Uusiutuva energia ja sen opetus Suomen yliopistoissa
Nieminen, Mikko (2025)
Nieminen, Mikko
2025
Tieto- ja sähkötekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computing and Electrical Engineering
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-10-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202510159910
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202510159910
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää ja analysoida uusiutuvaan energiaan liittyvää opetusta Suomen yliopistoissa lukukaudella 2024–2025. Tutkimuksen taustalla on globaali energiamurros, ilmastonmuutoksen hillinnän tarve sekä vaatimukset kestävästä kehityksestä, joiden myötä uusiutuvien energialähteiden merkitys on kasvanut voimakkaasti. Työn keskeisenä tavoitteena on tuoda esiin Suomen yliopistojen uusiutuvan energian opetuksen nykytila, kurssitarjonnan määrä ja niiden sisältö.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, joka jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kuvattiin uusiutuvia energialähteitä ja niiden perusperiaatteita kansainvälisiin tieteellisiin lähteisiin perustuen. Toisessa osassa analysoitiin uusiutuvaan energiaan liittyvää opetusta Suomen yliopistoissa. Opintotarjontaa ja kursseja analysoitiin yliopistojen verkkosivuilla ja SISU-opintotietojärjestelmässä julkaistujen kurssikuvauksien perusteella. Tarkastelu kohdistui sekä kandidaatti- että diplomi-insinöörivaiheen opetukseen.
Työ osoittaa, että uusiutuvaan energiaan liittyvää opetusta on eniten energiatekniikan ja sähkötekniikan tutkinto-ohjelmissa, mutta sitä löytyy myös ympäristötekniikan ohjelmista. Kurssitarjonnassa on havaittavissa eroja yliopistojen välillä niin kurssien määrässä kuin sisällöllisissä painotuksissa. Myös tutkintovaiheiden välillä on selkeä sisällöllinen ero. Kandidaattivaiheessa opetuksen painopiste on uusiutuvan energian perusteiden ja eri energialähteiden toimintaperiaatteiden ymmärtämisessä, kun taas DI-vaiheessa opetus syvenee teknologisiin ratkaisuihin, energiajärjestelmien hallintaan sekä taloudellisiin ja ympäristöllisiin näkökulmiin. Opetuksen merkitys kasvaa energiasektorin muutoksen myötä, ja sen voidaan odottaa lisääntyvän tulevaisuudessa.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, joka jakautui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kuvattiin uusiutuvia energialähteitä ja niiden perusperiaatteita kansainvälisiin tieteellisiin lähteisiin perustuen. Toisessa osassa analysoitiin uusiutuvaan energiaan liittyvää opetusta Suomen yliopistoissa. Opintotarjontaa ja kursseja analysoitiin yliopistojen verkkosivuilla ja SISU-opintotietojärjestelmässä julkaistujen kurssikuvauksien perusteella. Tarkastelu kohdistui sekä kandidaatti- että diplomi-insinöörivaiheen opetukseen.
Työ osoittaa, että uusiutuvaan energiaan liittyvää opetusta on eniten energiatekniikan ja sähkötekniikan tutkinto-ohjelmissa, mutta sitä löytyy myös ympäristötekniikan ohjelmista. Kurssitarjonnassa on havaittavissa eroja yliopistojen välillä niin kurssien määrässä kuin sisällöllisissä painotuksissa. Myös tutkintovaiheiden välillä on selkeä sisällöllinen ero. Kandidaattivaiheessa opetuksen painopiste on uusiutuvan energian perusteiden ja eri energialähteiden toimintaperiaatteiden ymmärtämisessä, kun taas DI-vaiheessa opetus syvenee teknologisiin ratkaisuihin, energiajärjestelmien hallintaan sekä taloudellisiin ja ympäristöllisiin näkökulmiin. Opetuksen merkitys kasvaa energiasektorin muutoksen myötä, ja sen voidaan odottaa lisääntyvän tulevaisuudessa.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10220]
