Toisensa kohtaavat ainedidaktiikat. Ainedidaktiikan symposiumi
Ropo, Eero (2010)
Ropo, Eero
Teoksen toimittaja(t)
Silfverberg, Harry
Soini, Tiina
2010
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8011-9
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8011-9
Tiivistelmä
Didaktinen tutkimus on perinteisesti määrittynyt ainedidaktiseksi silloin, kun tutkimuksen kysymyksenasettelu on ollut jonkin oppiaineen opetuksen ja oppimisen kannalta erityisen tärkeä ja kiinnostava. Suuntautumisensa vuoksi ainedidaktinen tutkimus on tyypillisesti poikkitieteellistä edellyttäen kasvatustieteellisen asiantuntemuksen lisäksi tutkimuskohteensa mukaista oppiaineen sisällöllistä ja didaktista erityisosaamista.
Kirjan artikkelit perustuvat Tampereella 2009 pidetyn ainedidaktisen symposiumin esitelmiin. Kirjassa on eri aineiden didaktisiin kysymyksiin painottuvia vertaisarviointimenettelyn läpikäyneitä artikkeleita tekijän nimen mukaisessa järjestyksessä. Järjestyksellä on haluttu korostaa ainedidaktisen tutkimuksen yhteisyyttä. Eri aineita koskevan didaktisen tutkimuksen tulokset ovat sovellettavissa myös muiden aineiden opetuksessa. Kirjan tavoitteena on kuvata eri oppiaineiden opetuksen tutkimuksen nykyvaiheita ja tarkastella tulevan tutkimuksen suuntia ja mahdollisuuksia.
Kirjan artikkelit perustuvat Tampereella 2009 pidetyn ainedidaktisen symposiumin esitelmiin. Kirjassa on eri aineiden didaktisiin kysymyksiin painottuvia vertaisarviointimenettelyn läpikäyneitä artikkeleita tekijän nimen mukaisessa järjestyksessä. Järjestyksellä on haluttu korostaa ainedidaktisen tutkimuksen yhteisyyttä. Eri aineita koskevan didaktisen tutkimuksen tulokset ovat sovellettavissa myös muiden aineiden opetuksessa. Kirjan tavoitteena on kuvata eri oppiaineiden opetuksen tutkimuksen nykyvaiheita ja tarkastella tulevan tutkimuksen suuntia ja mahdollisuuksia.