Pelillistäminen motivaation ja sitoutumisen tukena: Korkeakouluopiskelijoiden näkökulma oppimisalustoilla
Keinonen, Anni (2025)
Keinonen, Anni
2025
Tietojenkäsittelytieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Computer Sciences
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-06-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505296355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505296355
Tiivistelmä
Verkko-oppimisalustojen käyttö on yleistynyt viime vuosikymmenen aikana huomattavasti korkeakoulujen tarjoamassa opetuksessa. Tämä muutos on aiheuttanut joillakin opiskelijoilla motivaation puutetta ja hankaluuksia opintoihin sitoutumisessa. Yhtenä ratkaisuna motivaation ja sitoutumisen ylläpitämiseksi on esitetty pelillistämistä. Pelillistämisen merkitys opetuksessa onkin kasvanut erityisesti viime vuosien aikana, ja se on noussut keskeiseksi apuvälineeksi opiskelijoiden motivaation lisäämisessä ja ylläpitämisessä.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tehdä kirjallisuuskatsaus pelillistämisen vaikutuksista korkeakouluopiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Työssä käsitellään aluksi motivaatiota, sen keskeisimpiä käsitteitä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän jälkeen tarkastellaan pelillistämistä, sen tavoitteita ja keinoja. Lisäksi esitellään pelillistämisen elementtejä käyttötarkoituksen mukaan luokiteltuina sekä niiden käytännön toteutustapoja korkeakoulujen oppimisalustoissa. Lopuksi arvioidaan pelillistämisen luomien mahdollisuuksien ja haasteiden vaikutuksia opiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen.
Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että pelillistämisellä on merkittäviä positiivisia vaikutuksia korkeakouluopiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen, erityisesti silloin, kun pelielementit tukevat pätevyyden, autonomian ja yhteenkuuluvuuden tunteita. Monipuolisesti oppimisalustoilla hyödynnetyt pelielementit voivat lisätä opiskelijoiden innostusta esimerkiksi tarjoamalla konkreettisia tehtäviä, tavoitteita ja palautetta. Toisaalta pelillistämiseen liittyy myös haasteita, kuten liiallinen ulkoisten palkintojen tavoittelu tai opiskelijoiden yksilölliset erot oppimisessa. Haitat ovat usein kuitenkin vältettävissä huolellisella ja tarkoituksenmukaisella suunnittelulla.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tehdä kirjallisuuskatsaus pelillistämisen vaikutuksista korkeakouluopiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen. Työssä käsitellään aluksi motivaatiota, sen keskeisimpiä käsitteitä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Tämän jälkeen tarkastellaan pelillistämistä, sen tavoitteita ja keinoja. Lisäksi esitellään pelillistämisen elementtejä käyttötarkoituksen mukaan luokiteltuina sekä niiden käytännön toteutustapoja korkeakoulujen oppimisalustoissa. Lopuksi arvioidaan pelillistämisen luomien mahdollisuuksien ja haasteiden vaikutuksia opiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen.
Kirjallisuuskatsaus osoittaa, että pelillistämisellä on merkittäviä positiivisia vaikutuksia korkeakouluopiskelijoiden motivaatioon ja sitoutumiseen, erityisesti silloin, kun pelielementit tukevat pätevyyden, autonomian ja yhteenkuuluvuuden tunteita. Monipuolisesti oppimisalustoilla hyödynnetyt pelielementit voivat lisätä opiskelijoiden innostusta esimerkiksi tarjoamalla konkreettisia tehtäviä, tavoitteita ja palautetta. Toisaalta pelillistämiseen liittyy myös haasteita, kuten liiallinen ulkoisten palkintojen tavoittelu tai opiskelijoiden yksilölliset erot oppimisessa. Haitat ovat usein kuitenkin vältettävissä huolellisella ja tarkoituksenmukaisella suunnittelulla.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]