Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access)
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitaaliseen pelaamiseen perustuva kielenoppiminen alle kouluikäisillä lapsilla

Rautiainen, Elina (2025)

 
Avaa tiedosto
RautiainenElina.pdf (1.111Mt)
Lataukset: 

Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, aineisto on luettavissa vain Tampereen yliopiston kirjastojen opinnäytepisteillä. The author has not given permission to publish the thesis online. The thesis can be read at the thesis point at Tampere University Library.

Rautiainen, Elina
2025

Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-02
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202506016472
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa käsitellään kirjallisuuskatsauksen keinoin digitaalisten kielenopetuspelien hyödyntämismahdollisuuksia alle kouluikäisillä lapsilla. Tutkimuskohteena ovat digitaalisten kielenoppimispelien hyödyt ja haasteet alle kouluikäisillä lapsilla. Lisäksi tarkastellaan millaisia mahdollisuuksia tällainen opetusmuoto toisi varhaiskasvatukseen ja sen S2-opetukseen. Tutkimus on tärkeä, sillä muuta kuin suomea äidinkielenään puhuvien lasten on tärkeää oppia käyttämään suomea ennen koulun alkua. Lapset myös käyttävät enemmän aikaa elektronisen median parissa kuin koskaan ennen. Pelit ovat leikin yhtenä muotona lapselle ominainen tapa oppia, joten on perusteltua tutkia soveltuvatko ne tällaiseen kielenoppimisen tukemiseen.
Tutkielmassa tulee esille, että digitaalisilla kielenoppimispeleillä on paljon hyötyjä myös alle kouluikäisten lasten kielenoppimiseen. Pelaamiseen liitetään joskus negatiivisia lieveilmiöitä, kuten kehityksen ongelmia. Ongelmat ovat kuitenkin enemmän yhteydessä ikätasolle soveltumattomaan sisältöön, kuin itse pelaamiseen. Digitaaliset pelit auttavat erityisesti motivaation ylläpitämisessä ja sanaston oppimisessa kielenopetuksessa. Tutkimustulokset osoittavat myös pelitilanteessa paikalla olevan peliin perehtyneen ja siitä innostuneen aikuisen vaikuttavan oppimistuloksiin huomattavasti. Tämä viittaa siihen, että varhaiskasvatus olisi perustellusti soveltuva ympäristö tällaisten opetuspelien käyttöön.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat (Limited access) [1862]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste