Oman rahan käyttäminen luokanopettajan työssä
Sipilä, Iina (2025)
Sipilä, Iina
2025
Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-10-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202510109813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202510109813
Tiivistelmä
Luokanopettajat käyttävät työhönsä omaa rahaa. Ilmiö tunnistetaan ympäri maailmaa, ja aiheesta keskustellaan niin keskustelupalstoilla, lehdissä kuin myös opettajanhuoneissa. Keskustelu ilmiön ympärillä jakaakin opettajia puolesta ja vastaan. Vaikka opettajat tunnistavat ilmiön laajasti, ei ilmiötä ole tutkittu Suomessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää ilmiötä ja luoda yleiskuvaa ilmiöstä Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät saavat luokanopettajat käyttämään työhönsä omaa rahaa ja miten luokanopettajat suhtautuvat työhön liittyvään oman rahan käyttämiseen.
Toteutin tutkielmani kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Keräsin tutkimusaineiston joulukuussa 2024 kyselylomakkeella, joka sisälsi pääosin avoimia kysymyksiä. Kysely jaettiin Facebookissa Alakoulun aarreaitta -ryhmään, jonka kautta uskoin tavoittavani tutkimuksen kohderyhmää eli luokanopettajia. Tutkimusaineisto koostuu 316 luokanopettajan vastauksesta. Analysoin tutkimusaineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajista 91 prosenttia ilmoitti käyttävänsä omaa rahaa luokanopettajan työhön vähintään kerran lukuvuoden aikana. Kaikkien vastaajien ilmoittamien summien keskiarvo oli noin 74 euroa lukuvuodessa. Luokanopettajat käyttivät omaa rahaa opetusmateriaaleihin ja -välineisiin, luokkahuoneen sisustukseen, oppilaiden tukemiseen, opettajan työvälineisiin ja toimistotarvikkeisiin sekä koulutuksiin ja ammatilliseen kehittymiseen. Oman rahan käyttämisen taustalla vaikuttavia tekijöitä olivat riittämättömät tai puutteelliset resurssit, rajoitukset hankintakäytännöissä, helppous ja vaivattomuus, kynnys pyytää rahaa, hyväntahtoisuus ja halu tukea oppilaita, opetuksen monipuolistaminen, opettajan motivaatio ja työssä viihtyminen, oman työn helpottaminen ja oman materiaalipankin kartuttaminen. Opettajat suhtautuivat oman rahan käyttämiseen kielteisesti ja myönteisesti sekä osa koki sen jokaisen omaksi valinnaksi. Kaikissa työyhteisöissä aiheesta ei ollut keskusteltu julkisesti.
Suurin osa luokanopettajista käytti omaa rahaa, vaikka he suhtautuivatkin oman rahan käyttämiseen kielteisesti. Monet opettajat olivat kokeneet painetta käyttää omaa rahaa tai painetta olla käyttämättä omaa rahaa. Oman rahan käyttäminen kuuluu osaksi epävirallista koulua, ja se vaikuttaa olevan opettajien yksityisasia, josta ei ole lupaa puhua.
Toteutin tutkielmani kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Keräsin tutkimusaineiston joulukuussa 2024 kyselylomakkeella, joka sisälsi pääosin avoimia kysymyksiä. Kysely jaettiin Facebookissa Alakoulun aarreaitta -ryhmään, jonka kautta uskoin tavoittavani tutkimuksen kohderyhmää eli luokanopettajia. Tutkimusaineisto koostuu 316 luokanopettajan vastauksesta. Analysoin tutkimusaineiston aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksessa selvisi, että vastaajista 91 prosenttia ilmoitti käyttävänsä omaa rahaa luokanopettajan työhön vähintään kerran lukuvuoden aikana. Kaikkien vastaajien ilmoittamien summien keskiarvo oli noin 74 euroa lukuvuodessa. Luokanopettajat käyttivät omaa rahaa opetusmateriaaleihin ja -välineisiin, luokkahuoneen sisustukseen, oppilaiden tukemiseen, opettajan työvälineisiin ja toimistotarvikkeisiin sekä koulutuksiin ja ammatilliseen kehittymiseen. Oman rahan käyttämisen taustalla vaikuttavia tekijöitä olivat riittämättömät tai puutteelliset resurssit, rajoitukset hankintakäytännöissä, helppous ja vaivattomuus, kynnys pyytää rahaa, hyväntahtoisuus ja halu tukea oppilaita, opetuksen monipuolistaminen, opettajan motivaatio ja työssä viihtyminen, oman työn helpottaminen ja oman materiaalipankin kartuttaminen. Opettajat suhtautuivat oman rahan käyttämiseen kielteisesti ja myönteisesti sekä osa koki sen jokaisen omaksi valinnaksi. Kaikissa työyhteisöissä aiheesta ei ollut keskusteltu julkisesti.
Suurin osa luokanopettajista käytti omaa rahaa, vaikka he suhtautuivatkin oman rahan käyttämiseen kielteisesti. Monet opettajat olivat kokeneet painetta käyttää omaa rahaa tai painetta olla käyttämättä omaa rahaa. Oman rahan käyttäminen kuuluu osaksi epävirallista koulua, ja se vaikuttaa olevan opettajien yksityisasia, josta ei ole lupaa puhua.
