Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ei yks virhe tee minusta yhtäkkiä huonoa työntekijää” : Asiantuntijan omista virheistään kertominen työyhteisössä

Maula, Heini (2025)

 
Avaa tiedosto
MaulaHeini.pdf (1008.Kt)
Lataukset: 



Maula, Heini
2025

Viestinnän maisteriohjelma - Master's Programme in Speech Communication
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505276258
Tiivistelmä
Nykypäivänä monessa työyhteisössä asiantuntijatyön arkea on kiire, keskeytykset, informaatiotulva sekä ”multitaskaaminen”. Kiire ja kuormitus töissä altistavat asiantuntijat virheiden tekemiselle. Virheet aiheuttavat usein häpeän ja epäonnistumisen kokemuksia. Omia kasvoja uhkaavasta virheestä voi olla haastavaa kertoa kollegalle tai esihenkilölle, vaikka virheistä kertomalla työyhteisössä voitaisiin hyötyä virheistä. Avoin viestintä virheistä voi mahdollistaa esimerkiksi virheen korjaamisen, vaikutusten minimoimisen tai virheestä oppimisen ja kehittymisen.

Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miten tietotyötä tekevät asiantuntijat kertovat omista virheistään työyhteisössä. Tutkimuskysymysten avulla pyrittiin selvittämään asiantuntijoiden virheistä kertomisen tausta-ajatuksia, virheistä kertomisen tilanteessa tapahtuvaa viestintää sekä työyhteisön roolia virheistä kertomisessa. Kertomista tutkittiin kasvotyön ja asiantuntijuuden näkökulmasta. Tutkielman aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä eri aloilla tietotyötä tekevää asiantuntijaa. Haastattelut järjestettiin keväällä 2025. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.

Tulokset osoittivat, että virheestä kertominen on tunteita sisältävä prosessi, jossa omia kasvoja pyritään korjaamaan tai suojelemaan. Virheistä kertomisen tilanteissa asiantuntijat taustoittivat virhettä, pahoittelivat ja kantoivat vastuun, suojelivat itseään sekä esittivät korjaus- tai jatkotoimenpide-ehdotuksia. Kertomisen koettiin olevan helpompaa tutummille kollegoille ja esihenkilöille ja kertominen haluttiin tehdä mahdollisuuksien mukaan kasvokkain tai videon tai puhelun välityksellä.

Tulosten mukaan turvalliseksi ja ihmisläheiseksi koetun työyhteisön koettiin edistävän virheistä kertomista. Virheiden kertomista haittaavaa tai jopa salailevaa kulttuuria koettiin hyvin asiakeskeisissä ja korkean hierarkian työyhteisöissä. Tutkielman johtopäätöksenä voidaankin todeta, että kertomalla virheistä asiantuntijat ovat mukana rakentamassa työyhteisön vuorovaikutuskulttuuria virheisiin liittyen. Toisaalta työyhteisön vuorovaikutuskulttuuri heijastuu myös siihen, miten asiantuntija kertoo virheistään.

Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää työyhteisöjen vuorovaikutuskäytäntöjen ja viestintäkulttuurien sekä asiantuntijoiden viestintäosaamisen kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste