”Tuntuu, et ihmisestä siellä taustalla on tullut enemmän se tuote kuvan sijasta”: Alustatyön ja digitaalisten työympäristöjen vaikutukset valokuvaajien ammatti-identiteettiin
Käyhty, Tiia (2025)
Käyhty, Tiia
2025
Media, kulttuuri ja yhteiskunta -maisteriohjelma - Master's Programme in Media, Culture and Society
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-08-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202508208344
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202508208344
Tiivistelmä
Tutkielmassani pyrin selvittämään, kuinka digitaaliset työympäristöt sekä alustatyö ovat vaikuttaneet valokuvaajien ammatti-identiteettiin. Teknologian kehitys ja digitaaliset työtilat ovat yleistyneet ja kasvattaneet rooliaan viime vuosina, mikä vaikuttaa kriittisesti useisiin luovan alan töihin, kuten valokuvaukseen. Valokuvaus on pitkälti mielletty alaksi, jossa kuvataan valokuvia, jotka esittävät kuvanottohetkeä sellaisenaan. Enää näin ei kuitenkaan ole, sillä jatkuvasti kehittyvä tekoäly on omiaan haastamaan käsitystä valokuviin liittyvästä todellisuudesta, ja samalla haastaa valokuvaajien ajatuksia ja käsitystä omasta ammatti-identiteetistään. Muuttuva mediaympäristö pakottaa valokuvaajia muuttamaan omia työtapojaan, ja nopeatempoinen sosiaalinen media haastaa valokuvien ja videoklippien välistä suhdetta. Päätutkimuskysymykseni on, kuinka alustatyö ja digitaaliset alustat ovat vaikuttaneet valokuvaajien ammatti-identiteettiin.
Tutkimusaineisto koostuu yhteensä kahdeksan valokuvaajan haastatteluista, jotka työskentelevät valokuvaajana joko pää- tai sivutoimisesti ja kuvaavat joko ihmisiä, tapahtumia, eläimiä, tai kaikkia näitä yhdessä. Keräsin aineistoni puolistrukturoiduin teemahaastatteluin ja käsittelen sitä laadullisen sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin.
Valokuvaajien ammatti-identiteettiin vaikuttaa moni asia, mutta tutkimukseni kontekstissa ne jakautuvat käytettyihin alustoihin, sosiaaliseen mediaan, sekä alustoilla ilmenevään yhteisöllisyyteen, sillä ammatti-identiteetti ilmenee niin yksilön kuin ryhmänkin tasolla. Lisäksi siihen vaikuttavat muun muassa visuaaliset viestintämahdollisuudet, omat toimintatavat ja -tyylit, arvot, sekä ammattimaisuuden kokemukset. Merkittävänä havaintona ilmeni myös monen valokuvaajan kokemus siitä, että kuvaajasta kameran takana on tullut yhä enemmissä määrin tuote kuvan sijasta.
Monet ammatti-identiteettiin vaikuttavista tekijöistä ilmenevät nykypäivänä alustojen välityksellä, etenkin sosiaalisessa mediassa, sillä monet sosiaalisen median alustat ovat visuaalisia viestintäkanavia, missä omaa tekemistään voi tuoda ilmi haluamallaan tavalla. Sosiaalisen median trendit tarjoavat suuntavaihtoehtoja valokuvaajan tekemiselle, joka saattaa johtaa paineisiin muuttaa omaa työtä. Lisäksi valokuvaajien määrän kasvu näkyy sosiaalisen median alustoilla – ja tämä kasvu vaikuttaa merkittävästi henkilöbrändiin sekä ammatti-identiteettiin.
Tutkimusaineisto koostuu yhteensä kahdeksan valokuvaajan haastatteluista, jotka työskentelevät valokuvaajana joko pää- tai sivutoimisesti ja kuvaavat joko ihmisiä, tapahtumia, eläimiä, tai kaikkia näitä yhdessä. Keräsin aineistoni puolistrukturoiduin teemahaastatteluin ja käsittelen sitä laadullisen sisällönanalyysin ja teemoittelun keinoin.
Valokuvaajien ammatti-identiteettiin vaikuttaa moni asia, mutta tutkimukseni kontekstissa ne jakautuvat käytettyihin alustoihin, sosiaaliseen mediaan, sekä alustoilla ilmenevään yhteisöllisyyteen, sillä ammatti-identiteetti ilmenee niin yksilön kuin ryhmänkin tasolla. Lisäksi siihen vaikuttavat muun muassa visuaaliset viestintämahdollisuudet, omat toimintatavat ja -tyylit, arvot, sekä ammattimaisuuden kokemukset. Merkittävänä havaintona ilmeni myös monen valokuvaajan kokemus siitä, että kuvaajasta kameran takana on tullut yhä enemmissä määrin tuote kuvan sijasta.
Monet ammatti-identiteettiin vaikuttavista tekijöistä ilmenevät nykypäivänä alustojen välityksellä, etenkin sosiaalisessa mediassa, sillä monet sosiaalisen median alustat ovat visuaalisia viestintäkanavia, missä omaa tekemistään voi tuoda ilmi haluamallaan tavalla. Sosiaalisen median trendit tarjoavat suuntavaihtoehtoja valokuvaajan tekemiselle, joka saattaa johtaa paineisiin muuttaa omaa työtä. Lisäksi valokuvaajien määrän kasvu näkyy sosiaalisen median alustoilla – ja tämä kasvu vaikuttaa merkittävästi henkilöbrändiin sekä ammatti-identiteettiin.
