Pop, protesti, laulu : korkean ja matalan murroksia 1960-luvun suomalaisessa populaarimusiikissa
Rautiainen, Tarja (2001)
Rautiainen, Tarja
Tampere University Press
2001
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5487-1
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5487-1
Tiivistelmä
Tarja Rautiainen tutkii kirjassaan Pop, protesti, laulu 1960-lukua protestilaulun näkökulmasta - käsitteen, joka nykypäivänä romanttissävytteisestikin liitetään "60-lukulaisuuteen". Rautiainen purkaa käsitettä jakamalla tutkimusaineistonsa korkeaan ja matalaan protestiin. Korkeaa protestia edustavat Kaj Chydeniuksen ja Helsingin ylioppilasteatterin piirissä toimineiden taiteilijoiden, Muksut-yhtyeen ja M.A. Nummisen 1960-luvun tuotannon analyysi. Vastinparin tälle luo Irwin Goodmanin eetokseltaan ja toimintatavoiltaan edellisistä huomattavasti eroovan "karvalakkiprotestin" tarkastelu. Näiden kahden välimaastoon sijoittuu folk-liike, joka kokosi yhteen varsin heterogeenisen joukon laulajia ja lauluntekijöitä.
Rautiainen suhteuttaa tutkimusaineistonsa monitasoisesti ajan kulttuuriselle kentällä: 60-lukulainen sukupolvikonflikti, "edistyksellisen" ja "kaupallisen" musiikin vastakkainasettelu ja angloamerikkalaiseen populaarimusiikkiin liittyvä tähteys nousevat analyysissä keskeiselle sijalle. Tutkimus valoittaa myös popullarimusiikista 1960-luvulla käytyä kiihkeäsävyistä keskustelua.
Tutkimuksessaan Rautiainen yhdistää innovatiivisesti toisiinsa toisiinsa musiikkitieteellisen analyysin sekä kulttuurintutkimuksellisen ja -historiallisen lähtökohdan. Tutkimus tarjoaakin tuoreen ja monia myyttejä purkavan näkökulman suomalaiseen 1960-luvun populaarimusiikkiin.
Rautiainen suhteuttaa tutkimusaineistonsa monitasoisesti ajan kulttuuriselle kentällä: 60-lukulainen sukupolvikonflikti, "edistyksellisen" ja "kaupallisen" musiikin vastakkainasettelu ja angloamerikkalaiseen populaarimusiikkiin liittyvä tähteys nousevat analyysissä keskeiselle sijalle. Tutkimus valoittaa myös popullarimusiikista 1960-luvulla käytyä kiihkeäsävyistä keskustelua.
Tutkimuksessaan Rautiainen yhdistää innovatiivisesti toisiinsa toisiinsa musiikkitieteellisen analyysin sekä kulttuurintutkimuksellisen ja -historiallisen lähtökohdan. Tutkimus tarjoaakin tuoreen ja monia myyttejä purkavan näkökulman suomalaiseen 1960-luvun populaarimusiikkiin.
Kokoelmat
- TUP OA Books [257]