K-kauppias osana ruokakaupan vastuullisuuden edistämistä
Lepistö, Aleksi (2025)
Lepistö, Aleksi
2025
Kauppatieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Business Studies
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505215926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505215926
Tiivistelmä
Ilmastonmuutos, ympäristölliset ongelmat sekä sosiaalinen epäoikeudenmukaisuus ovat nyky-yhteiskuntaa kohtaavia vakavia ongelmia. Yritykset ovat toiminnallaan vaikuttaneet vallitsevien ongelmien syntyyn, jolloin niiden täytyy myös pystyä osallistumaan ongelmien ratkaisemiseen. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten K-kauppias pystyy edistämään ruokakaupan vastuullisuutta. Suomessa vähittäiskaupalla on keskeinen rooli kulutuksessa. K-kauppiaat toteuttavat K-ryhmän yhteisiä vastuullisuustavoitteita, mutta kauppiaat ovat itsenäisiä yrittäjiä, jolloin he pystyvät päättämään, miten heidän kauppansa osallistuu vastuullisuuden edistämiseen.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vastuullisuutta yleisellä tasolla sekä sen keskeisiä ulottuvuuksia. Lisäksi tarkastellaan, miten vastuullisuus näkyy yritystoiminnassa sekä vähittäiskaupan kontekstissa. Teoreettisessa osuudessa käsitellään myös K-kaupan toimintaan ja vastuullisuuteen liittyviä sidosryhmiä. Lopuksi tarkastellaan K-kauppiaan asemaa ja tehtäviä K-ryhmän organisaatiossa sekä kauppiaan merkitystä vastuullisuudessa.
Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui kolmen Pirkanmaan alueella toimivan K-kauppiaan haastatteluista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla tutkimuksesta poimittiin keskenään samankaltaisia ilmauksia, jotka yhdisteltiin erilaisiksi teemoiksi. Teemojen avulla pyrittiin ymmärtämään kokonaisvaltaisesti, miten K-kauppiaat voivat edistää ruokakauppansa
vastuullisuutta.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että K-kaupoissa edistetään vastuullisuutta monilla eri tavoin. K-kauppojen vastuullisessa toiminnassa näkyi vastuullisuuden ympäristölliset, sosiaaliset sekä taloudelliset osa-alueet, jotka tukivat osaltaan teoreettisessa viitekehyksessä esitettyjä näkökulmia. Keskeisimmäksi K-kauppiaiden haasteeksi vastuullisuudessa nousi liiketaloudelliset lähtökohdat, eli kuluttajien kysynnällä huomattiin olevan merkittävä vaikutus toteutettaviin vastuullisuustoimiin. Lisäksi tuloksissa selvisi, että lainsäädäntö määrää kaupoille vastuullisen toiminnan vähimmäistason, jota kauppiaat noudattavat. Vähimmäistason lisäksi K-ryhmällä on yhteisiä vastuullisuustavoitteita, joita kauppiaat toteuttavat käytännössä. Kauppiailla on kuitenkin lopullinen päätösvalta siitä, miten paljon he osallistuvat vastuullisuuden edistämiseen.
Tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että kauppiaat keskittyvät erityisesti sellaisiin
vastuullisuustoimiin, joissa vastuullisuuden edistäminen tuo samalla yritykselle taloudellista hyötyä. Lisäksi kauppiaat edistävät vastuullisuutta silloin, kun he kokevat sen merkitykselliseksi itselleen ja muille sidosryhmille. Kokonaisuudessaan vastuullisuus koetaan luontevaksi osaksi K-kauppojen toimintaa. Merkittävimmät tulokset vastuullisuuden edistämisessä syntyy silloin, kun vastuullisuustoimenpiteet toteutetaan K-kauppiaiden ja K-ryhmän tiiviissä yhteistyössä.
Aiheelle olisi mielenkiintoista tehdä jatkotutkimusta, jossa selvitettäisiin millaisia mahdollisia eroavaisuuksia K-kauppojen maantieteellinen sijainti tuo kauppojen vastuullisuustoimiin. Lisäksi voitaisiin tutkia suomalaisten kuluttajien suhtautumista K-kauppojen tai vähittäiskaupan vastuullisuuteen.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan vastuullisuutta yleisellä tasolla sekä sen keskeisiä ulottuvuuksia. Lisäksi tarkastellaan, miten vastuullisuus näkyy yritystoiminnassa sekä vähittäiskaupan kontekstissa. Teoreettisessa osuudessa käsitellään myös K-kaupan toimintaan ja vastuullisuuteen liittyviä sidosryhmiä. Lopuksi tarkastellaan K-kauppiaan asemaa ja tehtäviä K-ryhmän organisaatiossa sekä kauppiaan merkitystä vastuullisuudessa.
Tutkielman empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostui kolmen Pirkanmaan alueella toimivan K-kauppiaan haastatteluista. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jonka avulla tutkimuksesta poimittiin keskenään samankaltaisia ilmauksia, jotka yhdisteltiin erilaisiksi teemoiksi. Teemojen avulla pyrittiin ymmärtämään kokonaisvaltaisesti, miten K-kauppiaat voivat edistää ruokakauppansa
vastuullisuutta.
Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että K-kaupoissa edistetään vastuullisuutta monilla eri tavoin. K-kauppojen vastuullisessa toiminnassa näkyi vastuullisuuden ympäristölliset, sosiaaliset sekä taloudelliset osa-alueet, jotka tukivat osaltaan teoreettisessa viitekehyksessä esitettyjä näkökulmia. Keskeisimmäksi K-kauppiaiden haasteeksi vastuullisuudessa nousi liiketaloudelliset lähtökohdat, eli kuluttajien kysynnällä huomattiin olevan merkittävä vaikutus toteutettaviin vastuullisuustoimiin. Lisäksi tuloksissa selvisi, että lainsäädäntö määrää kaupoille vastuullisen toiminnan vähimmäistason, jota kauppiaat noudattavat. Vähimmäistason lisäksi K-ryhmällä on yhteisiä vastuullisuustavoitteita, joita kauppiaat toteuttavat käytännössä. Kauppiailla on kuitenkin lopullinen päätösvalta siitä, miten paljon he osallistuvat vastuullisuuden edistämiseen.
Tutkimuksen yhteenvetona voidaan todeta, että kauppiaat keskittyvät erityisesti sellaisiin
vastuullisuustoimiin, joissa vastuullisuuden edistäminen tuo samalla yritykselle taloudellista hyötyä. Lisäksi kauppiaat edistävät vastuullisuutta silloin, kun he kokevat sen merkitykselliseksi itselleen ja muille sidosryhmille. Kokonaisuudessaan vastuullisuus koetaan luontevaksi osaksi K-kauppojen toimintaa. Merkittävimmät tulokset vastuullisuuden edistämisessä syntyy silloin, kun vastuullisuustoimenpiteet toteutetaan K-kauppiaiden ja K-ryhmän tiiviissä yhteistyössä.
Aiheelle olisi mielenkiintoista tehdä jatkotutkimusta, jossa selvitettäisiin millaisia mahdollisia eroavaisuuksia K-kauppojen maantieteellinen sijainti tuo kauppojen vastuullisuustoimiin. Lisäksi voitaisiin tutkia suomalaisten kuluttajien suhtautumista K-kauppojen tai vähittäiskaupan vastuullisuuteen.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]