Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Generalistina harvoin tunnistaa oman osaamisen rajoja, jolloin tulee helposti, mutta myös pakosta tartuttua uuteen, kun mikään ei ole varmaa” : Ammatillinen identiteetti kasvatustieteessä

Partanen, Joona (2025)

 
Avaa tiedosto
PartanenJoona.pdf (681.8Kt)
Lataukset: 



Partanen, Joona
2025

Kasvatuksen ja yhteiskunnan tutkimuksen maisteriohjelma - Master´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-04
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506036642
Tiivistelmä
Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisten asioiden yleisestä kasvatustieteestä valmistuneet henkilöt kokevat vaikuttaneen oman ammatillisen identiteettinsä rakentumiseen. Ammatillisella identiteetillä tarkoitetaan yksilön ajatuksia suhtautumisestaan työhönsä, millaiseksi hän työssään ja ammatissaan haluaa tulla, sekä mitä hän haluaa työssään saavuttaa. Näiden lisäksi ammatilliseen identiteettiin sisältyy yksilön ajatukset työhön liittyvistä arvoista ja etiikasta sekä ajatukset siitä, mihin hän ammatissaan ja työssään kokee kuuluvansa ja samaistuvansa.
Tutkielman aineisto kerättiin loka-marraskuussa 2024. Aineistoa kerättiin vapaaehtoisilta yleisestä kasvatustieteestä valmistuneilta henkilöiltä. Aineiston keruupyyntö jaettiin kasvatustieteilijöiden alumniryhmissä Linkedinissä ja Facebookissa sekä elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen ryhmässä. Lisäksi tutkielman kyselylomaketta jaettiin elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen opiskelijoiden ainejärjestön Telegram-kanavalla. Tutkija lähestyi myös omassa verkostossaan olevia yleisestä kasvatustieteestä valmistuneita henkilöitä suoralla aineistonkeruupyynnöllä. Lopullinen aineisto muodostui kolmestatoista vastauksesta, jotka analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkielmassa saatiin selville, että kasvatustieteilijöiden ammatilliseen identiteettiin vaikuttivat työkokemukset ja urakehitys, yksilöiden ominaisuudet ja ajatukset, opiskeluaikaiset kokemukset ja verkostot sekä kasvatustieteilijyys. Ammatilliseen identiteettiin vaikuttaneet asiat olivat hyvin monimuotoisia, lisäksi tutkimuksessa nousi esiin sekä ammatillista identiteettiä vahvistaneita että heikentäneitä asioita. Ammatillinen identiteetti vaikuttaisi rakentuvan yksilöillä hieman eri tavoin ja vaativan toisilta enemmän aikaa ja vaivaa kuin toisilta.
Tutkielmasta saatuja tuloksia ei voi yleistää, mutta tutkielman tulokset voivat mahdollisesti auttaa muita alan opiskelijoita oman ammatillisen identiteettinsä rakentumisen pohdinnassa. Lisäksi tutkielman tuloksia voidaan mahdollisesti hyödyntää alan opiskelijoiden ohjausta kehitettäessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41202]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste