Tuovi 7: Interaktiivinen tekniikka koulutuksessa 2009 -konferenssin tutkijatapaamisen artikkelit
Teoksen toimittaja(t)
Viteli, Jarmo
Östman, Anneli
Tampereen yliopisto
2009
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7788-1
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-7788-1
Tiivistelmä
Tutkimuksen uudet haasteet ja niihin vastaajat
ITK-tutkijatapaamisen yksi keskeinen tavoite on antaa tilaa nuorille lahjakkaille tutkijoille tuoda esiin omia tutkimushankkeitaan ja niiden tuloksia. Olemme tässä onnistuneet vuosi vuodelta yhä paremmin ja jatkossa tulemme olemaan entistä vahvemmin uusien tutkimusideoiden ja tutkimushankkeiden foorumina, jossa kohdataan, keskustellaan ja luodaan uusia avauksia ja ideoita. Tähän julkaisuun on koottu tutkijatapaamisessa esitettyjä artikkeleita.
Vuoden 2009 tutkijatapaamisen keskeisiä sisältöjä olivat pohdinnat sosiaalisen median ja 3D-virtuaalimaailmojen mahdollisuuksista koulutuksessa ja oppimisessa. Sosiaalinen media, joka on yhä useamman arjen merkittävä toimintaympäristö, on innostanut monia tutkijoita selvittämään pintaa syvemmältä yhteisöllisen työskentelyn merkitystä ihmisen elämässä. Miksi sosiaalinen media innostaa, miten tätä innostusta voisi kanavoida oppimisen maailmaan ja miten oppiminen virtuaalimaailmoissa siirtyy muihin konteksteihin? Vielä vastauksia on aika vähän, mutta nopeasti kasvava alueen tutkimus tuo uusia vastauksia noihin keskeisiin ja moniin muihin kysymyksiin.
Tulevaisuus on yksi inhimillisen kiinnostuksen keskeisistä kohteista. Millainen on huomisen maailma ja mitä se tarkoittaa koulutuksen näkökulmasta.
ITK-tutkijatapaamisen yksi keskeinen tavoite on antaa tilaa nuorille lahjakkaille tutkijoille tuoda esiin omia tutkimushankkeitaan ja niiden tuloksia. Olemme tässä onnistuneet vuosi vuodelta yhä paremmin ja jatkossa tulemme olemaan entistä vahvemmin uusien tutkimusideoiden ja tutkimushankkeiden foorumina, jossa kohdataan, keskustellaan ja luodaan uusia avauksia ja ideoita. Tähän julkaisuun on koottu tutkijatapaamisessa esitettyjä artikkeleita.
Vuoden 2009 tutkijatapaamisen keskeisiä sisältöjä olivat pohdinnat sosiaalisen median ja 3D-virtuaalimaailmojen mahdollisuuksista koulutuksessa ja oppimisessa. Sosiaalinen media, joka on yhä useamman arjen merkittävä toimintaympäristö, on innostanut monia tutkijoita selvittämään pintaa syvemmältä yhteisöllisen työskentelyn merkitystä ihmisen elämässä. Miksi sosiaalinen media innostaa, miten tätä innostusta voisi kanavoida oppimisen maailmaan ja miten oppiminen virtuaalimaailmoissa siirtyy muihin konteksteihin? Vielä vastauksia on aika vähän, mutta nopeasti kasvava alueen tutkimus tuo uusia vastauksia noihin keskeisiin ja moniin muihin kysymyksiin.
Tulevaisuus on yksi inhimillisen kiinnostuksen keskeisistä kohteista. Millainen on huomisen maailma ja mitä se tarkoittaa koulutuksen näkökulmasta.