Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Kandidaatintutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuvakirjan hyödyntäminen lapsen ahdistuksen käsittelyssä: Analyysi Amandan huoli -kuvakirjasta

Ala-Vannesluoma, Heli; Soinilehto, Emilia; Vuori, Sade (2025)

 
Avaa tiedosto
Ala-Vannesluoma_Soinilehto_Vuori.pdf (727.0Kt)
Lataukset: 



Ala-Vannesluoma, Heli
Soinilehto, Emilia
Vuori, Sade
2025

Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505226031
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli selvittää, miten ahdistuksen ja huolen tunnetta sekä siihen suhtautumista kuvataan lasten kuvakirjassa. Lasten ja nuorten kasvava ahdistuneisuus on esiintynyt viime vuosina julkisessa keskustelussa. Tunnekasvatuksen avulla pyritään tukemaan lasten tunteiden käsittelemistä, ja tunteisiin liittyvä opetus on myös nostettu osaksi perusopetusta. Kiinnostuksemme lasten tunne-elämään liittyviin teemoihin ja lastenkirjallisuuden mahdollisuuksiin ohjasivat aiheen valintaan.

Tutkimus on laadullinen ja sen aineistona toimi Tom Percivalin (2021) Amandan huoli -niminen lasten kuvakirja. Tutkimuksessa tarkasteltiin huolen tunnetta kuvaavia ilmauksia sekä sitä, miten kirjan henkilöt suhtautuvat huolen tunteeseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, miten Amandan huoli -kirjan kaltaista lastenkirjallisuutta voi hyödyntää osana tunnekasvatusta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jonka avulla tekstin alkuperäisilmaukset luokiteltiin ensimmäiseen ja toiseen tutkimuskysymykseen liittyen. Sisällönanalyysin tulosten pohjalta pohdittiin vastausta kolmanteen tutkimuskysymykseen.

Sisällönanalyysin tuloksista laadittiin luokat huolen tunteen kuvauksille ja tunteeseen liittyville suhtautumistavoille. Tutkimustulosten perusteella huolen tunnetta kuvattiin päähenkilöä seuraavana hahmona, ilmenemismuodoltaan vaihtelevana, rajoittavasti elämään vaikuttavana sekä ajoittaisena osana kaikkien ihmisten elämää. Tutkimustulosten mukaan huoleen suhtauduttiin negatiivisesti ja sitä vältellen, mutta myös huomioimalla ja tunnistamalla se, sekä puhumalla siitä. Sisällönanalyysin tuloksia verrattiin kuvakirjan kuviin, jotka tukivat ja täydensivät kuvakirjan tekstin kerrontaa.

Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että kirjan tavassa kuvata huolta ja siihen suhtautumista on yhtymäkohtia aiempaan teoriaan huolen kokemukseen ja käsittelyyn liittyen. Johtopäätöksenä toteamme, että kirjaa voisi hyödyntää esimerkiksi alkuopetuksessa osana tunnekasvatusta. Kirja voi tarjota lapselle samaistumisen mahdollisuuksia ikäviin tunteisiin ja antaa rakentavia keinoja omien tunteiden käsittelyyn. Kirjan avulla on mahdollista keskustella huolen ja ahdistuksen tunteista ja ohjata lasta sanoittamaan omia tunnekokemuksiaan.
Kokoelmat
  • Kandidaatintutkielmat [10016]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste