Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Väitöskirjat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Political Self-Efficacy Development within a Minority : The Causes and Consequences of Political Self-Efficacy among Swedish-Speaking Finnish Adolescents

Hannuksela, Venla (2025)

 
Avaa tiedosto
978-952-03-3986-9.pdf (8.536Mt)
Lataukset: 



Hannuksela, Venla
Omakustanne/Self-published
2025

Hallintotieteiden, kauppatieteiden ja politiikan tutkimuksen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Administrative Sciences, Business Studies and Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-06-27
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3986-9
Tiivistelmä
Tämä väitöskirja analysoi, miten vähemmistöasema on yhteydessä poliittiseen sosialisaatioon ja sisäiseen kansalaispätevyyteen (käsityksiin omasta kyvystä ymmärtää, osallistua ja vaikuttaa politiikkaan) kontekstissa, jossa sosioekonomiset erot ja syrjintä eivät selitä eroja. Poliittisen kiinnittymisen saamasta kasvavasta huomiosta huolimatta tutkimuksessa ei vielä täysin ymmärretä, miten vähemmistöasema kytkeytyy poliittiseen kiinnittymiseen sosioekonomisista tekijöistä ja syrjinnästä riippumattomasti, mitä tutkimusaukkoa tämä väitöskirja täyttää. Lisäksi väitöskirja tarjoaa yleistä tietoa siitä, miten nuorten sisäinen kansalaispätevyys kehittyy ja muuntuu osallistumisaikomuksiksi, jotka ovat keskeisiä toimivissa demokratioissa.

Väitöskirja koostuu johdanto-osasta ja neljästä itsenäisestä tutkimusartikkelista, joissa tarkastellaan poliittisen kansalaispätevyyden syitä ja seurauksia suomenruotsalaisilla nuorilla yhdistäen poliittisen sosialisaation ja vähemmistötutkimuksen tutkimuskenttiä. Väitöskirjan päätutkimuskysymykset ovat:

  1. Mikä selittää suomenruotsalaiseen vähemmistöön kuuluvien nuorten korkeampaa sisäistä kansalaispätevyyttä verrattuna suomenkieliseen enemmistöön?

  2. Miten ruotsinkielisten luokkien avoimempi luokkahuoneilmapiiri verrattuna suomenkielisiin luokkiin rakentuu?

  3. Mikä on sitovan ja silloittavan sosiaalisen pääoman rooli sisäisen kansalaispätevyyden kehityksessä suomenruotsalaiseen vähemmistöön kuuluvilla nuorilla ja suomenkieliseen enemmistöön kuuluvilla nuorilla?

  4. Kuinka suomenruotsalaiseen vähemmistöön kuuluvien nuorten korkeampi sisäinen kansalaispätevyys on yhteydessä heidän myöhempiin äänestysaikomuksiinsa verrattuna suomenkieliseen enemmistöön kuuluviin nuoriin?


Jokainen artikkeli keskittyy yhteen näistä kysymyksistä, ja johdanto-osio tarjoaa yleisiä näkökulmia teoreettisiin ja kontekstuaalisiin puitteisiin.

Tutkimuksessa verrataan suomenruotsalaiseen vähemmistöön kuuluvia nuoria suomenkieliseen enemmistöön kuuluviin nuoriin. Kaikissa artikkeleissa käytetään määrällistä aineistoa, joka kerättiin keväällä 2021 osana EPIC-projektia (Education, Political Efficacy and Informed Citizenship) (Kestilä-Kekkonen et al. 2023). Aineisto koostuu 15–16-vuotiaista yhdeksäsluokkalaisista suomalaisnuorista (N = 5 274), joista noin viidennes (n = 1 106) kävi ruotsinkielistä koulua. Lisäksi viimeisessä artikkelissa hyödynnetään keväällä 2023 samasta aineistosta kerättyä seurantadataa (N = 1 331).

Ensimmäisessä artikkelissa ”Explaining the gap: why do Swedish-speaking minority youth have higher political self-efficacy than Finnish-speaking majority youth?” tarkastellaan suomen-, ruotsin- ja kaksikielisten suomen- ja ruotsinkielisissä peruskouluissa opiskelevien yhdeksäsluokkalaisten nuorten välisiä eroja sisäisessä kansalaispätevyydessä. Tutkin eroja sosioekonomisen taustan, sosiaalisen pääoman ja koulujen oppimisympäristön erojen kautta hyödyntäen monitasoisia lineaarisia regressiomalleja rakenneyhtälömallien viitekehyksessä. Empiirinen tarkastelu osoittaa, että ruotsinkielisissä peruskouluissa opiskelevilla ruotsin- ja kaksikielisillä nuorilla on suomenkielisiä ikätovereitaan korkeampi sisäinen kansalaispätevyys. Ruotsinkielisten koululuokkien avoimempi yhteiskunnallinen keskusteluilmapiiri selittää eroista osan. Yksikielisesti ruotsinkielisillä myös sosiaalinen pääoma vaikuttaa tukevan vahvempaa sisäistä kansalaispätevyyttä, mutta sen selitysvoima ei ole tilastollisesti merkitsevä, kun muut sosialisaatioagentit otetaan huomioon. Sosioekonominen asema ei selitä kieliryhmien välisiä eroja.

Toinen artikkeli ”Does political value diversity in class facilitate open classroom climate? Evidence from linguistic minority and majority schools in Finland” paneutuu avoimen yhteiskunnallisen keskusteluilmapiirin eli avoimen luokkahuoneilmapiirin edellytyksiin ruotsin- ja suomenkielisissä koululuokissa. Empiirisen analyysin rakenneyhtälömallit osoittavat, että poliittisten arvojen moninaisuudella ja luokkayhteisöön kuulumisen kokemuksilla on luokkatasolla yhteys avoimeen luokkahuoneilmapiiriin. Toisaalta arvojen moninaisuus on negatiivisesti yhteydessä luokkayhteisöön kuulumisen kokemuksiin. Suomenkielisissä luokissa arvojen moninaisuuden kokonaisvaikutus on kuitenkin positiivinen. Ruotsinkielisissä luokissa sekä arvojen moninaisuuden negatiivinen yhteys luokkayhteisöön kuulumisen kokemuksiin että luokkayhteisöön kuulumisen kokemusten positiivinen yhteys avoimeen luokkahuoneilmapiiriin ovat vahvemmat kuin suomenkielisissä luokissa. Tästä syystä ruotsinkielisten luokkien keskusteluilmapiiri ei hyödy luokan jäsenten arvojen moninaisuudesta toisin kuin suomenkielisten.

Kolmannessa artikkelissa ”Minority Bonding to Political Self-Efficacy: A Case Study on Bonding and Bridging Social Capital and Political Self-Efficacy among Adolescents in Finland” selvitetään, miten sosiaalisen pääoman eri alalajit ovat yhteydessä nuorten sisäiseen kansalaispätevyyteen. Toisaalta vähemmistönäkökulmasta tutkitaan, miten suomenruotsalaiseen vähemmistöön kuuluminen vaikuttaa yhdistävään sosiaaliseen pääomaan eli heikkoihin siteisiin erilaisten ihmisten välillä ja sitovaan sosiaaliseen pääomaan eli vahvoihin siteisiin samankaltaisten ihmisten välillä. Empiirinen tarkastelu monitasoisin rakenneyhtälömallein osoittaa, että ruotsinkielisellä vähemmistöllä on odotusten mukaisesti korkeampi sitova sosiaalinen pääoma, joka puolestaan vahvistaa heidän sisäistä kansalaispätevyyttään. Heidän silloittava sosiaalinen pääomansa ei kuitenkaan ole merkitsevästi suomenkielistä enemmistöä heikompi.

Neljäs artikkeli ”Pathways to voting intentions among Swedish-speaking adolescents in Finland” pyrkii osoittamaan nuorten sisäisen kansalaispätevyyden merkityksen heidän äänestysaikomuksilleen ja selittämään suomenruotsalaisen vähemmistön
korkeampaa äänestyshalukkuutta. Artikkelissa selvitetään kolmen mahdollisesti vähemmistön äänestysaikomuksiin vaikuttavan tekijän – sisäisen kansalaispätevyyden, äänestämisen koetun tärkeyden ja perheen ja ystävien kanssa jaetun puoluesamaistumisen – vaikutusta vähemmistön ja enemmistön välillä ja vähemmistön sisällä rakenneyhtälömallein. Tulokset osoittavat, että korkeampi sisäinen kansalaispätevyys ruotsinkielisistä peruskouluista valmistuneiden keskuudessa selittää vähemmistön korkeampia äänestysaikomuksia. Yksikielisesti ruotsinkieliset saattavat hyötyä myös poliittisesti yhtenäisemmästä lähipiiristään.

Kaiken kaikkiaan väitöskirja valaisee sisäisen kansalaispätevyyden kehitystä ja sisäisen kansalaispätevyyden kannalta hyödyllisen poliittisen sosialisaation edistämisen tärkeyttä, etenkin haavoittuvaisten ryhmien keskuudessa. Empiiriset tulokset osoittavat, että vähemmistöt voivat luoda tiiviitä yhteisöjä, jotka tukevat poliittista sosialisaatiota, kiinnittymistä ja osallistumista, mutta nämä tiiviit yhteisöt voivat sietää huonosti poliittisia mielipide-eroja. Väitöskirja osoittaa myös, että hyvin sosioekonomisesti ja yhteiskunnallisesti integroituneet vähemmistöt eivät välttämättä jää jälkeen poliittisessa kiinnittymisessä vaan saattavat sen sijaan kehittää poliittista kiinnittymistä tukevia sosialisaatiokäytäntöjä.
 
Kokoelmat
  • Väitöskirjat [5033]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Naiset politiikan huipulla : Sukupuolittunut viestintä ja johtajuus. 

    Mäkelä, Johanna
    Acta Electronica Universitatis Tamperensis : 1936 (Tampereen yliopisto, 2018)
    Monografiaväitöskirja
    Poliittinen johtajuus on vaativa yhteiskunnallinen luottamustehtävä henkilön sukupuolesta riippumatta. Naiset ovat edenneet politiikan huipulle hitaasti ja heidän pidempiaikaisempi pysyvyys johtajina on ollut hyvin ...
  • Recognizing politics in the nursery : Early childhood education institutions as sites of mundane politics 

    Millei, Zsuzsa; Kallio, Kirsi Pauliina (2018)
    article
  • Core Values and Priorities Contested? : Discourses in the US Congress Surrounding Saudi Arabia and the War in Yemen. 

    Salonen, Jaakko (2020)
    Pro gradu -tutkielma
    This master’s thesis conducts a political discourse analysis to explain how members of the United States Congress utilize discursive practices to support or oppose the alliance between the USA and Saudi Arabia. Their ...
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste