Tien kantavan kerroksen materiaalivalintojen kustannus- ja päästövaikutukset
Lehtovaara, Leevi (2025)
Lehtovaara, Leevi
2025
Rakennustekniikan kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505306433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505306433
Tiivistelmä
Tien kantavan kerroksen materiaalivalinnat ovat tärkeitä hankkeen kustannusten ja päästöjen kannalta. Oikeilla materiaalivalinnoilla ja laadunvarmistuksella voidaan vaikuttaa koko hankkeen elinkaaren kustannuksiin ja päästöihin. Työssä tarkastellaan kirjallisuudesta löytyvän tiedon perusteella kiviaineksen laatuvaatimuksia, kustannuksia ja päästöjä, sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Työssä tarkastellaan esimerkkitapausten avulla kustannusten ja päästöjen muutoksia, muuttamalla kuljetusmatkaa ja käytettävää materiaalia. Lisäksi työssä tarkastellaan muiden Pohjoismaiden laatuvaatimuksia ja verrataan niitä Suomen vaatimuksiin.
Tien kantavan kerroksen kustannukset muodostuvat materiaali-, kuljetus ja työmaakustannuksista. Näistä kustannuksista merkittävin vaikutus on kuljetusmatkalla. Lyhentämällä kuljetusmatkaa voidaan saavuttaa merkittäviä kustannus- ja päästöhyötyjä. Kuljetusmatkan lyheneminen ei kuitenkaan saa tapahtua laadun kustannuksella, koska tällöin elinkaarikustannukset saattavat nousta merkittävästi. Päästöjen osalta suurimmat vaikutukset liittyvät niin ikään materiaalipäästöihin ja kuljetuspäästöihin. Kuljetuspäästöt nousevat huomattavasti matkan ollessa pidempi.
Esimerkiksi 10 km kuljetusmatkalla kustannukset kasvavat noin 15 % ja päästöt kasvavat noin 44 % verrattuna tielinjalta louhitun kiviaineksen käyttöön. Pienikin kuljetusmatka siis lisää kustannuksia ja päästöjä merkittävästi. Toisaalta kustannukset nousevat kuljetusmatkan kasvaessa noin 8 % jokaisella 20 kilometrillä. Päästöt kasvavat vastaavasti matkan kasvaessa 9 %. Kuljetuskustannukset kasvavat siis noin 800 euroa jokaisesta lisäkilometristä.
Tutkimustulokset ovat odotetun mukaiset. Pidemmällä kuljetusmatkalla kustannukset ja päästöt kasvavat. Toisaalta kierrätettyjen materiaalien, kuten betonimurskeen käyttö on myös edullisempaa, päästöjen ollessa myös pienemmät. Kustannuksista ja päästöistä ei voida kuitenkaan tinkiä liikaa materiaalin laadun kustannuksella, koska tällöin Suomessa käytössä olevat laatuvaatimukset eivät välttämättä täyty. Huonolaatuisesta materiaalista rakennettu sitomaton kantava kerros voi pahimmillaan luoda moninkertaiset kustannukset verrattuna rakentamisvaiheessa tehtyihin säästöihin.
Kuljetusmatkaa ja materiaalivalintoja tulee optimoida, mutta laatuvaatimukset ovat tärkein asia suunniteltaessa materiaalihankintoja kantavalle kerrokselle. Kustannus- että päästönäkö-kulmat osoittavat, että tien kantavan kerroksen rakentamisessa on löydettävä tasapaino taloudellisuuden, päästöjen ja teknisten vaatimusten välillä.
Tien kantavan kerroksen kustannukset muodostuvat materiaali-, kuljetus ja työmaakustannuksista. Näistä kustannuksista merkittävin vaikutus on kuljetusmatkalla. Lyhentämällä kuljetusmatkaa voidaan saavuttaa merkittäviä kustannus- ja päästöhyötyjä. Kuljetusmatkan lyheneminen ei kuitenkaan saa tapahtua laadun kustannuksella, koska tällöin elinkaarikustannukset saattavat nousta merkittävästi. Päästöjen osalta suurimmat vaikutukset liittyvät niin ikään materiaalipäästöihin ja kuljetuspäästöihin. Kuljetuspäästöt nousevat huomattavasti matkan ollessa pidempi.
Esimerkiksi 10 km kuljetusmatkalla kustannukset kasvavat noin 15 % ja päästöt kasvavat noin 44 % verrattuna tielinjalta louhitun kiviaineksen käyttöön. Pienikin kuljetusmatka siis lisää kustannuksia ja päästöjä merkittävästi. Toisaalta kustannukset nousevat kuljetusmatkan kasvaessa noin 8 % jokaisella 20 kilometrillä. Päästöt kasvavat vastaavasti matkan kasvaessa 9 %. Kuljetuskustannukset kasvavat siis noin 800 euroa jokaisesta lisäkilometristä.
Tutkimustulokset ovat odotetun mukaiset. Pidemmällä kuljetusmatkalla kustannukset ja päästöt kasvavat. Toisaalta kierrätettyjen materiaalien, kuten betonimurskeen käyttö on myös edullisempaa, päästöjen ollessa myös pienemmät. Kustannuksista ja päästöistä ei voida kuitenkaan tinkiä liikaa materiaalin laadun kustannuksella, koska tällöin Suomessa käytössä olevat laatuvaatimukset eivät välttämättä täyty. Huonolaatuisesta materiaalista rakennettu sitomaton kantava kerros voi pahimmillaan luoda moninkertaiset kustannukset verrattuna rakentamisvaiheessa tehtyihin säästöihin.
Kuljetusmatkaa ja materiaalivalintoja tulee optimoida, mutta laatuvaatimukset ovat tärkein asia suunniteltaessa materiaalihankintoja kantavalle kerrokselle. Kustannus- että päästönäkö-kulmat osoittavat, että tien kantavan kerroksen rakentamisessa on löydettävä tasapaino taloudellisuuden, päästöjen ja teknisten vaatimusten välillä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]