Elinikäisen oppimisen periaatteisiin perustuvan aikuisopiskelun hyödyt yksilönäkökulmasta: Kirjallisuuskatsaus aikuisopiskelun hyötyihin vapaan sivistystyön kontekstissa
Lappalainen, Emma; Muilu, Reetta (2025)
Lappalainen, Emma
Muilu, Reetta
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505266190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505266190
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkimme, millaisia hyötyjä omaehtoinen, elinikäisen oppimisen periaatteisiin perustuva aikuisopiskelu tuottaa yksilölle vapaan sivistystyön kontekstissa. Tarkoituksenamme oli tarkastella ja kuvata hyötyjä muodostamalla kokonaiskuvan aiheesta omaehtoista, elinikäistä oppimista ja aikuisopiskelua käsittelevien tutkimuksen perusteella. Tutkielma toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena, jonka aineisto haettiin Google Scholarista. Aineistoksi valikoitui kuusi suomenkielistä tutkimusta vuosilta 2006–2018, joiden perusteella pyrimme vastaamaan tutkimuskysymykseemme: Millaisia hyötyjä elinikäisen oppimisen periaatteisiin perustuva aikuisopiskelu tuottaa yksilölle?
Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka perustella muodostimme seitsemän pääteemaa: ajattelun taidot ja toimijuus, käytännöntaidot, sosiaaliset taidot, työelämähyödyt, osallisuus, kokonaisvaltainen hyvinvointi sekä merkityksellisyys. Tutkielmamme tulokset osoittivat vapaan sivistystyön kontekstissa tapahtuvan omaehtoisen aikuisopiskelun tuottavan monipuolisia ja laaja-alaisia hyötyjä, jotka laajenevat myös muille elämän osa-alueille. Hyödyt ovat toinen toisiaan vahvistavia, ja ne edistävät niin yksilön henkilökohtaista kasvua kuin yhteisöllistä osallisuutta. Tuloksissa merkityksellisyys ilmeni niin omaehtoisen opiskelun keskeisenä hyötynä kuin omaehtoisen opiskelun perustana.
Aineiston analyysissä hyödynnettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka perustella muodostimme seitsemän pääteemaa: ajattelun taidot ja toimijuus, käytännöntaidot, sosiaaliset taidot, työelämähyödyt, osallisuus, kokonaisvaltainen hyvinvointi sekä merkityksellisyys. Tutkielmamme tulokset osoittivat vapaan sivistystyön kontekstissa tapahtuvan omaehtoisen aikuisopiskelun tuottavan monipuolisia ja laaja-alaisia hyötyjä, jotka laajenevat myös muille elämän osa-alueille. Hyödyt ovat toinen toisiaan vahvistavia, ja ne edistävät niin yksilön henkilökohtaista kasvua kuin yhteisöllistä osallisuutta. Tuloksissa merkityksellisyys ilmeni niin omaehtoisen opiskelun keskeisenä hyötynä kuin omaehtoisen opiskelun perustana.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]