Vallan jäljet. Lähtökohtia pelin ja draamallisen TV-sarjan yhdistämiseen
Lankoski, Petri (2003)
Lankoski, Petri
2003
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5705-6
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5705-6
Tiivistelmä
Yksi keskeinen kysymys suunniteltaessa sisältöjä interaktiiviseen television on, miten televisiossa voidaan tarjota mielenkiintoista pelillistä vuorovaikutusta. Katsojilla on vakiintuneita tottumuksia, jotka vaikuttavat siihen miten he haluavat käyttää televisiota ja minkä laista ohjelmasisältöä he haluavat saada. Nämä tottumukset on syytä huomioida suunniteltaessa uusia konsepteja interaktiiviseen televisioon. Yksi mahdollinen ratkaisu on integroida peli perinteiseen televisiosarjaan siten, että pelin tapahtumat vaikuttavat televisiosarjaan ja sarjan tapahtumat peliin. Tarkoitus on, että katsoja voi valita itse miten hän haluaa osallistua: katsomalla sarjaa, pelaamalla peliä tai molemmilla tavoilla.
Future interaction Television -projektissa suunniteltiin Vallan jäljet -konsepti ja toteuteltiin siitä prototyyppi, jossa edellä esitettyjä lähtökohtia pyrittiin huomiomaan. Prototyypin ensimmäisessä versiossa televisiosarjaa simuloitiin kirjoitetulla jatkotarinalla. Prototyyppiä testasi 27 pelaajaa ja sitä kehitettiin edelleen testauksen tulosten perusteella. Prototyypin toisessa versiossa käytettiin sarjakuvaa simuloimaan televisiosarjaa, koska testauksessa todettiin, että tekstimuotoinen esitys ei riittänyt. Prototyypin toista versiota testasi 19 pelaajaa. Tutkimuksen perusteella vaikuttaisi siltä, että pelin ja televisiosarjan yhdistelmällä voidaan parantaa sekä pelaamis- että katsomiskokemusta silloin, kun katsoja sekä katsoo sarjaa että pelaa siihen liitettyä peliä.
Future interaction Television -projektissa suunniteltiin Vallan jäljet -konsepti ja toteuteltiin siitä prototyyppi, jossa edellä esitettyjä lähtökohtia pyrittiin huomiomaan. Prototyypin ensimmäisessä versiossa televisiosarjaa simuloitiin kirjoitetulla jatkotarinalla. Prototyyppiä testasi 27 pelaajaa ja sitä kehitettiin edelleen testauksen tulosten perusteella. Prototyypin toisessa versiossa käytettiin sarjakuvaa simuloimaan televisiosarjaa, koska testauksessa todettiin, että tekstimuotoinen esitys ei riittänyt. Prototyypin toista versiota testasi 19 pelaajaa. Tutkimuksen perusteella vaikuttaisi siltä, että pelin ja televisiosarjan yhdistelmällä voidaan parantaa sekä pelaamis- että katsomiskokemusta silloin, kun katsoja sekä katsoo sarjaa että pelaa siihen liitettyä peliä.