Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tieliikennekuolemien ja vakavien loukkaantumisten arvottaminen: Tarkasteltavat maat: Suomi, Ruotsi, Norja ja Yhdysvallat

Raitanen, Ada (2025)

 
Avaa tiedosto
RaitanenAda.pdf (1.119Mt)
Lataukset: 



Raitanen, Ada
2025

Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-09
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506086925
Tiivistelmä
Tieliikenneonnettomuudet aiheuttavat merkittäviä inhimillisiä ja taloudellisia kustannuksia, minkä vuoksi niiden vaikutusten rahallinen arviointi on tärkeä osa liikenneturvallisuuden edistämistä ja resurssien kohdentamisesta. Arvottamisesta saatuja tuloksia voidaan käyttää perusteluna liikenneturvallisuustoimenpiteiden vaihtoehtojen vertailemisessa. Tässä kandidaatintyössä tarkastellaan arvottamisen taustaa ja yleisimmin käytettyjä menetelmiä, kuten maksuhalukkuusmenetelmää ja inhimillisen pääoman menetelmää. Työssä tarkastellaan arvottamismenetelmiä neljässä maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Yhdysvalloissa. Lisäksi tarkastellaan, miten vakava vammautuminen määritellään eri maissa ja mitkä tekijät vaikuttavat arvioiden eroihin.

Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena hyödyntäen tieteellisiä julkaisuja, viranomaisraportteja ja tilastoaineistoa. Tiedonhankinnassa käytettiin Google Scholaria ja Scopus AI:ta ja ruotsin- ja norjankielisten lähteiden käännöksessä hyödynnettiin ChatGPT:tä ja MOT-kääntäjää.

Tulosten perusteella keskeisempiä arvoihin vaikuttavia tekijöitä ovat käytetty arvottamismenetelmä ja väestön tulotaso sekä kulttuurilliset tekijät. Yhdysvalloissa tilastollisen elämän arvo on huomattavasti korkeampi kuin Pohjoismaissa, ja tämä selittyy osin paljastettujen preferenssien menetelmällä sekä korkealla tulotasolla. Pohjoismaissa puolestaan käytetään lausuttujen preferensseihin perustuvaa kyselymenetelmää. Vakavan vammautumisen kohdalla merkittävä tekijä ovat määritelmäerot maiden välillä.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tieliikennekuolemien ja vakavien vammautumisten arvottamiseen vaikuttavat useat tekijät taloudellisen laskelman ohella. Jatkossa olisi tärkeää kehittää kansainvälisesti vakavalle vammautumiselle sekä selkeät ja vertailukelpoiset arvottamiskäytännöt.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10220]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste