Suunnitteluhankintojen laatuvertailun kehittäminen väylähankkeissa
Karjula, Josefiina (2025)
Karjula, Josefiina
2025
Rakennustekniikan DI-ohjelma - Master's Programme in Civil Engineering
Rakennetun ympäristön tiedekunta - Faculty of Built Environment
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505276201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505276201
Tiivistelmä
Julkiset hankinnat muodostavat merkittävän osan julkisen sektorin toiminnasta, ja niiden tavoitteena on varmistaa varojen tehokas käyttö sekä laadukkaat lopputulokset. Hankintojen toteutusta ohjaavat sekä kansallinen että EU-tason sääntely, jossa korostuvat avoimuus, tasapuolisuus ja kilpailullisuus. Laatuvertailu on osa hankintapäätöksenteon välineitä silloin, kun valintaperusteena käytetään hinnan lisäksi myös laadullisia komponentteja. Toisin kuin hinta, laadullisten tekijöiden arviointi edellyttää tarkasti määriteltyjä vertailuperusteita sekä johdonmukaista arviointia.
Väyläviraston ja ELY-keskusten kaltaisilla toimijoilla suunnitteluhankinnat ovat keskeinen osa toimintaa, ja niissä laatuvertailua hyödynnetään hinta-laatusuhteen mukaisissa kilpailutuksissa. Suunnitteluhankinnat eroavat muista julkisista hankinnoista siinä, että ne liittyvät asiantuntijapalveluihin, joiden lopputulos ei ole tarkasti määritettävissä etukäteen. Tämän seurauksena lopputuloksen laatu riippuu merkittävästi palveluntuottajan osaamisesta ja kyvystä vastata hankkeen tavoitteisiin. Pelkän hinnan perusteella tehty valinta ei siten riitä kuvaamaan tarjouksen kokonaishyötyä, vaan laadullisten tekijöiden huomioiminen on keskeistä tarjoajien vertailussa. Onnistunut laatuvertailu tukee sekä hankkeen tavoitteiden saavuttamista että markkinoiden toimivuutta ja tarjoajien osallistumishalukkuutta.
Tämä diplomityö on kvalitatiivinen selvitys, joka tarkastelee suunnitteluhankintojen laatuvertailun nykykäytäntöjä ja kehittämistarpeita. Aineisto koostui tarjousasiakirjojen analyysistä, tilaajaorganisaation edustajille tehdyistä haastatteluista, palveluntuottajille suunnatusta kyselystä sekä aihepiirin kirjallisuudesta. Näiden aineistojen avulla muodostettiin kokonaiskuva käytössä olevista arviointikäytännöistä, niiden toimivuudesta eri osapuolten näkökulmasta sekä siitä, miten ne vastaavat hankintalainsäädännön, mallipohjien ja ohjeiden vaatimuksiin.
Tulosten perusteella keskeisimmät kehittämistarpeet liittyvät arviointikriteerien selkeyttämiseen, pisteytyksen läpinäkyvyyden parantamiseen sekä hankekohtaisuuden ja yhdenmukaisuuden yhteensovittamiseen. Arviointikäytäntöjä tulisi kehittää siten, että ne tukevat vertailtavuutta, mahdollistavat johdonmukaisen arvioinnin ja ohjaavat tarjoajia kohdentamaan sisältönsä vaatimusten mukaisesti. Kehittämistoimenpiteet tukevat selkeämpiä ja vertailukelpoisempia arviointikäytäntöjä, jotka hyödyttävät sekä tilaajia että tarjoajia. Yhtenäinen ja tarkoituksenmukainen hankintamateriaali keventää valmistelutyötä ja edistää tasapuolisia käytäntöjä. Laadun huomioiminen jo hankintavaiheessa voi parantaa lopputuloksia, vähentää virheitä ja vahvistaa yhteistyötä hankkeissa.
Väyläviraston ja ELY-keskusten kaltaisilla toimijoilla suunnitteluhankinnat ovat keskeinen osa toimintaa, ja niissä laatuvertailua hyödynnetään hinta-laatusuhteen mukaisissa kilpailutuksissa. Suunnitteluhankinnat eroavat muista julkisista hankinnoista siinä, että ne liittyvät asiantuntijapalveluihin, joiden lopputulos ei ole tarkasti määritettävissä etukäteen. Tämän seurauksena lopputuloksen laatu riippuu merkittävästi palveluntuottajan osaamisesta ja kyvystä vastata hankkeen tavoitteisiin. Pelkän hinnan perusteella tehty valinta ei siten riitä kuvaamaan tarjouksen kokonaishyötyä, vaan laadullisten tekijöiden huomioiminen on keskeistä tarjoajien vertailussa. Onnistunut laatuvertailu tukee sekä hankkeen tavoitteiden saavuttamista että markkinoiden toimivuutta ja tarjoajien osallistumishalukkuutta.
Tämä diplomityö on kvalitatiivinen selvitys, joka tarkastelee suunnitteluhankintojen laatuvertailun nykykäytäntöjä ja kehittämistarpeita. Aineisto koostui tarjousasiakirjojen analyysistä, tilaajaorganisaation edustajille tehdyistä haastatteluista, palveluntuottajille suunnatusta kyselystä sekä aihepiirin kirjallisuudesta. Näiden aineistojen avulla muodostettiin kokonaiskuva käytössä olevista arviointikäytännöistä, niiden toimivuudesta eri osapuolten näkökulmasta sekä siitä, miten ne vastaavat hankintalainsäädännön, mallipohjien ja ohjeiden vaatimuksiin.
Tulosten perusteella keskeisimmät kehittämistarpeet liittyvät arviointikriteerien selkeyttämiseen, pisteytyksen läpinäkyvyyden parantamiseen sekä hankekohtaisuuden ja yhdenmukaisuuden yhteensovittamiseen. Arviointikäytäntöjä tulisi kehittää siten, että ne tukevat vertailtavuutta, mahdollistavat johdonmukaisen arvioinnin ja ohjaavat tarjoajia kohdentamaan sisältönsä vaatimusten mukaisesti. Kehittämistoimenpiteet tukevat selkeämpiä ja vertailukelpoisempia arviointikäytäntöjä, jotka hyödyttävät sekä tilaajia että tarjoajia. Yhtenäinen ja tarkoituksenmukainen hankintamateriaali keventää valmistelutyötä ja edistää tasapuolisia käytäntöjä. Laadun huomioiminen jo hankintavaiheessa voi parantaa lopputuloksia, vähentää virheitä ja vahvistaa yhteistyötä hankkeissa.