Maaseutukunta ja hallinta : Kunnan strategiatyö ja hanketoiminta maaseutualueiden kehittämisessä
Mustakangas, Ella (2025)
Mustakangas, Ella
Tampere University
2025
Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-10-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-4137-4
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-4137-4
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee suomalaisten kuntien roolia maaseudun kehittäjinä ja kuntien maaseudun kehittämisessä ilmenevää hallinnan tapaa. Maaseudun kehittämiseen kunnissa ovat vaikuttaneet hallinnon uudistukset, Euroopan unionin ohjelmiin pohjautuva aluekehittäminen sekä kuntien elinkeinopolitiikan laajentuminen kunnan koko toimintaa koskevaksi elinvoimapolitiikaksi. Paikallisen elinvoiman edistämisessä keskeisiä välineitä ovat kuntastrategia ja hankkeet. Molemmat edellyttävät kunnissa yhteistyötä ja panostamista toimijoiden väliseen vuorovaikutukseen.
Kuntien maaseutualueilleen kohdistamaa strategiatyötä ja hanketoimintaa lähestytään tutkimuksessa maaseutukontekstissa tapahtuvana hallintana. Strategiatyö ja hanketoiminta ovat yhtäältä hallinnan välineitä, jotka kytkevät maaseutua erilaisiin muutosvoimiin, ja toisaalta laajemmin hallinnan tavan ilmentymiä. Tarkastelu kohdistuu ensinnäkin siihen, miten kunnat kehittävät maaseutualueitaan strategiatyönsä ja hanketoimintansa avulla. Millaisia ulkoisia ja sisäisiä muutosvoimia kunnat hyödyntävät maaseudun kehittämisessä ja millaisia yhteistyöasetelmia kunnissa tämän pohjalta syntyy? Käsitteellisenä lähtökohtana ovat ekso-, endo- ja neoendogeenista maaseudun kehitystä koskevat teoriat. Samalla hallinnan maaseudulla nähdään rakentuvan kuntakontekstissa nimenomaan kuntien strategiatyön ja hanketoiminnan pohjalta. Näiden kahden kehittämismuodon tuottamaa hallinnan tapaa analysoidaan edelleen David J. Douglasin jäsentämän, maaseutua koskevan hallinnan teorian avulla.
Tieteenfilosofisesti tutkimus nojaa heikkoon sosiaaliseen konstruktionismiin ja sen osana kriittiseen realismiin. Tutkittavaa ilmiötä lähestytään yhteentoista kuntaan kohdistuneen tapaustutkimuksen avulla. Tutkimusaineistoina ovat haastattelut, kuntien strategiadokumentit, kenttämuistiinpanot kuntastrategioiden laadinnan havainnoinnista, kuntien muut julkiset asiakirjat sekä valikoidusti kuntien kehittämistä koskeva uutisointi paikallislehdissä. Haastattelut toteutettiin joko puolistrukturoituina teemahaastatteluina tai retoriseen sosiaalipsykologiaan pohjautuvalla, laadullisen asennetutkimuksen menetelmällä. Havainnointiaineisto koottiin poliittisen etnografian menetelmällä. Aineistoja on analysoitu teemoittelun, sisällönanalyysin, kriittisen realismin ydinkäsitteiden sekä siihen perustuvan teema-analyysin avulla.
Tutkimus viittaa vahvasti siihen, että kunnissa paikallisen kehittämisen edellytysten katsotaan riippuvan ulkoisista muutosvoimista, minkä mukaan kunnat maaseudun kehittämisessä myös toimivat. Kuntien strategiatyössä maaseudun sisäsyntyisten voimavarojen hyödyntäminen on kokeilevaa eikä siihen ole syntynyt kunnissa pysyviä toimintamalleja. Muutos maaseudun kehittämisessä voi kuitenkin lähteä liikkeelle kunnan omista sisäistä prosesseista, kuten kunnanjohtajan vaihtumisesta, kunnan taloudellisen tilanteen muutoksesta tai käänteestä kuntapolitiikassa. Tässä mielessä kuntien maaseudun kehittämisessä on nähtävissä omanlaisiaan, neoendogeenisen kehittämisen piirteitä.
Tutkimus osoittaa, että eksogeenisten muutosvoimien puristuksessa maaseudun hanketoiminta jää kunnissa helposti alisteiseen asemaan, vaikka endogeenisen potentiaalin hyödyntämisestä oltaisiinkin kiinnostuneita. Samalla tutkimus tekee ymmärrettäväksi sitä, miksi kunnat tukeutuvat maaseudun kehittämisessä mielellään LEADER-toimintaryhmien työhön; LEADER-ryhmien ja kylien yhteistyön edistäminen on keino ratkoa kunnissa sekä eksogeenisen että endogeenisen kehittämisen haasteita. Tutkimuksen perusteella LEADER-toiminnan mahdollistaminen on tällä hetkellä yksi tärkeimmistä neoendogeenisen maaseudun kehittämisen tavoista kunnissa. Kuntien hallinnan tapaa maaseudulla tarkastellaan tutkimuksessa Douglasin teorian neljän eri ulottuvuuden avulla. Ne ovat 1) hallinnan muutos yleisesti, 2) globalisaatio, 3) paikallisuuden ja yhteisöllisen kehittämisen korostuminen ja 4) maaseutu ja sen muuttuvat merkityssisällöt. Tutkimuksen perusteella kunnat ovat hallinnan toimijoina maaseudulla varsin varovaisia, eivätkä pyri rakentamaan hallinnan verkostoja maaseutukontekstissa mitenkään systemaattisesti. Osasyynä tähän ovat maaseutuun liittyvät mielikuvat, jotka kiinnittyvät kunnissa edelleen vahvasti maatalouteen. Se että kuntien strategiset toimet kohdistuvat usein jo entuudestaan kehittyviin kyliin ja maaseutualueisiin, merkitsee todennäköisesti kuntien sisäistä alueellista erilaistumista. Kylissä, jotka jäävät kunnan strategisen kiinnostuksen ulkopuolelle, näyttää tulevaisuus olevan pitkälti omaehtoisen toiminnan varassa.
Kokonaisuudessaan tutkimus saa pohtimaan kuntien roolia ja mahdollisuuksia maaseudun kehittäjinä myös laajemmassa yhteiskunnallisessa viitekehyksessä. Pystyvätkö kunnat ottamaan nykyisessä toimintaympäristössään maaseudun aidosti huomioon? Tutkimuksen perusteella maaseudun kehittäminen kunnissa on paitsi kuntayhteisöjen myös kansallisen tason toimijoiden vastuulla oleva kysymys.
Kuntien maaseutualueilleen kohdistamaa strategiatyötä ja hanketoimintaa lähestytään tutkimuksessa maaseutukontekstissa tapahtuvana hallintana. Strategiatyö ja hanketoiminta ovat yhtäältä hallinnan välineitä, jotka kytkevät maaseutua erilaisiin muutosvoimiin, ja toisaalta laajemmin hallinnan tavan ilmentymiä. Tarkastelu kohdistuu ensinnäkin siihen, miten kunnat kehittävät maaseutualueitaan strategiatyönsä ja hanketoimintansa avulla. Millaisia ulkoisia ja sisäisiä muutosvoimia kunnat hyödyntävät maaseudun kehittämisessä ja millaisia yhteistyöasetelmia kunnissa tämän pohjalta syntyy? Käsitteellisenä lähtökohtana ovat ekso-, endo- ja neoendogeenista maaseudun kehitystä koskevat teoriat. Samalla hallinnan maaseudulla nähdään rakentuvan kuntakontekstissa nimenomaan kuntien strategiatyön ja hanketoiminnan pohjalta. Näiden kahden kehittämismuodon tuottamaa hallinnan tapaa analysoidaan edelleen David J. Douglasin jäsentämän, maaseutua koskevan hallinnan teorian avulla.
Tieteenfilosofisesti tutkimus nojaa heikkoon sosiaaliseen konstruktionismiin ja sen osana kriittiseen realismiin. Tutkittavaa ilmiötä lähestytään yhteentoista kuntaan kohdistuneen tapaustutkimuksen avulla. Tutkimusaineistoina ovat haastattelut, kuntien strategiadokumentit, kenttämuistiinpanot kuntastrategioiden laadinnan havainnoinnista, kuntien muut julkiset asiakirjat sekä valikoidusti kuntien kehittämistä koskeva uutisointi paikallislehdissä. Haastattelut toteutettiin joko puolistrukturoituina teemahaastatteluina tai retoriseen sosiaalipsykologiaan pohjautuvalla, laadullisen asennetutkimuksen menetelmällä. Havainnointiaineisto koottiin poliittisen etnografian menetelmällä. Aineistoja on analysoitu teemoittelun, sisällönanalyysin, kriittisen realismin ydinkäsitteiden sekä siihen perustuvan teema-analyysin avulla.
Tutkimus viittaa vahvasti siihen, että kunnissa paikallisen kehittämisen edellytysten katsotaan riippuvan ulkoisista muutosvoimista, minkä mukaan kunnat maaseudun kehittämisessä myös toimivat. Kuntien strategiatyössä maaseudun sisäsyntyisten voimavarojen hyödyntäminen on kokeilevaa eikä siihen ole syntynyt kunnissa pysyviä toimintamalleja. Muutos maaseudun kehittämisessä voi kuitenkin lähteä liikkeelle kunnan omista sisäistä prosesseista, kuten kunnanjohtajan vaihtumisesta, kunnan taloudellisen tilanteen muutoksesta tai käänteestä kuntapolitiikassa. Tässä mielessä kuntien maaseudun kehittämisessä on nähtävissä omanlaisiaan, neoendogeenisen kehittämisen piirteitä.
Tutkimus osoittaa, että eksogeenisten muutosvoimien puristuksessa maaseudun hanketoiminta jää kunnissa helposti alisteiseen asemaan, vaikka endogeenisen potentiaalin hyödyntämisestä oltaisiinkin kiinnostuneita. Samalla tutkimus tekee ymmärrettäväksi sitä, miksi kunnat tukeutuvat maaseudun kehittämisessä mielellään LEADER-toimintaryhmien työhön; LEADER-ryhmien ja kylien yhteistyön edistäminen on keino ratkoa kunnissa sekä eksogeenisen että endogeenisen kehittämisen haasteita. Tutkimuksen perusteella LEADER-toiminnan mahdollistaminen on tällä hetkellä yksi tärkeimmistä neoendogeenisen maaseudun kehittämisen tavoista kunnissa. Kuntien hallinnan tapaa maaseudulla tarkastellaan tutkimuksessa Douglasin teorian neljän eri ulottuvuuden avulla. Ne ovat 1) hallinnan muutos yleisesti, 2) globalisaatio, 3) paikallisuuden ja yhteisöllisen kehittämisen korostuminen ja 4) maaseutu ja sen muuttuvat merkityssisällöt. Tutkimuksen perusteella kunnat ovat hallinnan toimijoina maaseudulla varsin varovaisia, eivätkä pyri rakentamaan hallinnan verkostoja maaseutukontekstissa mitenkään systemaattisesti. Osasyynä tähän ovat maaseutuun liittyvät mielikuvat, jotka kiinnittyvät kunnissa edelleen vahvasti maatalouteen. Se että kuntien strategiset toimet kohdistuvat usein jo entuudestaan kehittyviin kyliin ja maaseutualueisiin, merkitsee todennäköisesti kuntien sisäistä alueellista erilaistumista. Kylissä, jotka jäävät kunnan strategisen kiinnostuksen ulkopuolelle, näyttää tulevaisuus olevan pitkälti omaehtoisen toiminnan varassa.
Kokonaisuudessaan tutkimus saa pohtimaan kuntien roolia ja mahdollisuuksia maaseudun kehittäjinä myös laajemmassa yhteiskunnallisessa viitekehyksessä. Pystyvätkö kunnat ottamaan nykyisessä toimintaympäristössään maaseudun aidosti huomioon? Tutkimuksen perusteella maaseudun kehittäminen kunnissa on paitsi kuntayhteisöjen myös kansallisen tason toimijoiden vastuulla oleva kysymys.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [5147]
