Ongelmasta oivallukseen
Teoksen toimittaja(t)
Nummenmaa, Anna Raija
Virtanen, Jorma
Tampere University Press
2002
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5554-1
https://urn.fi/urn:isbn:951-44-5554-1
Tiivistelmä
Työelämän muutokset asettavat jatkuvasti uusia vaatimuksia osaamiselle ja asiantuntijuudelle. Yhteiskunnallisen muutoksen oloissa on nähty tarpeellisena myös löytää uudenlaisia lähestymistapoja koulutuksen ja työelämän lähentämiseen. Ongelmaperustainen oppiminen (Problem Based Learning) on koulutus- ja oppimiskulttuuria uusintava strategia, jonka tavoitteena on koulutuksen ja työelämän osaamisvaatimusten integrointi koulutusprosessissa.
Ongelmaperustainen opetussuunnitelma voidaan yksinkertaisena protomallina esittää tutoriaalien ympärille rakentuvana tieto- ja oppimisympäristönä. Ongelmaperustaisen oppimisen ytimenä on tutoriaali eli ryhmäistunto. Oppimisprosessin lähtökohtana on työelämän kysymyksiin kiinnittyvä ongelma, jota opiskelijat tutkivat tutorryhmässä. Tutorryhmäistunnot toimivat tiedon rakennustyömaana, jossa tietoa prosessoidaan, jäsennetään ja uudelleen käsitteellistetään. PBL-opetussuunnitelman kehittämisen keskiössä on oppimisen tavoitteiden kannalta mielekkään tutoriaaliympäristön rakentaminen. Monitieteisyyteen ja monialaisuuteen perustuva ongelmaperustainen oppiminen edellyttää koulutuksessa opetussuunnitelman tasolla tapahtuvaa kehittämistyötä ja työyhteisön yhteistä työssä oppimisen prosessia.
Kirja käsittelee ongelmaperustaisen opetussuunnitelman kehittämisen teoreettisia perusteita, opetussuunnitelmatyötä käytännön toimintana ja oppilaitoksen toimintakulttuurin muutosprosesseja. Kirja on tarkoitettu opettajille, kouluttajille, suunnittelijoille ja tutkijoille sekä työyhteisössä toimiville työprosessin kehittäjille ja ohjaajille.
Ongelmaperustainen opetussuunnitelma voidaan yksinkertaisena protomallina esittää tutoriaalien ympärille rakentuvana tieto- ja oppimisympäristönä. Ongelmaperustaisen oppimisen ytimenä on tutoriaali eli ryhmäistunto. Oppimisprosessin lähtökohtana on työelämän kysymyksiin kiinnittyvä ongelma, jota opiskelijat tutkivat tutorryhmässä. Tutorryhmäistunnot toimivat tiedon rakennustyömaana, jossa tietoa prosessoidaan, jäsennetään ja uudelleen käsitteellistetään. PBL-opetussuunnitelman kehittämisen keskiössä on oppimisen tavoitteiden kannalta mielekkään tutoriaaliympäristön rakentaminen. Monitieteisyyteen ja monialaisuuteen perustuva ongelmaperustainen oppiminen edellyttää koulutuksessa opetussuunnitelman tasolla tapahtuvaa kehittämistyötä ja työyhteisön yhteistä työssä oppimisen prosessia.
Kirja käsittelee ongelmaperustaisen opetussuunnitelman kehittämisen teoreettisia perusteita, opetussuunnitelmatyötä käytännön toimintana ja oppilaitoksen toimintakulttuurin muutosprosesseja. Kirja on tarkoitettu opettajille, kouluttajille, suunnittelijoille ja tutkijoille sekä työyhteisössä toimiville työprosessin kehittäjille ja ohjaajille.
Kokoelmat
- TUP OA Books [259]