Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monikulttuurinen ohjaus ammatillisessa koulutuksessa: Opinto-ohjaajien kokemuksia ja käsityksiä

Teivaala, Liina (2025)

 
Avaa tiedosto
TeivaalaLiina.pdf (927.1Kt)
Lataukset: 



Teivaala, Liina
2025

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-10-14
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202510139874
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien kokemuksia ja käsityksiä monikulttuurisen ohjauksen erityispiirteistä, haasteista sekä kehittämistarpeista. Lisäksi tarkasteltiin opinto-ohjaajien näkemyksiä omista valmiuksistaan ohjata maahanmuuttotaustaisia opiskelijoita. Kohderyhmänä olivat ammatillisessa koulutuksessa sosiaali- ja terveysalan koulutusten parissa työskentelevät opinto-ohjaajat. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä monikulttuurisen ohjauksen tilanteesta ja siten tukea monikulttuurisen ohjauksen kehittämistä sekä maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden kotoutumista ja koulutuspolulla etenemistä. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet opettajien käsityksiin, joten oli tärkeää tuoda esiin myös opinto-ohjaajien näkökulma.

Tutkimuksen lähestymistapa oli fenomenologinen, sillä tutkimuksen kohteena olivat opinto-ohjaajien henkilökohtaiset kokemukset ja käsitykset. Laadullinen aineisto kerättiin yksilöllisillä teemahaastatteluilla seitsemältä eri puolilla Suomea ammatillisessa koulutuksessa toimivalta opinto-ohjaajalta. Analyysi tehtiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmillä.

Tulokset osoittivat, että monikulttuuriseen ohjaukseen ammatillisessa koulutuksessa liittyy erityisesti kieleen ja kulttuuritaustaan liittyviä erityispiirteitä ja haasteita, jotka opinto-ohjaajan on tärkeää ottaa huomioon ohjaustyössä. Tuloksista ilmeni myös myönteisiä huomioita monikulttuurisesta ohjauksesta, sekä opiskelijoiden ohjaustarpeisiin, hyvinvointiin ja koulutustaustaan liittyviä erityispiirteitä ja haasteita. Opinto-ohjaajien kokemusten mukaan keskeisin monikulttuurisen ohjauksen kehittämistarve oli opiskelijoiden suomen kielen taidon vahvistaminen. Omat valmiutensa maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden ohjaukseen opinto-ohjaajat kokivat pääasiassa hyvinä, eivätkä kokeneet suurta tarvetta niiden kehittämiselle. Valmiuksien koettiin kehittyneen pääasiassa työ- ja elämänkokemusten kautta, ja koulutusten vaikuttavuus nähtiin pienempänä. Interkulttuurisen osaamisen merkityksellisyys nousi kuitenkin esiin ja opinto-ohjaajat suhtautuivat myönteisesti osaamisen kehittämiseen.

Tulokset mukailivat aiempia selvityksiä ja vahvistivat tarvetta monikulttuurisen ohjauksen sekä kotouttamisen kehittämistyölle. Jatkotutkimus ja kehittämistyö ovat tärkeitä, sillä niiden avulla voidaan tukea maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden kouluttautumista, työllistymistä sekä integroitumista Suomeen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41202]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste