Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uusien opiskelijoiden näkemyksiä tuutoroinnin merkityksestä opintoihin ja opiskelijayhteisöihin kiinnittymisessä

Kuisma, Aurora; Oksanen, Janette (2025)

 
Avaa tiedosto
Kuisma_Oksanen.pdf (604.8Kt)
Lataukset: 



Kuisma, Aurora
Oksanen, Janette
2025

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505286292
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää uusien opiskelijoiden näkemyksiä tuutoroinnin merkityksestä opintoihin ja opiskelijayhteisöihin kiinnittymisessä. Kiinnittymistä voidaan määritellä monin eri tavoin, sitä on kuvattu esimerkiksi opiskelijan ja korkeakouluyhteisön välisen sidoksen vahvistumiseksi. Tuutorointi on uusille opiskelijoille mahdollistettua ohjausta ja tukea, jonka tavoitteena on opiskelijoiden integroiminen osaksi yliopistoyhteisöä. Pyrimme tutkimuksen avulla selvittämään, millä tavoin tuutorointi pystyy tukemaan uusia opiskelijoita opintoihin ja opiskelijayhteisöihin kiinnittymisessä.

Tutkimusaineisto koostui 16 vastauksesta, jotka kerättiin Microsoft Forms -lomakkeella maaliskuussa 2025. Aineisto kerättiin kirjoituskutsulla Tampereen yliopiston Kasvatuksen ja kulttuurin tiedekunnassa syksyllä 2024 aloittaneilta opiskelijoilta. Tutkimuksen analyysimenetelminä hyödynnettiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa sisällönanalyysia ja teemoittelua. Käytimme analyysin tukena Korhosen opiskelijalähtöistä kiinnittymismallia, jonka mukaan onnistunut opintoihin kiinnittyminen edellyttää kuulumisen tunteen syntymistä, syvenevää osallistumisprosessia opiskeluun liittyviin yhteisöihin sekä akateemisten opiskelutaitojen hallintaa. Näiden kategorioiden lisäksi aineistosta nousi esiin myös muita teemoja, joista kokosimme tulososioon neljännen kokonaisuuden nimellä tuutoreiden merkitys.

Valtaosa vastanneista koki tuutoroinnin erittäin merkittävänä tekijänä kiinnittymiselle. 16 vastaajasta vain yksi koki, ettei tuutorointi auttanut kiinnittymisessä juuri lainkaan. Kun kiinnittymistä tarkasteltiin opiskelijayhteisöjen näkökulmasta, koettiin tuutoroinnin auttavan kiinnittymisessä erityisesti luomalla mahdollisuuksia tutustua uusiin ihmisiin, ainejärjestöihin ja opiskelijakulttuuriin. Tuutorit koettiin pääosin erittäin helposti lähestyttäviksi ja hyvää yhteishenkeä luoviksi, mikä auttoi opintojen alkuvaiheen jännityksen lieventämisessä. Tuutorit tarjosivat opiskelijoille myös sellaista käytännön tietoa, mitä ei yliopiston virallisissa tilaisuuksissa käsitelty. Tuutoroinnissa koettiin tiedon välittämisen ohella merkittäväksi myös emotionaalinen ja sosiaalinen tuki. Kun kiinnittymistä tarkasteltiin opintojen näkökulmasta, esiintyi vastauksissa enemmän hajontaa. Osa koki, että tuutorointi edesauttoi opintoihin kiinnittymistä esimerkiksi auttamalla kurssiilmoittautumisissa sekä esittelemällä erilaisia vapaasti valittavia opintoja, mutta osa koki, ettei tuutorointi auttanut opintoihin kiinnittymisessä juuri lainkaan.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste