Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Energy Management System for Hybrid Electric Systems : Case Studies: Oscillation Monitoring for a Power System and Fuel Consumption Reduction in a Hybrid Wheel Loader

Delgado Fernández, Orlando (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-4141-1.pdf (21.54Mt)
Lataukset: 



Delgado Fernández, Orlando
Tampere University
2025

Teknisten tieteiden tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Engineering Sciences
Tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunta - Faculty of Engineering and Natural Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-10-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-4141-1
Tiivistelmä
Suomi on sitoutunut korvaamaan polttoon perustuvat energiateknologiat puhtailla vaihtoehdoilla sekä energian tuotannossa että kulutuksessa. Energian tuotannossa voimalaitosten alasajo vähentää järjestelmän vaimennusta ja inertiaa, jotka lisäävät värähtelyjen riskiä ja edellyttävät uusia värähtelyjen seurantamenetelmiä energianhallintajärjestelmissä (EMS). Energian kulutuksessa maansiirtokoneiden, kuten pyöräkuormaajan, sähköistäminen on johtanut hybridiratkaisuihin, joissa akku ja polttomoottori toimivat yhdessä. Sen vuoksi hybridikoneiden hyötysuhde riippuu EMS:n suorittamasta tehonjaosta. Tämä väitöskirja käsittelee näihin EMS-järjestelmiin liittyviä haasteita kahden tapaustutkimuksen avulla: tutkimus 1 käsittelee sähkövoimajärjestelmää, kun taas tutkimuksessa 2 tarkastellaan hybridisähköistä pyöräkuormaajaa.

Tapaustutkimuksessa 1 sovelletaan dynaamista moodihajotelmaa (Dynamic Mode Decomposition, DMD) värähtelyjen seurantaan EMS:ssä. Nykyiset lähestymistavat eivät kuitenkaan arvioi häiriöiden ja erittäin matalataajuisten tilojen (Ultra-Low Frequency Modes, ULFMs) vaikutusta tarkkuuteen eivätkä käsittele laskennallisen kuorman keventämistä. Tässä väitöskirjassa analysoidaan näitä vaikutuksia ja esitellään suodatus DMD:lle (tässä nimetty ”parannetuksi DMD:ksi”), jonka avulla tarkkuus paranee ja laskennallinen kuorma vähenee. Parannettu DMD pienentää suurimman virheen 305%:sta 67%:iin ja vähentää laskenta-aikaa 171 %, joka parantaa sekä tarkkuutta että tehokkuutta verrattuna perusmenetelmään.

Tapaustutkimuksessa 2 hybridiajoneuvojen polttoaineenkulutuksen pienentämisen ja akun lämpötilan säätelemisen optimointiin perustuvat strategiat rajoittuvat käyttöskenaarioiden ennustevirheisiin ja akun dynamiikan huomiotta jättämiseen. Näiden haasteiden ratkaisemiseksi on kehitetty hyötysuhteen ohjausalgoritmi (Efficiency Control Algorithm, ECA), joka vähentää polttoaineenkulutusta saavuttaen 2% pienemmän kulutuksen kuin perinteinen optimointiin perustuvaan strategia. Lisäksi tutkimuksessa on kehitetty sääntöpohjainen EMS, joka säätelee akun lämpötilan järjestelmissä, joissa ei ole aktiivista lämpötilanhallintaa. Tämä EMS mahdollistaa kahdeksan tunnin yhtäjaksoisen käytön 35 °C lämpötilassa ilman, että akun lämpötila ylittäisi raja-arvot, ja vähentää polttoaineenkulutusta 5,6 % verrattuna tapauksiin, joissa akku olisi irrotettava käytöstä. Yhteenvetona, tämä väitöskirja esittää uusia strategioita, jotka mukautuvat hybridisähköisten järjestelmien uusiin ominaisuuksiin varmistaen riittävän vaimennuksen ja polttoainetehokkuuden.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5147]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Power System Restoration After a System Level Blackout : Measures for system operation to manage technical uncertainties during the bottom-up restoration of a transmission network 

    Nikkilä, Antti-Juhani
    Tampere University Dissertations - Tampereen yliopiston väitöskirjat : 643 (Tampere University, 2022)
    Artikkeliväitöskirja
    Yhteiskunnat ovat yhä riippuvaisempia sähköstä. Häiriötilanteissa verkkoyhtiöiden tulee palauttaa sähkövoimajärjestelmä normaaliin tilaan mahdollisimman nopeasti. Tämän vuoksi järjestelmän nopea ja luotettava käytönpalautus ...
  • Power System Restoration After a System Level Blackout : Measures for system operation to manage technical uncertainties during the bottom-up restoration of a transmission network 

    Nikkilä, Antti-Juhani (Tampere University, 2022)
  • Energy Management System for Hybrid Electric Systems : Case Studies: Oscillation Monitoring for a Power System and Fuel Consumption Reduction in a Hybrid Wheel Loader 

    Delgado Fernández, Orlando (Tampere University, 2025)
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste