Ikäjohtaminen hoitotyössä: Integroiva kirjallisuuskatsaus
Lehtonen, Anne-Maria (2025)
Lehtonen, Anne-Maria
2025
Hoitotieteen maisteriohjelma - Master's Programme in Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505306395
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505306395
Tiivistelmä
Suomen väestön ikärakenteessa tulee tapahtumaan oleellisia muutoksia: väestö ikääntyy, työikäisen määrä vähenee ja syntyvyys alenee. Useampi eri sukupolvi työskentelee samanaikaisesti samassa hoitotyön ympäristössä. Tämän vuoksi työpaikoilla on mietittävä miten ja mitä tietoa ja osaamista siirretään sukupolvilta toiselle. Eri sukupolvien työntekijöille luodaan ikäjohtamisen ikäperusteisella toimintatavalla samat mahdollisuudet saavuttaa työlle asetetut päämäärät. Työyhteisöissä työskentelee eri-ikäisiä johtajia ja työntekijöitä. Yhä enemmän on nuorempia esihenkilöitä, joilla on johdettavanaan ikääntyneitä ja ikääntyviä työntekijöitä. Suuri ikäero esihenkilön ja työntekijän välillä vaikuttaa esihenkilön arvioon työntekijänsä ammatillisesta osaamisesta. Esihenkilöiden on tiedostettava omat johtamistyylinsä ja ymmärrettävä niiden vaikutukset työntekijöiden työhyvinvointiin. Hoitotyön esihenkilöiden ja johtajien on tavoitteellisesti parannettava omia taitojaan johtamisessa.
Tämän integroivan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata ikäjohtamista hoitotyössä. Tiedonhaku tehtiin CINAHL, Medline, Nursing & Allied Health Database, PsycInfo ja Scopus tietokantoihin 2000–2024 vuosirajauksella sekä manuaalisella haulla katsaukseen valittujen tutkimusten lähdeluetteloista. Katsaukseen valittiin 35 tutkimusartikkelia. Analyysimenetelmänä oli induktiivinen sisällönanalyysi.
Ikäjohtaminen hoitotyössä oli taitoa toimia yhdessä, työhön sitouttamista, työaikojen organisoimista, työmotivaation ylläpitämistä ja toisaalta yhdenvertaisuuden toteutumattomuutta. Taitoa toimia yhdessä liittyi esihenkilön työhön organisoida työryhmä toimivaksi kokonaisuudeksi ja tilannetajun osoittamiseen. Työhön sitouttamiseen tarvittiin nuorten ja iäkkäiden erityispiirteiden huomioimista ja iäkkäiden töissä pitämistä. Työaikojen organisointi oli täysipäiväisen ja osittaisen työaikojen, pidempien työvuorojen ja ikääntyvien erityistyöaikojen suunnittelua. Tätä tarvittiin erityisesti iäkkäiden työssä jaksamisen tukemiseen. Työmotivaation ylläpitäminen oli vanhempien työntekijöiden arvostamista, iäkkäiden työkuvioiden muuttamista, onnistumisen vahvistamista, taloudellista kannustamista ja vuorovaikuttamista. Yhdenvertaisuuden toteutumattomuus näkyi työyhteisöissä epätasa-arvoisena kohteluna ja henkilöstön tukemattomuutena.
Ikäjohtaminen hoitotyössä koostuu toisiinsa kytkeytyneistä tekijöistä. Esihenkilöillä tulee olla taitoa rakentaa yhdessä toimiva työyhteisö, sitouttaa työntekijät työhön ja organisaatioon, tukea työssä jaksamista työn ja vapaa-ajan yhteen liittämisellä organisoimalla työaikoja ja pitää henkilökunnan työmotivaatiota yllä. Esihenkilöiden yksi tärkeimmistä tehtävistä on huolehtia yhdenvertaisuuden toteutumisesta. Tutkimus tuotti tietoa, jonka avulla voidaan tunnistaa ikäjohtamiseen hoitotyössä liittyviä tekijöitä, puuttua haitallisiin ilmiöihin ja lisätä tietoisuutta ikäjohtamisen merkityksestä hoitotyössä. Saatua tietoa voidaan hyödyntää hoitotyön hallinnon eri organisaatiotasoilla
Tämän integroivan kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena oli kuvata ikäjohtamista hoitotyössä. Tiedonhaku tehtiin CINAHL, Medline, Nursing & Allied Health Database, PsycInfo ja Scopus tietokantoihin 2000–2024 vuosirajauksella sekä manuaalisella haulla katsaukseen valittujen tutkimusten lähdeluetteloista. Katsaukseen valittiin 35 tutkimusartikkelia. Analyysimenetelmänä oli induktiivinen sisällönanalyysi.
Ikäjohtaminen hoitotyössä oli taitoa toimia yhdessä, työhön sitouttamista, työaikojen organisoimista, työmotivaation ylläpitämistä ja toisaalta yhdenvertaisuuden toteutumattomuutta. Taitoa toimia yhdessä liittyi esihenkilön työhön organisoida työryhmä toimivaksi kokonaisuudeksi ja tilannetajun osoittamiseen. Työhön sitouttamiseen tarvittiin nuorten ja iäkkäiden erityispiirteiden huomioimista ja iäkkäiden töissä pitämistä. Työaikojen organisointi oli täysipäiväisen ja osittaisen työaikojen, pidempien työvuorojen ja ikääntyvien erityistyöaikojen suunnittelua. Tätä tarvittiin erityisesti iäkkäiden työssä jaksamisen tukemiseen. Työmotivaation ylläpitäminen oli vanhempien työntekijöiden arvostamista, iäkkäiden työkuvioiden muuttamista, onnistumisen vahvistamista, taloudellista kannustamista ja vuorovaikuttamista. Yhdenvertaisuuden toteutumattomuus näkyi työyhteisöissä epätasa-arvoisena kohteluna ja henkilöstön tukemattomuutena.
Ikäjohtaminen hoitotyössä koostuu toisiinsa kytkeytyneistä tekijöistä. Esihenkilöillä tulee olla taitoa rakentaa yhdessä toimiva työyhteisö, sitouttaa työntekijät työhön ja organisaatioon, tukea työssä jaksamista työn ja vapaa-ajan yhteen liittämisellä organisoimalla työaikoja ja pitää henkilökunnan työmotivaatiota yllä. Esihenkilöiden yksi tärkeimmistä tehtävistä on huolehtia yhdenvertaisuuden toteutumisesta. Tutkimus tuotti tietoa, jonka avulla voidaan tunnistaa ikäjohtamiseen hoitotyössä liittyviä tekijöitä, puuttua haitallisiin ilmiöihin ja lisätä tietoisuutta ikäjohtamisen merkityksestä hoitotyössä. Saatua tietoa voidaan hyödyntää hoitotyön hallinnon eri organisaatiotasoilla