Tuovi 9 : Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2011 -konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit
Teoksen toimittaja(t)
Viteli, Jarmo
Östman, Anneli
Tampereen yliopisto
2011
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8513-8
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8513-8
Tiivistelmä
Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa (ITK)-konferenssi jo vuosittainen suurtapahtuma, jonka tarina alkoi jo vuonna 1990. Osallistujia oli tänä vuonna yli 1600, jotka edustivat laajasti koulutussektoria opettajista tutkijoihin ja yritysmaailman edustajiin. Tutkijatapaamista on pidetty osana konferenssia vuodesta 2001. ITK-tutkijatapaamisen yksi keskeinen tavoite on antaa tilaa nuorille lahjakkaille tutkijoille tuoda esiin omia tutkimushankkeitaan ja niiden tuloksia. Myös tutkijatapaamisessa oli runsas osallistujamäärä, lähes 80 digitaalisen maailman ja koulutuksen tutkimuksen asiantuntijaa. Tutkijatapaamisessa esitettävät paperit arvioidaan Blind Review - menetelmän avulla. Tähän julkaisuun on koottu tutkijatapaamisessa esitettyjä artikkeleita.
Vuoden 2011 tutkijatapaamisessa oli vahvasti esillä sosiaalisen median eri ulottuvuudet koulutuksessa, oppimisessa ja opettamisessa. Tutkimukset osoittavat yhteisten merkitysten rakentamisen sosiaalisen median keinoin olevan usein opiskelijoita motivoivaa ja myös sisällöllisesti rikastuttavaa. Uuden toimintakulttuurin vaatima avoimuus ja keskeneräisen työn näkyväksi tekeminen näyttää olevan haasteellista erityisesti aikuisille.
Laaja Opetusteknologia koulun arjessa - tutkimushanke (OPTEK) oli tutkijatapaamisessa myös hyvin esillä.
Vuoden 2011 tutkijatapaamisessa oli vahvasti esillä sosiaalisen median eri ulottuvuudet koulutuksessa, oppimisessa ja opettamisessa. Tutkimukset osoittavat yhteisten merkitysten rakentamisen sosiaalisen median keinoin olevan usein opiskelijoita motivoivaa ja myös sisällöllisesti rikastuttavaa. Uuden toimintakulttuurin vaatima avoimuus ja keskeneräisen työn näkyväksi tekeminen näyttää olevan haasteellista erityisesti aikuisille.
Laaja Opetusteknologia koulun arjessa - tutkimushanke (OPTEK) oli tutkijatapaamisessa myös hyvin esillä.