Adolescents Gaining Power : A Change Laboratory in a School Setting
Rantavuori, Pauliina (2025)
Rantavuori, Pauliina
Tampere University
2025
Kasvatus ja yhteiskunta -tohtoriohjelma - Doctoral Programme of Education and Society
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-11-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-4176-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-4176-3
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja tutkii, kuinka nuoret tuottavat ja saavuttavat valtaa kouluympäristössä. Tutkimus nojaa kulttuurihistorialliseen toiminnan teoriaan ja erityisesti sen käsitteellisiin jäsennyksiin vallasta, toimijuudesta ja koulusta vieraantumisesta. Tutkimuksessa korostetaan toiminnan kohdetta keskeisenä voimana, joka ohjaa toimintojen kehittymistä. Tarkastelun kohteena on, millainen merkitys toiminnan kohteella on nuorten mahdollisuuksille saada valtaa omaan oppimiseensa ja siten ennaltaehkäistä koulusta vieraantumista.
Nuorten hyvinvoinnista ja kouluun kiinnittymisestä keskustellaan maailmanlaajuisesti. Tämä tutkimus kumpuaa huolista, jotka liittyvät koulutuksen ajankohtaisiin haasteisiin kuten koulupoissaoloihin, opiskelumotivaation puutteeseen sekä nuorten mielenterveysongelmien yleisyyteen.
Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa painotetaan oppilaiden osallisuutta. Viimeaikaiset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että oppilailla on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa koulunkäynnin keskeisiin sisältöihin, erityisesti siihen, mitä heidän odotetaan oppivan. Kulttuurihistoriallisen toiminnan teorian näkökulmasta tarkasteltuna koulusta vieraantuminen näyttäytyy loogisena seurauksena vallitsevista koulutuskäytännöistä. Vaikka oppilaat ovat koulun keskeisiä toimijoita, heiltä puuttuvat usein merkitykselliset mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa koulutyön keskeiseen kohteeseen eli oppiaineiden sisältöön. Tämän seurauksena oppilaat eivät ole asemassa, jossa he voisivat käyttää valtaa oppimisensa omistajuuden saavuttamiseksi.
Tutkimuksessa hyödynnetään Muutoslaboratorio-interventiomenetelmää, jossa nuoret ovat keskeinen osallistujajoukko. Muutoslaboratorion avulla tutkitaan vallan dynamiikkaa koulussa, erityisesti perinteisiä valtasuhteiden epätasapainoja aikuisten ja oppilaiden välillä. Muutoslaboratorion tapaamiset toteutettiin koulupäivän aikana koulun tiloissa. Oppilaat saivat vapaasti valita, suunnitella ja toteuttaa projektien aiheet, sisällöt ja menetelmät ilman opetussuunnitelman rajoitteita tai arvioinnin ja testauksen paineita. Tämä väitöskirja tutkii dokumenttielokuvaprojektia ”Jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin on”, joka käsittelee kiusaamista ja toisten hyväksyntää. Tämä tutkimus sijoittuu formatiivisten interventiotutkimusten perinteeseen. Tutkimus sisältää koko intervention kattavan analyysin, johon sisältyy yksityiskohtainen aineiston erittely intervention episteemisten ja vuorovaikutuksellisten prosessien hahmottamiseksi. Empiirinen osuus koostuu neljästä analyysista, jotka on aluksi toteutettu erillisinä ja myöhemmin yhdistetty toisiinsa.
Tutkimustulokset osoittavat, että valtaa voidaan tarkastella prosessina, joka etenee kaksoisärsytykseen perustuvan laajennetun muutostoimijuuden mallin (TADS) määrittelemien vaiheiden mukaisesti. Kyseessä on kollektiivinen prosessi, joka käynnistyy merkityksellisen kohteen tunnistamisesta—kohteen, johon valta suuntautuu. Tämän kohteen tunnistaminen voi olla haastavaa ja aikaa vievää, mutta se muodostaa prosessin perustan. Pelkkä tunnistaminen ei kuitenkaan riitä, sillä vallan juuret ovat aidoissa tarpeissa ja motiivikonflikteissa. Valta rakentuu vaiheittain motiivikonfliktin ajamana; sen ratkaisemisessa kakkosärsykkeen eli välittävän artefaktin muodostaminen ja käyttö on keskeistä. Toisin sanoen valta syntyy ja vahvistuu toiminnan kautta ja edellyttää välineitä. Vallan saavuttaminen ei ole yksilöllinen ponnistus, vaan yhteisöllinen prosessi, joka edellyttää toisten tavoittamista ja omien rajojen ylittämistä, jotta on mahdollista rakentaa kohti yhteisiä kohteita suuntautuvia kumppanuuksia ja koalitioita.
Tutkimus tuottaa uutta tietoa kulttuurihistorialliseen toiminnan teorian kenttään tarkastelemalla vallan dynamiikkaa kouluyhteisössä sekä kehittämällä analyyttisia välineitä tämän dynamiikan tutkimiseen. Tuloksilla on käytännön merkitystä, sillä ne hahmottavat vaiheita, joiden kautta nuoret voivat saada valtaa omaan oppimiseensa. Kohteeseen suuntautuvan vallan käsite on keskeinen, sillä se liittyy koulutuksen merkityksellisyyteen ja edistää oppimismahdollisuuksia, jotka ovat linjassa oppilaiden omien kiinnostuksen kohteiden kanssa. Tämä lähestymistapa tukee nuoria henkilökohtaisten ja yhteiskunnallisten haasteiden kohtaamisessa ja muuntaa koulun maailmaa tutkivaksi yhteisöksi, mikä voi ehkäistä vieraantumista koulusta ja tukea oppilaiden kykyä toimia myönteisen muutoksen ajureina.
Nuorten hyvinvoinnista ja kouluun kiinnittymisestä keskustellaan maailmanlaajuisesti. Tämä tutkimus kumpuaa huolista, jotka liittyvät koulutuksen ajankohtaisiin haasteisiin kuten koulupoissaoloihin, opiskelumotivaation puutteeseen sekä nuorten mielenterveysongelmien yleisyyteen.
Suomen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa painotetaan oppilaiden osallisuutta. Viimeaikaiset tutkimukset kuitenkin osoittavat, että oppilailla on rajalliset mahdollisuudet vaikuttaa koulunkäynnin keskeisiin sisältöihin, erityisesti siihen, mitä heidän odotetaan oppivan. Kulttuurihistoriallisen toiminnan teorian näkökulmasta tarkasteltuna koulusta vieraantuminen näyttäytyy loogisena seurauksena vallitsevista koulutuskäytännöistä. Vaikka oppilaat ovat koulun keskeisiä toimijoita, heiltä puuttuvat usein merkitykselliset mahdollisuudet osallistua ja vaikuttaa koulutyön keskeiseen kohteeseen eli oppiaineiden sisältöön. Tämän seurauksena oppilaat eivät ole asemassa, jossa he voisivat käyttää valtaa oppimisensa omistajuuden saavuttamiseksi.
Tutkimuksessa hyödynnetään Muutoslaboratorio-interventiomenetelmää, jossa nuoret ovat keskeinen osallistujajoukko. Muutoslaboratorion avulla tutkitaan vallan dynamiikkaa koulussa, erityisesti perinteisiä valtasuhteiden epätasapainoja aikuisten ja oppilaiden välillä. Muutoslaboratorion tapaamiset toteutettiin koulupäivän aikana koulun tiloissa. Oppilaat saivat vapaasti valita, suunnitella ja toteuttaa projektien aiheet, sisällöt ja menetelmät ilman opetussuunnitelman rajoitteita tai arvioinnin ja testauksen paineita. Tämä väitöskirja tutkii dokumenttielokuvaprojektia ”Jokainen pitäisi hyväksyä sellaisena kuin on”, joka käsittelee kiusaamista ja toisten hyväksyntää. Tämä tutkimus sijoittuu formatiivisten interventiotutkimusten perinteeseen. Tutkimus sisältää koko intervention kattavan analyysin, johon sisältyy yksityiskohtainen aineiston erittely intervention episteemisten ja vuorovaikutuksellisten prosessien hahmottamiseksi. Empiirinen osuus koostuu neljästä analyysista, jotka on aluksi toteutettu erillisinä ja myöhemmin yhdistetty toisiinsa.
Tutkimustulokset osoittavat, että valtaa voidaan tarkastella prosessina, joka etenee kaksoisärsytykseen perustuvan laajennetun muutostoimijuuden mallin (TADS) määrittelemien vaiheiden mukaisesti. Kyseessä on kollektiivinen prosessi, joka käynnistyy merkityksellisen kohteen tunnistamisesta—kohteen, johon valta suuntautuu. Tämän kohteen tunnistaminen voi olla haastavaa ja aikaa vievää, mutta se muodostaa prosessin perustan. Pelkkä tunnistaminen ei kuitenkaan riitä, sillä vallan juuret ovat aidoissa tarpeissa ja motiivikonflikteissa. Valta rakentuu vaiheittain motiivikonfliktin ajamana; sen ratkaisemisessa kakkosärsykkeen eli välittävän artefaktin muodostaminen ja käyttö on keskeistä. Toisin sanoen valta syntyy ja vahvistuu toiminnan kautta ja edellyttää välineitä. Vallan saavuttaminen ei ole yksilöllinen ponnistus, vaan yhteisöllinen prosessi, joka edellyttää toisten tavoittamista ja omien rajojen ylittämistä, jotta on mahdollista rakentaa kohti yhteisiä kohteita suuntautuvia kumppanuuksia ja koalitioita.
Tutkimus tuottaa uutta tietoa kulttuurihistorialliseen toiminnan teorian kenttään tarkastelemalla vallan dynamiikkaa kouluyhteisössä sekä kehittämällä analyyttisia välineitä tämän dynamiikan tutkimiseen. Tuloksilla on käytännön merkitystä, sillä ne hahmottavat vaiheita, joiden kautta nuoret voivat saada valtaa omaan oppimiseensa. Kohteeseen suuntautuvan vallan käsite on keskeinen, sillä se liittyy koulutuksen merkityksellisyyteen ja edistää oppimismahdollisuuksia, jotka ovat linjassa oppilaiden omien kiinnostuksen kohteiden kanssa. Tämä lähestymistapa tukee nuoria henkilökohtaisten ja yhteiskunnallisten haasteiden kohtaamisessa ja muuntaa koulun maailmaa tutkivaksi yhteisöksi, mikä voi ehkäistä vieraantumista koulusta ja tukea oppilaiden kykyä toimia myönteisen muutoksen ajureina.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [5147]
