Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Literature in Finnish General Upper Secondary English as a Foreign Language Education : Value-laden conceptions of literature as guiding principles of pedagogical practice

Luukka, Emilia (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-4203-6.pdf (30.77Mt)
Lataukset: 



Luukka, Emilia
Tampere University
2025

Kielten tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Language Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-11-07
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-4203-6
Tiivistelmä
Tässä väitöskirjassa tarkastellaan arvolatautuneita kirjallisuuskäsityksiä lukion englannin kielikasvatuksessa, ja näiden käsitysten roolia kielikasvatusta ohjaavina periaatteina. Artikkeliväitöskirjassa kirjallisuus vieraiden kielten opetuksessa ymmärretään sosiaalisesti rakentuvana kulttuurisena ilmiönä, jota ristiinvalotetaan neljän eri aineistoihin perustuvan artikkelin näkökulmasta. Artikkeli yksi valottaa perusteita, joilla kirjallisuuden tekstejä valitaan englannin opetukseen Suomessa, sekä sitä, kuinka usein ja mihin tarkoituksiin kirjallisuuden tekstejä käytetään. Artikkeli kaksi syventyy merkityksiin, joita ensimmäisen artikkelin tutkimukseen osallistuneet opettajat liittävät kirjallisuuteen. Toisen artikkelin tutkimus osoitti, että kirjallisuudella nähtiin olevan suuri merkitys kielen oppijoiden kulttuurienvälisen kompetenssin kehittämisessä. Tämän vuoksi kolmas artikkeli tarkastelee englantia opettavien kurssikirjailijoiden näkemyksiä kirjallisuuden ja kulttuurienvälisen kompetenssin rajapinnasta. Neljäs ja viimeinen artikkeli ottaa tarkasteluunsa kurssikirjat, ja englannin kirjoissa esiintyvät visuaaliset ja kirjoitetut viittaukset kirjallisuuteen. Vaikka kaikki artikkelit tuottavat uutta tietoa arvolatautuneista kirjallisuuskäsityksistä, artikkelit yksi ja neljä käsittelevät tämänhetkisiä kirjallisuuskäsityksiä englannin opetuksessa, kun taas artikkelit yksi, kaksi ja kolme käsittelevät kirjallisuuden arvolatautunutta luonnetta. Väitöskirjan metodologiaan sisältyy kyselyaineiston laadullinen sisällönanalyysi, kahden haastattelututkimuksen fenomenologinen analyysi, sekä kahden oppikirjan multimodaalinen sisällönanalyysi. Multimodaalista oppikirja-analyysiä varten laadittiin erillinen viitekehys.

Väitöskirjan keskeinen argumentti esittää, että lukion englannin opetuksessa esiintyvät kirjallisuuskäsitykset eivät edusta yksinomaan kirjallisuuden kaanonista tai nykykirjallisuudesta ammennettuja esimerkkejä, tai edes viittauksia proosaan, runouteen tai draamaan. Lukion englannin kielikasvatuksessa esiintyvät kirjallisuuskäsitykset muodostuvat myös analyyttisesti kirjallisuuden tekstien eri piirteiden ja osien kautta. Näiden ohella tämänhetkisissä kirjallisuuskäsityksissä voidaan tunnistaa, kuinka laajentunut tekstikäsitys muuttaa ja haastaa kirjallisuuskäsityksiä sekä käsityksiin sisältyvien merkitysten että tekstien materiaalisuuden näkökulmasta.

Käsitykset kirjallisuudesta heijastavat kielikasvatusparadigmalle ominaisia arvoja ja periaatteita. Näissä korostuu oppijoiden kokonaisvaltainen kasvu ja kehitys yksittäisten taitojen tai tietojen sijaan, unohtamatta myöskään opettajjien itsensä kirjallisuuteen liittämiä merkityksiä kielikasvatuksen ammattilaisena. Opettajien ja oppikirjailijoiden kokemukset kirjallisuuden sisällyttämisestä kielikasvatukseen vaikuttavat merkittävästi käsitysten muodostumiseen. Opettajien ja oppikirjailijoiden kokemuksissa kirjallisuuskäsityksiä värittää ymmärrys kielikasvatuksen pedagogisista mahdollisuuksista ja tarkoituksista. Suomessa tämä ymmärrys voi välittyä oppikirjoja kirjoittavien opettajien myötä myös oppikirjoihin.

Johtopäätöksenään väitöskirja esittää, että kirjallisuudella on vieraiden kielten kielikasvatuksessa ainutlaatuinen asema, josta käsin se voi tukea oppijoiden kokonaisvaltaista kasvua itsenäisiksi oppijoiksi, jotka kykenevät merkityksellisellä ja rakentavalla tavalla toimimaan kielten ja kulttuuurien yli globaalien haasteiden ja ristiriitojen ratkomiseksi. Tämänhetkisen kasvatuksellisen ilmapiirin ja viimeaikaisten poliittisten tapahtumien valossa nämä päämäärät ovat aiempaakin ajankohtaisempia.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5147]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste