Kiina liiketoimintaympäristönä. Haastattelututkimus suomalaisjohtajien kokemuksista Kiinassa
Ahoniemi, Lea (2011)
Ahoniemi, Lea
Tampereen yliopisto
2011
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8430-8
https://urn.fi/urn:isbn:978-951-44-8430-8
Tiivistelmä
Kiina liiketoimintaympäristönä sivustojen julkaisun tavoitteena on koota ajankohtaista ja suomalaisyritysten toiminnan kannalta relevanttia tietoa, jota voidaan hyödyntää sekä investointipäätösten valmistelussa että Kiinan operaatioiden seurannassa.
Tampereen yliopiston tutkija YTT Lea Ahoniemi vastaa julkaisun teksteistä ja valokuvista.
Blogikokonaisuuden tavoite on herättää keskustelua mahdollisuuksista etabloitua Kiinaan. Jos ja kun sinne lähdetään, on investoitava suuret panokset ja lähetettävä paras mahdollinen miehitys, jotta tehtävässä onnistutaan. Ilman yritysjohdon vankkaa sitoutumista ja kotimaasta saatavaa tukea tehtävä on mahdoton.
Toinen julkaisun tavoite on kuvata suomalaiseen liiketoimintaan ja sen tapoihin tottuneille toimijoille Kiinan toimintaympäristön todellista vaativuutta. Kiinaan etabloituneiden yritysedustajien mielestä emoyhtiössä tunnetaan liian heikosti Kiinan toimintoja ja sen liiketoimintaympäristön olosuhteita. Suomenkielisen sivuston julkaisemisen tavoitteena on kaventaa mainittua tietokuilua.
Keväällä 2011 julkaistavan sivuston tiedot perustuvat 50-60 yrityshaastatteluun, joita on vuonna 2010 tehty eri puolilla Kiinaa toimivissa suomalaisyrityksissä. Osa haastatteluista on tehty paikallisten yritysjohtajien keskuudessa englanniksi, jotta kiinalaisen ja suomalaisen yrityskulttuurin eroavuuksia on saatu esille.
- LinkedIn sivustolla julkaistavien sivujen tietojen ylläpitoa varten lukijoiden toivotaan osallistuvan aktiivisesti foorumin keskusteluun. Lainsäädäntö ja toimintaympäristön olosuhteet muuttuvat sellaisella vauhdilla, että tietojen ylläpito ei onnistu ilman osallistujien välistä aktiivista tiedonvälitystä. Keskusteluun voi ottaa osaa kertomalla omista kokemuksistaan tai esimerkiksi jakamalla tai kysymällä tietoja alati muuttuvasta lainsäädännöstä ja sen vaikutuksista.
Tampereen yliopiston tutkija YTT Lea Ahoniemi vastaa julkaisun teksteistä ja valokuvista.
Blogikokonaisuuden tavoite on herättää keskustelua mahdollisuuksista etabloitua Kiinaan. Jos ja kun sinne lähdetään, on investoitava suuret panokset ja lähetettävä paras mahdollinen miehitys, jotta tehtävässä onnistutaan. Ilman yritysjohdon vankkaa sitoutumista ja kotimaasta saatavaa tukea tehtävä on mahdoton.
Toinen julkaisun tavoite on kuvata suomalaiseen liiketoimintaan ja sen tapoihin tottuneille toimijoille Kiinan toimintaympäristön todellista vaativuutta. Kiinaan etabloituneiden yritysedustajien mielestä emoyhtiössä tunnetaan liian heikosti Kiinan toimintoja ja sen liiketoimintaympäristön olosuhteita. Suomenkielisen sivuston julkaisemisen tavoitteena on kaventaa mainittua tietokuilua.
Keväällä 2011 julkaistavan sivuston tiedot perustuvat 50-60 yrityshaastatteluun, joita on vuonna 2010 tehty eri puolilla Kiinaa toimivissa suomalaisyrityksissä. Osa haastatteluista on tehty paikallisten yritysjohtajien keskuudessa englanniksi, jotta kiinalaisen ja suomalaisen yrityskulttuurin eroavuuksia on saatu esille.
- LinkedIn sivustolla julkaistavien sivujen tietojen ylläpitoa varten lukijoiden toivotaan osallistuvan aktiivisesti foorumin keskusteluun. Lainsäädäntö ja toimintaympäristön olosuhteet muuttuvat sellaisella vauhdilla, että tietojen ylläpito ei onnistu ilman osallistujien välistä aktiivista tiedonvälitystä. Keskusteluun voi ottaa osaa kertomalla omista kokemuksistaan tai esimerkiksi jakamalla tai kysymällä tietoja alati muuttuvasta lainsäädännöstä ja sen vaikutuksista.