Varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien näkemyksiä opettajaidentiteetistä
Virekoski, Elina; Valtanen, Nelli (2025)
Virekoski, Elina
Valtanen, Nelli
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma, varhaiskasvatuksen opettaja - Bachelor´s Programme in Educational Studies, Early Childhood Education and Care
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506056822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506056822
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksen opettajaidentiteetti rakentuu vähitellen koulutuksen ja kokemuksen kautta. Opettajaidentiteetin muotoutuminen saa alkunsa jo opintojen ensimetreillä ja se muotoutuu kokemusten, vuorovaikutuksen ja reflektion kautta. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää ensimmäisen vuoden varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä opettajaidentiteetistä sekä sen rakentumisesta opintojen alkuvaiheessa. Erityisesti tarkasteltiin, millaisia mielikuvia ja odotuksia ensimmäisen vuoden opiskelijoilla on tulevasta ammatillisesta identiteetistään ja millaiset yksikölliset ja koulutukseen liittyvät tekijät vaikuttavat identiteetin kehittymiseen koulutuksen alkuvaiheessa.
Tutkimus on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen opettajuus, sen arvostus ja vetovoimaisuus ovat olleet vahvasti esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Varhaiskasvatuksen opettajaidentiteetin rakentumista koulutuksen alkuvaiheessa on kuitenkin tutkittu suhteellisen vähän, ja tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa aiheesta uutta tietoa sekä tuoda esiin opiskelijoiden omia näkemyksiä ja kokemuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sähköisellä lomakekyselyllä. Kyselylomake koostui avoimista kysymyksistä. Tutkimukseen osallistui kymmenen ensimmäisen vuoden varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijaa yhdestä suomalaisesta yliopistosta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa hyödynnettiin teemoittelua kahden tutkimuskysymyksen pohjalta. Opettajaidentiteettiä tarkasteltiin opiskelijoiden omien käsitysten, odotusten ja ammatillisten ihanteiden kautta. Lisäksi selvitettiin, millaiset tekijät opiskelijoiden mukaan vaikuttavat identiteetin rakentumiseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui identiteetin määrittelystä narratiivisen, sosiaalisen sekä reflektiivisen näkökulman kautta. Lisäksi syvennyttiin opettajaidentiteettiin sekä varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen käsitteisiin. Keskeisimpinä tuloksina nousi esiin, että opiskelijat mieltävät opettajaidentiteetin ennen kaikkea yksilöllisenä ja kehittyvänä prosessina, jossa korostuvat henkilökohtaiset arvot, ammatilliset ihanteet ja käsitys opettajan roolista. Identiteetin rakentumiseen vaikuttavat erityisesti koulutuksen sisältö, vertaissuhteet, ja mahdollisuus reflektoida omaa kasvua opettajaksi. Lisäksi havaittiin, että opiskelijoilla on mielikuvia ja odotuksia tulevasta opettajuudesta, jotka ohjaavat tapaa hahmottaa omaa ammatillista identiteettiä jo opintojen alkuvaiheessa. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja opiskelijalähtöistä tietoa siitä, miten opettajaidentiteetti alkaa rakentua koulutuksen alkuvaiheessa ja millaisia merkityksiä opiskelijat itse prosessille antavat.
Tutkimus on ajankohtainen, sillä varhaiskasvatuksen opettajuus, sen arvostus ja vetovoimaisuus ovat olleet vahvasti esillä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Varhaiskasvatuksen opettajaidentiteetin rakentumista koulutuksen alkuvaiheessa on kuitenkin tutkittu suhteellisen vähän, ja tämän tutkimuksen tarkoituksena on antaa aiheesta uutta tietoa sekä tuoda esiin opiskelijoiden omia näkemyksiä ja kokemuksia.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin sähköisellä lomakekyselyllä. Kyselylomake koostui avoimista kysymyksistä. Tutkimukseen osallistui kymmenen ensimmäisen vuoden varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijaa yhdestä suomalaisesta yliopistosta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, jossa hyödynnettiin teemoittelua kahden tutkimuskysymyksen pohjalta. Opettajaidentiteettiä tarkasteltiin opiskelijoiden omien käsitysten, odotusten ja ammatillisten ihanteiden kautta. Lisäksi selvitettiin, millaiset tekijät opiskelijoiden mukaan vaikuttavat identiteetin rakentumiseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui identiteetin määrittelystä narratiivisen, sosiaalisen sekä reflektiivisen näkökulman kautta. Lisäksi syvennyttiin opettajaidentiteettiin sekä varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksen käsitteisiin. Keskeisimpinä tuloksina nousi esiin, että opiskelijat mieltävät opettajaidentiteetin ennen kaikkea yksilöllisenä ja kehittyvänä prosessina, jossa korostuvat henkilökohtaiset arvot, ammatilliset ihanteet ja käsitys opettajan roolista. Identiteetin rakentumiseen vaikuttavat erityisesti koulutuksen sisältö, vertaissuhteet, ja mahdollisuus reflektoida omaa kasvua opettajaksi. Lisäksi havaittiin, että opiskelijoilla on mielikuvia ja odotuksia tulevasta opettajuudesta, jotka ohjaavat tapaa hahmottaa omaa ammatillista identiteettiä jo opintojen alkuvaiheessa. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista ja opiskelijalähtöistä tietoa siitä, miten opettajaidentiteetti alkaa rakentua koulutuksen alkuvaiheessa ja millaisia merkityksiä opiskelijat itse prosessille antavat.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]