Näyttöön perustuvan lääketieteen menetelmät erikoistumiskoulutuksessa: esimerkkinä neonatologinen ongelma
Korppi, Matti; Hirvonen, Mikko; Koponen, Petri; Juvonen, Mari; Enden, Kira; Ahtiainen, Krista; Suursalmi, Piia; Pironetti, Riina; Salonsaari, Tiina; Kivistö, Juho; Ojala, Riitta; Kaila, Minna; Tammela, Outi (2009)
Korppi, Matti
Hirvonen, Mikko
Koponen, Petri
Juvonen, Mari
Enden, Kira
Ahtiainen, Krista
Suursalmi, Piia
Pironetti, Riina
Salonsaari, Tiina
Kivistö, Juho
Ojala, Riitta
Kaila, Minna
Tammela, Outi
2009
Duodecim 125 24
2715-2719
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:uta-3-819
https://urn.fi/urn:nbn:uta-3-819
Tiivistelmä
Erikoislääkärin tutkinnon yhtenä tavoitteena on perehdyttää erikoistuva lääkäri tulevan erikoisalansa tieteelliseen kirjallisuuteen. Kuvaamme koulutushankkeen, jossa lastentauteihin erikoistuvat lääkärit kokosivat ja arvioivat nykyisen tutkimustiedon keskosen avoimen valtimotiehyen sulkemisesta. Kirjoituksen pääpaino on selvitettävien kysymysten asettamisessa, tarvittavan tiedon hankinnassa, näytönasteen arvioinnissa ja siinä, kuinka luotettavasti nykyisillä tiedoilla kysymyksiin voidaan vastata. Suosittelemme näyttöön perustuvan lääketieteen koulutuksen järjestämistä erikoistuville lääkäreille todellisten, kliinisesti tärkeiden kysymysten ratkaisuun pyrkivinä hankkeina.
English summary: Evidence-based methods of medicine in specialization training: a neonatologic problem as an example
One of the objectives of the qualification of medical specialists is familiarization to the scientific literature of the future special field. We describe a training project, in which doctors specializing in pediatrics collected and evaluated the current scientific data on the closure of the arterial duct in premature infants. Main emphasis in the article is put on the setting of the questions to be elucidated, acquisition of the required information, evaluation of the degree of evidence, and how reliably these questions can be answered on the basis of the current information. We recommend arranging evidence-based medical training for specializing doctors.
English summary: Evidence-based methods of medicine in specialization training: a neonatologic problem as an example
One of the objectives of the qualification of medical specialists is familiarization to the scientific literature of the future special field. We describe a training project, in which doctors specializing in pediatrics collected and evaluated the current scientific data on the closure of the arterial duct in premature infants. Main emphasis in the article is put on the setting of the questions to be elucidated, acquisition of the required information, evaluation of the degree of evidence, and how reliably these questions can be answered on the basis of the current information. We recommend arranging evidence-based medical training for specializing doctors.
Kokoelmat
- Artikkelit [6140]