä ovat tutorin työn keskeiset elementit?
Tulokset osoittivat tutoreiden prosessoivan työssään moniulotteista tietoa, jossa liikutaan yksilöiden, työyhteisön ja koko organisaation toimintojen vaikuttamana. Siten tuloksilla on merkitystä myös yleisemmin tarkasteltaessa työssä ja organisaatiossa oppimista. Tutkitut tutorit onnistuivat suunnistamaan yksin työskentelyn kulttuurista kollegiaaliseen vastuun jakamiseen ja aitoon, luottamusta edellyttävään yhteistyön kulttuuriin. Ongelmaperustainen pedagogiikka luo ammatillisen kasvun ja osaamisen uuden kehyksen, jossa opettajat oppivat työssään ja työyhteisössään aivan eri tavalla verrattuna aikaisempaan yksintyöskentelyn traditioon.
Tutkija kuuluu ongelmaperustaista oppimista koulutuksessa ja työssä tutkivaan ProBell-ryhmään (Problem based learning in Finnish higher education). Tutkimustuloksia sovelletaan parhaillaan välittömästi käytäntöön Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan Eduta-instituutin toteuttamassa 40 opintoviikon laajuisessa opettajien täydennyskoulutusohjelmassa Ongelmaperustaisen oppimisen PD-opinnot , jota osarahoittavat EU ja Etelä-Suomen lääninhallitus. Suomalaisen koulutuksen kentälle työskentee jo paljon ongelmaperustaisen pedagogiikan ja oppimisen parissa toimivia sekä niitä, joiden kiinnostus asiaan on herännyt. Tutkimustuloksia voivat hyödyntää paitsi erilaisten oppilaitosten opettajat myös työelämän koulutuksen kehittäjät erilaisissa organisaatioissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4929]