Organisaatiokulttuurin vaikutus digitaaliseen transformaatioon tiedolla johtamisen vaiheissa
Koskinen, Emma (2025)
Koskinen, Emma
2025
Teknis-taloudellinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business and Technology Management
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
Hyväksymispäivämäärä
2025-09-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202508318596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202508318596
Tiivistelmä
Digitaalinen transformaatio on teknologian kehityksestä juontuva ilmiö, joka koskettaa laajasti yhteiskuntaa. Se voidaan nähdä osana tiedolla johtamisen kehitystä organisaatiossa, mutta myös laajempana yhteiskunnallisena muutoksena. Tässä työssä digitaalisella transformaatiolla tarkoitetaan digitaalisen teknologian mahdollistamaa perustavanlaatuista organisaation arvonluonnin tai liiketoiminnan muutosta.
Monet organisaatiot kamppailevat digitaalisen transformaation edistämisen kanssa, ja usein digitaalinen transformaatio epäonnistuu. Organisaatiokulttuuri on muutoksessa merkittävä tekijä, jonka vaikutusta tutkitaan enenevissä määrin. Tässä tutkimuksessa yhdistetään kolme näkökulmaa, digitaalinen transformaatio, organisaatiokulttuuri sekä tiedolla johtaminen, tutkimalla miten ja millainen organisaatiokulttuuri vaikuttaa digitaaliseen transformaatioon sekä miten vaikutus näyttäytyy tiedolla johtamisen vaiheissa. Organisaatiokulttuurityyppejä tarkastellaan tutkimuksessa erityisesti neljän tyypin, innovatiivisen ja hierarkkisen kulttuurin sekä yhteisö- ja markkinakulttuurin, kautta. Viidentenä organisaatiokulttuurityyppinä muiden rinnalle nostetaan digitaalinen organisaatiokulttuuri. Tiedolla johtamisen viitekehys toimii linssinä, jonka läpi tarkastellaan tuloksia kolmessa vaiheessa, merkityksen rakentamisen, tiedon luomisen ja päätöksenteon vaiheissa.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona käytettiin vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita ja konferenssijulkaisua. Tutkimusaineisto kerättiin yhdestä tietokannasta, hakutuloksia rajattiin aika-, teema-, ja kategoriarajauksilla. Lopulliselle aineistolle oli kriteerinä, että se vastaa kattavasti tutkittavaan aiheeseen siitä, miten organisaatiokulttuuri vaikuttaa digitaaliseen transformaatioon.
Tulokset osoittavat, että organisaatiokulttuurilla on merkittävä, joskin monimutkainen vaikutus digitaaliseen transformaatioon. Erityisesti innovatiivinen ja digitaalinen kulttuuri sekä yhteisökulttuuri ja yrittäjyyden asenne ovat muutosta edesauttavia tekijöitä, kun taas hierarkkisella ja markkinakulttuurilla vaikutus ei ole suoraviivainen. Tiedolla johtamisen näkökulmasta merkittävin vaihe digitaalisessa transformaatiossa on päätöksenteon vaihe, jossa toimintaa mukautetaan tiedon perusteella. Siinä tärkeitä kulttuurin piirteitä ovat erityisesti avoimuus uudelle, innovatiivisuus, riskinotto, luottamus ja kommunikaatio sekä asiakaskeskeisyys.
Tutkimuksen perusteella voidaan esittää jatkotutkimusehdotuksia sekä tämän tutkimuksen aiheen syventämiseen että näkökulman laajentamiseen liittyen. Tulevaisuudessa on merkittävää saada lisää tietoa siitä, miten tiedolla johtamisen keinoin voidaan tukea digitaalista transformaatiota sekä miten organisaatiokulttuuri vaikuttaa tässä yhtälössä.
Monet organisaatiot kamppailevat digitaalisen transformaation edistämisen kanssa, ja usein digitaalinen transformaatio epäonnistuu. Organisaatiokulttuuri on muutoksessa merkittävä tekijä, jonka vaikutusta tutkitaan enenevissä määrin. Tässä tutkimuksessa yhdistetään kolme näkökulmaa, digitaalinen transformaatio, organisaatiokulttuuri sekä tiedolla johtaminen, tutkimalla miten ja millainen organisaatiokulttuuri vaikuttaa digitaaliseen transformaatioon sekä miten vaikutus näyttäytyy tiedolla johtamisen vaiheissa. Organisaatiokulttuurityyppejä tarkastellaan tutkimuksessa erityisesti neljän tyypin, innovatiivisen ja hierarkkisen kulttuurin sekä yhteisö- ja markkinakulttuurin, kautta. Viidentenä organisaatiokulttuurityyppinä muiden rinnalle nostetaan digitaalinen organisaatiokulttuuri. Tiedolla johtamisen viitekehys toimii linssinä, jonka läpi tarkastellaan tuloksia kolmessa vaiheessa, merkityksen rakentamisen, tiedon luomisen ja päätöksenteon vaiheissa.
Tutkimus toteutettiin systemaattisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineistona käytettiin vertaisarvioituja tieteellisiä artikkeleita ja konferenssijulkaisua. Tutkimusaineisto kerättiin yhdestä tietokannasta, hakutuloksia rajattiin aika-, teema-, ja kategoriarajauksilla. Lopulliselle aineistolle oli kriteerinä, että se vastaa kattavasti tutkittavaan aiheeseen siitä, miten organisaatiokulttuuri vaikuttaa digitaaliseen transformaatioon.
Tulokset osoittavat, että organisaatiokulttuurilla on merkittävä, joskin monimutkainen vaikutus digitaaliseen transformaatioon. Erityisesti innovatiivinen ja digitaalinen kulttuuri sekä yhteisökulttuuri ja yrittäjyyden asenne ovat muutosta edesauttavia tekijöitä, kun taas hierarkkisella ja markkinakulttuurilla vaikutus ei ole suoraviivainen. Tiedolla johtamisen näkökulmasta merkittävin vaihe digitaalisessa transformaatiossa on päätöksenteon vaihe, jossa toimintaa mukautetaan tiedon perusteella. Siinä tärkeitä kulttuurin piirteitä ovat erityisesti avoimuus uudelle, innovatiivisuus, riskinotto, luottamus ja kommunikaatio sekä asiakaskeskeisyys.
Tutkimuksen perusteella voidaan esittää jatkotutkimusehdotuksia sekä tämän tutkimuksen aiheen syventämiseen että näkökulman laajentamiseen liittyen. Tulevaisuudessa on merkittävää saada lisää tietoa siitä, miten tiedolla johtamisen keinoin voidaan tukea digitaalista transformaatiota sekä miten organisaatiokulttuuri vaikuttaa tässä yhtälössä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10220]
