Tutkimuksen yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja sen arviointi: Tuloksia tutkijakyselystä
Muhonen, Reetta; Pietilä, Maria; Pölönen, Janne; Kärkkäinen, Tommi (2025-03-20)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Muhonen, Reetta
Pietilä, Maria
Pölönen, Janne
Kärkkäinen, Tommi
20.03.2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202509099079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202509099079
Kuvaus
Non peer reviewed
Tiivistelmä
TavoiteTieteellisten seurain valtuuskunta (TSV) käynnisti tämän hankkeen edistääkseen tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointia vastuullisten arviointikäytänteiden mukaisesti. Hankkeen tavoitteena oli tuottaa tietoa vaikuttavuuden arvioinnista huomioiden eri tieteenalojen ja organisaatiotyyppien erityispiirteet sekä nostaa esiin tutkijoiden erilaisten roolien tunnistamisen merkitys vastuullisen arviointikulttuurin kehittämisessä.Aineisto ja menetelmätRaportissa hyödynnettävä tutkimusaineisto kerättiin avoimella kyselyllä, joka suunnattiin tutkijoille. Kyselyn avulla pyrittiin tekemään näkyväksi yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden moninaisuutta. Lisäksi kartoitettiin tutkijoiden kokemuksia vaikuttavuuden näkyväksi tekemisen haasteista arviointitarkoituksia varten. Kyselyyn vastasi yhteensä 624 tutkijaa, joista suurin osa oli affilioitunut yliopistoon. Päätieteenaloista painottuivat erityisesti yhteiskuntatieteet. Tuloksia tarkasteltiin huomioiden päätieteenalojen ja eri organisaatiotyyppien väliset erot ja yhtäläisyydet. Taustaorganisaatioista huomioimme raportissa yliopistot, valtion tutkimuslaitokset ja ammattikorkeakoulut.Keskeiset tuloksetTutkijat pitävät vaikuttavuutta tärkeänä osana työtään ja osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnalliseen vuorovaikutukseen. Sidosryhmäyhteistyö ja vuorovaikutuksen muodot vaihtelevat tieteenalojen ja organisaatioiden välillä. Tutkijoiden mukaan yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy usein kollektiivisena prosessina ja pitkällä aikavälillä, mikä tekee sen mittaamisesta haastavaa. Arviointia vaikeuttaa lisäksi se, että vain murto-osa vaikuttavuudesta on todennettavissa.Tutkimuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointiin suhtaudutaan yliopistoissa, valtion tutkimuslaitoksissa ja ammattikorkeakouluissa eri tavoin, heijastellen niiden erilaisia tehtäviä ja painotuksia. Ammattikorkeakouluissa vaikuttavuus liittyy läheisesti alueellisiin tarpeisiin, ja vaikuttavuuden arviointiin suhtaudutaan myönteisesti. Myös valtion tutkimuslaitoksissa tutkimuksen tiivis kytkeytyminen päätöksentekoon ja yhteiskunnallisesti merkittäviin teemoihin luo lähtökohtaisesti tutkimuksen yhteiskunnalliselle vaikuttavuudelle ja sen arvioinnille myönteisen toimintaympäristön. Yliopistoissa tehtävässä tutkimuksessa korostuu tieteellinen vaikuttavuus, ja suhtautuminen vaikuttavuuden arviointiin on keskimäärin myönteistä, mutta varautuneempaa verrattuna ammattikorkeakouluihin ja valtion tutkimuslaitoksiin.JohtopäätöksetTutkijat suhtautuvat keskimäärin myönteisesti tutkimuksen yhteiskunnallisen vuorovaikutuksen edistämiseen, mutta kokevat vaikuttavuuden arvioinnin haasteellisena. Osa tutkijoista on sitä mieltä, että tutkimuksen yhteiskunnallista vaikuttavuutta ei pitäisi sisällyttää tutkimuksen laadun arviointikriteereihin.Tutkijat peräänkuuluttavat tutkimuksen ja tutkijoiden moninaisten roolien huomioimista sekä yhtenäisempiä yhteiskunnallisen vaikuttavuuden arviointikäytäntöjä. Tulokset ovat linjassa tutkimuksen vastuullisen arvioinnin (esim. CoARA) periaatteiden kanssa, jotka korostavat moninaisuutta arvioinneissa. Samaan aikaan kun kehittämistyön tavoitteena on moninaisuuden tunnistaminen, arviointien lähtökohtana on olennaista tunnustaa se, että vaikuttavuus on todennettavissa arviointitarkoituksia varten vain osittain.
Kokoelmat
- TUNICRIS-julkaisut [22195]
