Strategisen toimittajavalinnan kehittäminen
Saarinen, Joona (2025)
Saarinen, Joona
2025
Johtamisen ja tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Management and Information Technology
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506056825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506056825
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on kehittää strategisen toimittajan valintaa tilaajayrityksessä. Kehitystä tehdään valitsemalla strateginen toimittaja todelliseen toimitustarpeeseen. Työ lähtee liikkeelle nykytilan analysoinnilla, joka toimii kehityksen lähtökohtana. Nykytilan ymmärrystä vasten tutkitaan, tarjoaako teoria uusia näkökulmia, joita tulisi tarkastella strategisen toimittajan arvioinnissa ja valinnassa. Lisäksi selvitetään, tarjoaako teoria menetelmiä, joita voidaan hyödyntää arviointi- ja valintaprosessissa. Työn tilaajayritys on suomalainen yritys, joka toimittaa teollisen mittaluokan ratkaisuja projektitoimituksina eri puolille maailmaa. Strategisen toimittajan valinnan kehittäminen toteutetaan työn empiirisessä osuudessa todellisen toimittajavalintatapauksen avulla. Kyseinen toimittajavalinta liittyy tuotteeseen, joka on tilaajayritykselle erittäin merkittävä projektien onnistumisen kannalta, ja tämä tuote liittyy lähes jokaiseen toimitusprojektiin.
Tilaajayrityksessä toimitusketju on pitkälti ulkoistettu, minkä vuoksi toimittajien valinta ja hallinta ovat keskeisessä roolissa. Erityisesti strategisten toimittajien valinta ja hallinta on hyvin keskeistä, sillä tämän tyyppisissä toimittajasuhteissa pyritään tyypillisesti lisäarvontuottoon.
Työn teoriaosuudessa käsitellään toimittajavalintaan liittyviä tekijöitä, erityisesti sellaisia, joiden huomioiminen edesauttaa onnistunutta strategisen toimittajan valintaa ja toimivan toimittajasuhteen rakentamista. Tarkastelun tavoitteena on myös ymmärtää toimittajasuhteisiin liittyvät riippuvuudet ja varmuustekijät. Lisäksi teoriaosuudessa pyritään muodostamaan selkeä ero eri toimittajatyyppien, kuten strategisten ja operatiivisten toimittajien välillä, sekä miten eri toimittajatyyppien valinta ja hallinta poikkeaa toisistaan.
Työn empiirisessä osuudessa laajennetaan tilaajayrityksen nykyisin toteuttamaa toimintavalinnan näkökulmaa tarkastelemalla toimittajavalintaa kokonaisuutena, sekä vertailemalla esiarvioinnin perusteella potentiaaliseksi katsottuja toimittajia keskenään. Tämä eroaa aiemmasta käytännöstä, jossa keskityttiin pelkästään tilaajayrityksen aiemman valintakäytännön mukaisesti toimittajan senhetkiseen kykyyn valmistaa tilattava tuote. Koska työ tehdään strategisen toimittajan kontekstissa, arvioinnissa ja valinnassa huomioidaan myös strategiset tekijät. Toimittajista hankitaan toimittajavierailuilla arviointitekijöihin liittyvää tietoa, minkä pohjalta toimittajia voidaan arvioida keskenään. Teorian avulla tunnistetaan myös, millainen suhdestrategia kyseiseen toimittajaan tarvitaan, ja painotetaan, että suhteen hallinta edellyttää siihen soveltuvaa kyvykkyyttä, osaamista ja riittäviä resursseja. Arviointia ja valintaa tehdään teoriasta johdetuilla tekijöillä ja menetelmillä. Tiedonkeruumenetelmänä toimii pääasiassa haastattelut. The purpose of this thesis is to develop the selection of strategic suppliers in the client company. The development is carried out by selecting supplier for a real delivery need. Based on the understanding of the current situation, the study explores whether theory offers new perspectives that should be considered in the evaluation and selection of strategic suppliers. In addition, the study investigates whether theory provides methods that can be utilized in the evaluation and selection process. The client company is a Finnish enterprise that delivers industrial-scale solutions as project deliveries to both domestic and international customers. The development of strategic supplier selection is carried out in the empirical part of the thesis through a real supplier selection case. This particular supplier selection concerns a product that is highly significant for the success of the client company’s projects and is included in nearly every delivery project.
In the client company, the supply chain is largely outsourced, which makes supplier selection and management crucial. In particular, the selection and management of strategic suppliers play a key role, as these types of supplier relationships typically aim to generate added value.
The theoretical part of the thesis aims to broaden the perspective and factors related to supplier selection, particularly those that support successful strategic supplier selection and the development of effective supplier relationships. The objective is to understand the dependencies and certainties associated with supplier relationships. In addition, the theoretical part aims to establish a clear distinction between different types of suppliers, such as strategic and operational suppliers, as well as how the selection and management of these different supplier types differ from one another.
In the empirical part of the study, the current approach to supplier selection used by the client company is expanded by examining supplier selection as a whole and by comparing potential suppliers identified through a pre-assessment. This differs from previous practices that focused solely on the supplier’s current capability to manufacture the ordered product, and other factors which are mainly operational factors and selection criteria used by the client company. Since the study is conducted in the context of strategic suppliers, strategic factors are also taken into account in the evaluation and selection process. Information related to the evaluation criteria is gathered through supplier visits, which serve as a basis for comparing and assessing the suppliers. The theory also helps identify the type of relationship strategy needed for the specific supplier and emphasizes that managing the relationship requires appropriate capabilities, expertise, and sufficient resources. Evaluation and selection are conducted using factors and methods derived from the theory. The primary information collection method is interviews.
Tilaajayrityksessä toimitusketju on pitkälti ulkoistettu, minkä vuoksi toimittajien valinta ja hallinta ovat keskeisessä roolissa. Erityisesti strategisten toimittajien valinta ja hallinta on hyvin keskeistä, sillä tämän tyyppisissä toimittajasuhteissa pyritään tyypillisesti lisäarvontuottoon.
Työn teoriaosuudessa käsitellään toimittajavalintaan liittyviä tekijöitä, erityisesti sellaisia, joiden huomioiminen edesauttaa onnistunutta strategisen toimittajan valintaa ja toimivan toimittajasuhteen rakentamista. Tarkastelun tavoitteena on myös ymmärtää toimittajasuhteisiin liittyvät riippuvuudet ja varmuustekijät. Lisäksi teoriaosuudessa pyritään muodostamaan selkeä ero eri toimittajatyyppien, kuten strategisten ja operatiivisten toimittajien välillä, sekä miten eri toimittajatyyppien valinta ja hallinta poikkeaa toisistaan.
Työn empiirisessä osuudessa laajennetaan tilaajayrityksen nykyisin toteuttamaa toimintavalinnan näkökulmaa tarkastelemalla toimittajavalintaa kokonaisuutena, sekä vertailemalla esiarvioinnin perusteella potentiaaliseksi katsottuja toimittajia keskenään. Tämä eroaa aiemmasta käytännöstä, jossa keskityttiin pelkästään tilaajayrityksen aiemman valintakäytännön mukaisesti toimittajan senhetkiseen kykyyn valmistaa tilattava tuote. Koska työ tehdään strategisen toimittajan kontekstissa, arvioinnissa ja valinnassa huomioidaan myös strategiset tekijät. Toimittajista hankitaan toimittajavierailuilla arviointitekijöihin liittyvää tietoa, minkä pohjalta toimittajia voidaan arvioida keskenään. Teorian avulla tunnistetaan myös, millainen suhdestrategia kyseiseen toimittajaan tarvitaan, ja painotetaan, että suhteen hallinta edellyttää siihen soveltuvaa kyvykkyyttä, osaamista ja riittäviä resursseja. Arviointia ja valintaa tehdään teoriasta johdetuilla tekijöillä ja menetelmillä. Tiedonkeruumenetelmänä toimii pääasiassa haastattelut.
In the client company, the supply chain is largely outsourced, which makes supplier selection and management crucial. In particular, the selection and management of strategic suppliers play a key role, as these types of supplier relationships typically aim to generate added value.
The theoretical part of the thesis aims to broaden the perspective and factors related to supplier selection, particularly those that support successful strategic supplier selection and the development of effective supplier relationships. The objective is to understand the dependencies and certainties associated with supplier relationships. In addition, the theoretical part aims to establish a clear distinction between different types of suppliers, such as strategic and operational suppliers, as well as how the selection and management of these different supplier types differ from one another.
In the empirical part of the study, the current approach to supplier selection used by the client company is expanded by examining supplier selection as a whole and by comparing potential suppliers identified through a pre-assessment. This differs from previous practices that focused solely on the supplier’s current capability to manufacture the ordered product, and other factors which are mainly operational factors and selection criteria used by the client company. Since the study is conducted in the context of strategic suppliers, strategic factors are also taken into account in the evaluation and selection process. Information related to the evaluation criteria is gathered through supplier visits, which serve as a basis for comparing and assessing the suppliers. The theory also helps identify the type of relationship strategy needed for the specific supplier and emphasizes that managing the relationship requires appropriate capabilities, expertise, and sufficient resources. Evaluation and selection are conducted using factors and methods derived from the theory. The primary information collection method is interviews.