Digitaaliseen pelaamiseen perustuva kielenoppiminen alle kouluikäisillä lapsilla
Rautiainen, Elina (2025)
Rautiainen, Elina
2025
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506016472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506016472
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään kirjallisuuskatsauksen keinoin digitaalisten kielenopetuspelien hyödyntämismahdollisuuksia alle kouluikäisillä lapsilla. Tutkimuskohteena ovat digitaalisten kielenoppimispelien hyödyt ja haasteet alle kouluikäisillä lapsilla. Lisäksi tarkastellaan millaisia mahdollisuuksia tällainen opetusmuoto toisi varhaiskasvatukseen ja sen S2-opetukseen. Tutkimus on tärkeä, sillä muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvien lasten on tärkeää oppia käyttämään suomea ennen koulun alkua. Lapset myös käyttävät enemmän aikaa elektronisen median parissa kuin koskaan ennen. Pelit ovat leikin yhtenä muotona lapselle ominainen tapa oppia, joten on perusteltua tutkia soveltuvatko ne tällaiseen kielenoppimisen tukemiseen.
Tutkielmassa tulee esille, että digitaalisilla kielenoppimispeleillä on paljon hyötyjä myös alle kouluikäisten lasten kielenoppimiseen. Pelaamiseen liitetään joskus negatiivisia lieveilmiöitä, kuten kehityksen ongelmia. Ongelmat ovat kuitenkin enemmän yhteydessä ikätasolle soveltumattomaan sisältöön, kuin itse pelaamiseen. Digitaaliset pelit auttavat erityisesti motivaation ylläpitämisessä ja sanaston oppimisessa kielenopetuksessa. Tutkimustulokset osoittavat myös pelitilanteessa paikalla olevan peliin perehtyneen ja siitä innostuneen aikuisen vaikuttavan oppimistuloksiin huomattavasti. Tämä viittaa siihen, että varhaiskasvatus olisi perustellusti soveltuva ympäristö tällaisten opetuspelien käyttöön.
Tutkielmassa tulee esille, että digitaalisilla kielenoppimispeleillä on paljon hyötyjä myös alle kouluikäisten lasten kielenoppimiseen. Pelaamiseen liitetään joskus negatiivisia lieveilmiöitä, kuten kehityksen ongelmia. Ongelmat ovat kuitenkin enemmän yhteydessä ikätasolle soveltumattomaan sisältöön, kuin itse pelaamiseen. Digitaaliset pelit auttavat erityisesti motivaation ylläpitämisessä ja sanaston oppimisessa kielenopetuksessa. Tutkimustulokset osoittavat myös pelitilanteessa paikalla olevan peliin perehtyneen ja siitä innostuneen aikuisen vaikuttavan oppimistuloksiin huomattavasti. Tämä viittaa siihen, että varhaiskasvatus olisi perustellusti soveltuva ympäristö tällaisten opetuspelien käyttöön.