Muuttuva akateeminen professio Suomessa - maaraportti
Aarrevaara, Timo; Pekkola Elias (2010)
Aarrevaara, Timo
Pekkola Elias
Tampere University Press
2010
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8122-2
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8122-2
Tiivistelmä
Korkeakoulujen tutkijoilta ja opettajilta odotetaan kasvavaa kykyä tiedontuotantoon ja tiedon siirtämiseen samalla, kun monet keskeiset työn edellytykset ovat muutoksessa. Lähtökohtana tässä tutkimusraportissa on akateemisen uran houkuttelevuus työmarkkinoiden kilpailutilanteessa. Maaraportti on osa 25 maan kansainvälistä tutkimushanketta, joka etsii vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:
- Missä määrin akateemisen profession työn luonne on muuttumassa? - Mitkä korkeakoulujen ulkoiset ja sisäiset tekijät ohjaavat näitä muutoksia? - Miten akateeminen professio vastaa keskeisiin toimintaympäristön muutoksiin?
Maaraportissa tarkastellaan Suomen molempia korkeakoulusektoreita. Eroja yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä löytyy akateemisen työn eri osa-alueilla, johtamisen ja työntekijöiden vaikutusvaltaisuuden osalta. Laaja aineisto antaa mahdollisuuden tarkastella korkeakoulu-uudistusten lähtökohtia empiirisen tiedon valossa. Raportti on tarkoitettu korkeakoulututkijoiden, hallinnon ammattilaisten, kehittäjien ja päätöksentekijöiden käyttöön.
- Missä määrin akateemisen profession työn luonne on muuttumassa? - Mitkä korkeakoulujen ulkoiset ja sisäiset tekijät ohjaavat näitä muutoksia? - Miten akateeminen professio vastaa keskeisiin toimintaympäristön muutoksiin?
Maaraportissa tarkastellaan Suomen molempia korkeakoulusektoreita. Eroja yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen välillä löytyy akateemisen työn eri osa-alueilla, johtamisen ja työntekijöiden vaikutusvaltaisuuden osalta. Laaja aineisto antaa mahdollisuuden tarkastella korkeakoulu-uudistusten lähtökohtia empiirisen tiedon valossa. Raportti on tarkoitettu korkeakoulututkijoiden, hallinnon ammattilaisten, kehittäjien ja päätöksentekijöiden käyttöön.