Hyväpaha kotikoulu: Tutkimus siitä, mitä ihmiset ajattelevat kotikoulusta
Hildén, Roosa (2025)
Hildén, Roosa
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505215939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505215939
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia sitä, miten ihmiset Suomessa suhtautuvat kotikouluun. Lisäksi tutkimuksessani selvitettiin, miten kotikoulua puolustetaan tai moititaan. Tutkimuksessani on siis pyrittylöytämään syitä sille, miksi ihmiset suhtautuvat kotikouluun niin kuin suhtautuvat. Vaikka kotikoulua on tutkittu paljon etenkin Yhdysvalloista, tutkimusta Suomesta ei ole paljoakaan saatavilla. Juuri sitä, miten suomalaiset ihmiset suhtautuvat kotikouluun, ei ole aikaisemmin juurikaan tutkittu.
Tutkimukseni toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Aineisto kerättiin Reddit-nimiseltä keskustelualustalta talvella 2025. Aloittamaani keskusteluun osallistui 45 ja näistä 21 päätyi mukaan tutkimukseeni. Analysoin aineiston aineistolähtöisesti ja löysin kotikoulua puolustavia sekä sitä moittivia kommentteja.
Tutkimukseeni osallistuneista puolet suhtautui kotikouluun negatiivisesti. Noin neljäsosa suhtautui positiivisesti ja loput neutraalisti. Kotikoulua moitittiin eniten siitä, että se ei ole käytännössä toimiva ratkaisu ja se asettaa lapsen heikompaan asemaan. Kotikoulun laatu koettiin heikommaksi esimerkiksi vanhempien puutteellisten opetustaitojen takia. Myös lapsen kohtaamat ongelmat, kuten sosiaalisten taitojen kärsiminen ja tulevaisuuden sopeutumisongelmat kerrottiin kotikoulun moitteeksi. Tutkimukseni mukaan kotikoulua puolustettiin taas sillä, että sen opetuksen koettiin olevan laadukkaampaa kuin perinteisen koulun. Kotikoulun joustavuus oli yksi useasti toistuva syy, jonka takia kotikoulua puolustettiin. Myös vakavat sairaudet, koulukiusaaminen ja muut painavat syyt olivat syitä kotikoulun puolustamiselle. Lisäksi Suomen koulujen ongelmat ja hyvät kokemukset kotikoulusta saivat ihmiset suhtautumaan kotikouluun positiivisesti ja
puolustamaan sitä.
Tutkimukseni toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sen aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla. Aineisto kerättiin Reddit-nimiseltä keskustelualustalta talvella 2025. Aloittamaani keskusteluun osallistui 45 ja näistä 21 päätyi mukaan tutkimukseeni. Analysoin aineiston aineistolähtöisesti ja löysin kotikoulua puolustavia sekä sitä moittivia kommentteja.
Tutkimukseeni osallistuneista puolet suhtautui kotikouluun negatiivisesti. Noin neljäsosa suhtautui positiivisesti ja loput neutraalisti. Kotikoulua moitittiin eniten siitä, että se ei ole käytännössä toimiva ratkaisu ja se asettaa lapsen heikompaan asemaan. Kotikoulun laatu koettiin heikommaksi esimerkiksi vanhempien puutteellisten opetustaitojen takia. Myös lapsen kohtaamat ongelmat, kuten sosiaalisten taitojen kärsiminen ja tulevaisuuden sopeutumisongelmat kerrottiin kotikoulun moitteeksi. Tutkimukseni mukaan kotikoulua puolustettiin taas sillä, että sen opetuksen koettiin olevan laadukkaampaa kuin perinteisen koulun. Kotikoulun joustavuus oli yksi useasti toistuva syy, jonka takia kotikoulua puolustettiin. Myös vakavat sairaudet, koulukiusaaminen ja muut painavat syyt olivat syitä kotikoulun puolustamiselle. Lisäksi Suomen koulujen ongelmat ja hyvät kokemukset kotikoulusta saivat ihmiset suhtautumaan kotikouluun positiivisesti ja
puolustamaan sitä.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [11031]
