Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Pelillistäminen musiikinopetus-sovelluksissa : Case Yousician

Lindgren, Niki (2025)

 
Avaa tiedosto
LindgrenNiki.pdf (852.6Kt)
Lataukset: 



Lindgren, Niki
2025

Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-07-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202507167691
Tiivistelmä
Musiikin opiskelu edellyttää usein pitkäjänteisyyttä ja motivoitunutta harjoittelua, mikä voi tehdä siitä haastavaa monille oppijoille. Pelillistetyt oppimissovellukset ovat tarjonneet uudenlaisia mahdollisuuksia itseohjautuvaan oppimiseen, mikä korostui erityisesti Covid-19-pandemian aikana, kun etäopetus ja digitaaliset ratkaisut nousivat keskeiseen asemaan opetuksessa. Tutkimuksen tavoitteena on tutkia pelillistämiselle tyypillisiä keinoja ja elementtejä, sekä selvittää kuinka näitä on käytetty Yousician-musiikinopetussovelluksen käyttöliittymässä.

Tutkielma on kirjallisuuskatsaus ja se koostuu kahdesta osasta. Ensimmäisessä osassa määritellään pelillistäminen ja esitetetään pelillistämisen mekaniikkoja. Lisäksi tutkitaan pelillistämisen vaikutusta oppimiseen, musiikin oppimisen erityispiirteitä sekä teknologian haasteita ja mahdollisuuksia soitonopiskelussa. Toisessa osassa esitellään musiikkisovellus Yousician, joka toimii case-esimerkkinä digitaalisesta soitonopiskeluympäristöstä, jossa pelillistämistä on sovellettu osaksi soitonopetusta. Sovelluksesta esitetään sen keskeiset käyttöliittymän piirteet ja visuaaliset ohjauskeinot. Lisäksi tässä luvussa analysoidaan Yousicianin pelillisiä elementtejä, kuten tasorakennetta, saavutuksia, pisteytysjärjestelmää ja sosiaalisia ominaisuuksia. Tarkastelussa tuodaan esille, miten nämä elementit edistävät oppimista tukemalla sekä sisäistä että ulkoista motivaatiota ja auttavat sitouttamaan käyttäjää pitkäjänteiseen harjoitteluun.

Tutkielman tulokset osoittavat, että pelilliset ominaisuudet voivat tukea sekä oppimista että motivaation ylläpitämistä musiikin opiskelussa. Tällaiset elementit lisäävät oppimisen mielekkyyttä ja vahvistavat oppijan sitoutumista harjoitteluun. Case-esimerkkinä toimiva Yousician havainnollistaa, kuinka interaktiivisia pelillisiä ratkaisuja voidaan hyödyntää kitaran soiton opiskelussa. On havaittu, että Yousicianin hyödyntämät visuaaliset ohjauskeinot tukevat motorista oppimista ja soittotekniikan kehitystä.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10220]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste