B2B SaaS-ohjelmistotuotteen testausprosessin parantaminen : Case study: Evitec Solutions
Niemi, Ville (2025)
Niemi, Ville
2025
Tietotekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Information Technology
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506036619
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506036619
Tiivistelmä
Laadunvarmistus on keskeinen osa B2B SaaS -ohjelmistojen kehitysprosessia, erityisesti asiakastyytyväisyyden, liiketoimintojen luotettavuuden ja ohjelmiston jatkuvan kehittämisen näkökulmasta. Laadukas ja systemaattinen testausprosessi vähentää virheiden määrää tuotantoympäristössä, parantaa asiakaskokemusta ja tuo varmuutta kehitystyöhön. Tässä tutkielmassa tarkastellaan testausprosessin kehittämistä B2B SaaS -kontekstissa, erityisesti vertailemalla kehittäjävetoisia testauskäytänteitä ja erillisten QA-tiimien toimintamalleja. Tavoitteena on tunnistaa testauksen kipukohtia ja esittää ratkaisuehdotuksia, joilla tavoitellaan testausprosessin kehittämistä.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena sekä tapaustutkimuksena, jossa analysoitiin B2B SaaS -yrityksen ohjelmistotuotteen testausprosesseja. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahden eri ohjelmistotuotteen testauksesta vastaavia henkilöitä. Haastattelujen avulla pyrittiin ymmärtämään testauksen käytäntöjä, prosessien kypsyystasoa sekä tiimirakenteiden ja organisaation vaikutusta testauksen laatuun ja tehokkuuteen. Tulokset osoittavat, että testauksen selkeä organisointi ja vastuunjako ovat ratkaisevia tekijöitä laadun varmistamisessa. Kehittäjävetoinen testaus on usein hajautettua ja epäyhtenäistä, mikä johtaa riskialttiisiin katvealueisiin erityisesti laajemman testauksen parissa. QA-tiimien osallistuminen tuo prosessiin systemaattisuutta, mutta vaatii selkeää koordinointia ja integraatiota osaksi kehitysputkea. Molemmissa malleissa esiintyi myös haasteita esimerkiksi testausajan puutteessa.
Tutkielman keskeiset ratkaisuehdotukset liittyvät testauskypsyysmallin hyödyntämiseen testausprosessin kehittämisessä, QA-osaamisen integrointiin osaksi kehitystiimejä, automatisoidun testauksen kehittäminen ja hyvien käytäntöjen suosiminen uudessa kehityksessä osoittautuivat olennaisiksi laadun parantamisen keinoiksi.
Yhteenvetona voidaan todeta, että testauksen ja laadunvarmistuksen kehittäminen ei ole ainoastaan tekninen haaste, vaan myös organisaatiokulttuuriin liittyvä kysymys. Onnistunut laadunvarmistus edellyttää selkeitä vastuita, yhteistä laatutavoitetta ja jatkuvaa prosessien kehittämistä. Tutkielma korostaa, että B2B SaaS -ympäristössä, jossa tuotteen käytettävyys ja toimintavarmuus ovat kriittisiä, laadunvarmistuksella on olennainen rooli kilpailukyvyn säilyttämisessä ja asiakastyytyväisyyden varmistamisessa. Testausprosessien kehittämiseen panostaminen näkyy paitsi parempana ohjelmistolaatuna, myös tehokkaampana ja parempana tiimityönä.
Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena sekä tapaustutkimuksena, jossa analysoitiin B2B SaaS -yrityksen ohjelmistotuotteen testausprosesseja. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahden eri ohjelmistotuotteen testauksesta vastaavia henkilöitä. Haastattelujen avulla pyrittiin ymmärtämään testauksen käytäntöjä, prosessien kypsyystasoa sekä tiimirakenteiden ja organisaation vaikutusta testauksen laatuun ja tehokkuuteen. Tulokset osoittavat, että testauksen selkeä organisointi ja vastuunjako ovat ratkaisevia tekijöitä laadun varmistamisessa. Kehittäjävetoinen testaus on usein hajautettua ja epäyhtenäistä, mikä johtaa riskialttiisiin katvealueisiin erityisesti laajemman testauksen parissa. QA-tiimien osallistuminen tuo prosessiin systemaattisuutta, mutta vaatii selkeää koordinointia ja integraatiota osaksi kehitysputkea. Molemmissa malleissa esiintyi myös haasteita esimerkiksi testausajan puutteessa.
Tutkielman keskeiset ratkaisuehdotukset liittyvät testauskypsyysmallin hyödyntämiseen testausprosessin kehittämisessä, QA-osaamisen integrointiin osaksi kehitystiimejä, automatisoidun testauksen kehittäminen ja hyvien käytäntöjen suosiminen uudessa kehityksessä osoittautuivat olennaisiksi laadun parantamisen keinoiksi.
Yhteenvetona voidaan todeta, että testauksen ja laadunvarmistuksen kehittäminen ei ole ainoastaan tekninen haaste, vaan myös organisaatiokulttuuriin liittyvä kysymys. Onnistunut laadunvarmistus edellyttää selkeitä vastuita, yhteistä laatutavoitetta ja jatkuvaa prosessien kehittämistä. Tutkielma korostaa, että B2B SaaS -ympäristössä, jossa tuotteen käytettävyys ja toimintavarmuus ovat kriittisiä, laadunvarmistuksella on olennainen rooli kilpailukyvyn säilyttämisessä ja asiakastyytyväisyyden varmistamisessa. Testausprosessien kehittämiseen panostaminen näkyy paitsi parempana ohjelmistolaatuna, myös tehokkaampana ja parempana tiimityönä.