Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • TUP OA Books
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • TUP OA Books
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kovaa työtä olla minä - Muotibloggaajat mediamarkkinoilla

Noppari, Elina; Hautakangas, Mikko (2012)

 
Avaa tiedosto
kovaa_tyota_olla_mina_2012.pdf (2.182Mt)
Lataukset: 



Noppari, Elina
Hautakangas, Mikko
Tampere University Press
2012

Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8784-2
Tiivistelmä
Henkilökohtaisista, pääosin nuorten naisten pitämistä muoti- ja tyyliblogeista on viime vuosina tullut merkittävä osa muotimaailman diskurssia ja naisille suunnattua mediakulttuuria. Samalla nämä päiväkirjamaiset ja yhteisölliset tekstit kietoutuvat yhä vahvemmin mediatuotannon ja markkinoinnin ammatillisiin käytäntöihin. Suosituimmat bloggaajat saavat mitä erilaisimpia yhteistyötarjouksia sekä mediatoimijoilta että muilta yrityksiltä. Muotiblogit houkuttelevat merkittävän kokoisia, aktiivisesti osallistuvia yleisöjä, ja tasapainottelevat näin sosiaalisen ja "perinteisen" median, harrastuksen ja ammattimaisuuden sekä yksityisen ja julkisen rajamaastossa.

Tässä kirjassa esitellään Tampereen yliopiston Comet-tutkimuskeskuksessa vuonna 2011 toteutettu tutkimushanke, jossa tarkasteltiin muotiblogi-ilmiötä ja sen kytköksiä ammattimaisesti tuotettuun mediaan. Projektissa lähestyttiin blogosfäärin ammattimaistumista kahdesta näkökulmasta. Ensiksikin selvitettiin, miten bloggaajat kokevat henkilökohtaisen harrastuksen muuttumisen julkiseksi ja ammattimaiseksi.

Toiseksi tarkastelimme muotiblogeja osana mediateollisuuden ja -kulttuurin "digimurrosta". Mediayritykset etsivät uusia ansainta- ja toimintamalleja tehdäkseen toiminnastaan kannattavaa myös verkkoympäristössä - niiden on siirryttävä tuotekeskeisestä ajattelusta asiakas- ja yleisökeskeiseen ajatteluun.

Tutkimuksen aineisto koostuu suomalaisten muotibloggaajien
haastatteluista (n=15), bloggaajien kanssa yhteistyötä tekevien yritysten edustajien haastatteluista (n=5) sekä blogien lukijoille (joista osa myös pitää omaa blogia) tehdystä verkkokyselystä (n=61). Lisäksi olemme seuranneet 20 suosittua suomalaista muotiblogia noin kuuden kuukauden ajan saadaksemme tietoa blogien sisällöistä, toimintatavoista ja vuorovaikutuksesta.
Kokoelmat
  • TUP OA Books [247]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste