Kestävän matkailun strategian toimeenpano Helsingissä
Koivusipilä, Julia (2025)
Koivusipilä, Julia
2025
Hallintotieteiden maisteriohjelma - Master's Programme in Administrative Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-10
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506107046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506107046
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on kestävän matkailun strategian toimeenpano Helsingin kaupungissa. Kestävä matkailu on ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti merkittävä ilmiö, koska matkailun kasvu erityisesti kaupungeissa aiheuttaa haasteita kestävyyden näkökulmasta. Helsingin kohdalla aihe on erityisen merkityksellinen kaupungin nopeasti kasvavan matkailun ja kunnianhimoisten kestävyystavoitteiden vuoksi. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Helsingin kaupunki toimeenpanee kestävän matkailun strategiaansa ja millaisia vahvuuksia ja haasteita prosessiin liittyy. Tutkimuskysymykset tarkentuvat kolmeen näkökulmaan: strategisten linjausten ohjaavaan vaikutukseen, organisatoristen rakenteiden ja resurssien rooliin sekä sidosryhmäyhteistyön merkitykseen toimeenpanossa.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistona käytetään Helsingin kaupungin strategisia asiakirjoja, toimintasuunnitelmia ja seuranta- ja arviointiraportteja. Aineiston analyysi toteutetaan teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, jossa analyysi jäsentyy kolmen pääteeman kautta: strategiset, organisatoriset ja yhteistyöhön perustuvat tekijät.
Tulokset osoittavat, että kaupungin strategia on rakenteellisesti johdonmukainen ja kytkeytyy kansainvälisiin kestävyyden viitekehyksiin. Strategiset tavoitteet on operationalisoitu ohjelmatasolle, ja niiden toteutumista seurataan mittarien ja raportoinnin avulla. Toimeenpano perustuu monitoimijaiseen hallintamalliin, jossa kaupungin sisäiset yksiköt, poikkihallinnolliset työryhmät ja ulkoiset sidosryhmät toimivat tiiviissä yhteistyössä. Vastuunjako on pääosin selkeä, mutta esimerkiksi inklusiivisuuteen liittyvissä kysymyksissä vastuun siirtyminen ulkopuolisille toimijoille ilman riittävää koordinaatiota heikentää strategian vaikuttavuutta. Resurssien hajanaisuus, osaamisen epätasainen jakautuminen ja koulutusten rajallinen saavutettavuus muodostavat keskeisiä toimeenpanon haasteita. Sidosryhmien osallistamista ja asukkaiden vuorovaikutusta on vahvistettu, mutta niiden vaikutusten systemaattinen arviointi kaipaa edelleen kehittämistä. Tiedolla johtamista tukevat uudet työkalut, kuten DataLokki-alusta, mutta seurantatiedon hajanaisuus ja operatiivisten päätöskriteerien puute vaikeuttavat strategian käytännön ohjausta.
Kestävän matkailun strategian toimeenpano ei ole vain hallinnollinen prosessi, vaan monikerroksinen ja dynaaminen ilmiö, joka edellyttää jatkuvaa yhteensovittamista, oppimista ja sopeutumista. Onnistunut toimeenpano vaatii paitsi selkeitä rakenteita ja tavoitteita, myös kykyä johtaa monitoimijaympäristöä, priorisoida toimenpiteitä ja varmistaa tiedon läpinäkyvä ja tehokas käyttö päätöksenteon tukena. Helsingin tapaus tarjoaa arvokasta tietoa muille kaupungeille strategisen kestävyyspolitiikan käytännön toteuttamisesta kunnallishallinnossa.
Tutkimus toteutetaan laadullisena tapaustutkimuksena. Aineistona käytetään Helsingin kaupungin strategisia asiakirjoja, toimintasuunnitelmia ja seuranta- ja arviointiraportteja. Aineiston analyysi toteutetaan teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmin, jossa analyysi jäsentyy kolmen pääteeman kautta: strategiset, organisatoriset ja yhteistyöhön perustuvat tekijät.
Tulokset osoittavat, että kaupungin strategia on rakenteellisesti johdonmukainen ja kytkeytyy kansainvälisiin kestävyyden viitekehyksiin. Strategiset tavoitteet on operationalisoitu ohjelmatasolle, ja niiden toteutumista seurataan mittarien ja raportoinnin avulla. Toimeenpano perustuu monitoimijaiseen hallintamalliin, jossa kaupungin sisäiset yksiköt, poikkihallinnolliset työryhmät ja ulkoiset sidosryhmät toimivat tiiviissä yhteistyössä. Vastuunjako on pääosin selkeä, mutta esimerkiksi inklusiivisuuteen liittyvissä kysymyksissä vastuun siirtyminen ulkopuolisille toimijoille ilman riittävää koordinaatiota heikentää strategian vaikuttavuutta. Resurssien hajanaisuus, osaamisen epätasainen jakautuminen ja koulutusten rajallinen saavutettavuus muodostavat keskeisiä toimeenpanon haasteita. Sidosryhmien osallistamista ja asukkaiden vuorovaikutusta on vahvistettu, mutta niiden vaikutusten systemaattinen arviointi kaipaa edelleen kehittämistä. Tiedolla johtamista tukevat uudet työkalut, kuten DataLokki-alusta, mutta seurantatiedon hajanaisuus ja operatiivisten päätöskriteerien puute vaikeuttavat strategian käytännön ohjausta.
Kestävän matkailun strategian toimeenpano ei ole vain hallinnollinen prosessi, vaan monikerroksinen ja dynaaminen ilmiö, joka edellyttää jatkuvaa yhteensovittamista, oppimista ja sopeutumista. Onnistunut toimeenpano vaatii paitsi selkeitä rakenteita ja tavoitteita, myös kykyä johtaa monitoimijaympäristöä, priorisoida toimenpiteitä ja varmistaa tiedon läpinäkyvä ja tehokas käyttö päätöksenteon tukena. Helsingin tapaus tarjoaa arvokasta tietoa muille kaupungeille strategisen kestävyyspolitiikan käytännön toteuttamisesta kunnallishallinnossa.