"Jos työntekijällä ei ole todellisia vaikutusmahdollisuuksia työssä, itsensä johtaminen käsitteenä jää pelkäksi latteudeksi” : Valmentavan esihenkilötyön vaikutus asiantuntijoiden itsensä johtamiseen
Yrjölä, Janina (2025)
Yrjölä, Janina
2025
Kasvatustieteiden kandidaattiohjelma - Bachelor´s Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta - Faculty of Education and Culture
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505205826
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505205826
Tiivistelmä
Työelämä on jo jonkin aikaa ollut murroksessa, ja perinteisen hierarkkisen johtamisen tilalle tarkasteluun ovat nousseet yhä enenevissä määrin muunlaiset johtamisen käsitteet, kuten tässä tutkimuksessa käsiteltävät itsensä johtaminen sekä valmentava johtaminen. Itsensä johtamisella työelämäkontekstissa tarkoitetaan yksilön vaikuttamista itseensä ja itsensä ohjaamista, jotta tämä saa tarvittavat tehtävät suoritettua. Valmentavasta johtamisesta käytetään tässä tutkimuksessa laajempaa käsitettä valmentava esihenkilötyö, jossa esihenkilö ohjaa johdettaviaan omiin ratkaisuihin ja pyrkii saattamaan heidät täyteen potentiaaliinsa. Valmentavaa esihenkilöä voidaan siis pitää ikään kuin johdettaviensa valmentajana. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten valmentavalla otteella johtava esihenkilö vaikuttaa asiantuntijatyötä tekevien johdettavien itsensä johtamiseen.
Tutkimusaineistona käytettiin Tietoarkisto Ailasta saatua valmista aineistoa vuodelta 2020. Aineisto analysoitiin laadulliseen tutkimukseen sopivalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineistoa analysoimalla saatiin selville, että asiantuntijat näkevät itsensä johtamisen vahvasti autonomian kautta. Autonomian kokemukseen vaikuttavat työn organisointiin ja työn raameihin liittyvät tekijät. Lisäksi esihenkilön toimien koetaan olevan suuressa roolissa itsensä johtamisen kokemuksen kannalta. Esihenkilön koetaan olevan autonomian mahdollistaja, ja hänen halutaan olevan johdettavistaan kiinnostunut. Toisaalta esihenkilöltä halutut toimet ja niiden laajuus ovat hyvin yksilöllisiä, joka saattaa tuottaa haasteita esihenkilötyölle.
Tutkimuksesta saatuja tuloksia verrattiin lopuksi valmentavan johtamisen teoriaan, ja niistä löytyi useita yhtymäkohtia. Tutkimuksen perusteella esihenkilötyö on merkittävä tekijä asiantuntijoiden itsensä johtamista tarkasteltaessa, ja esihenkilön toimet saattavat vaikuttaa itsensä johtamisen kokemukseen positiivisesti tai negatiivisesti. Tutkimusaineisto oli kerätty ennen työelämää ehkä jopa pysyvästi muuttanutta koronapandemiaa ja valmentavaa esihenkilötyötä käsiteltiin aineistosta saatavan tiedon sijaan ainoastaan teorian avulla, joten jatkotutkimukset ovat aiheellisia konkreettisemman tiedon saamiseksi.
Tutkimusaineistona käytettiin Tietoarkisto Ailasta saatua valmista aineistoa vuodelta 2020. Aineisto analysoitiin laadulliseen tutkimukseen sopivalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Aineistoa analysoimalla saatiin selville, että asiantuntijat näkevät itsensä johtamisen vahvasti autonomian kautta. Autonomian kokemukseen vaikuttavat työn organisointiin ja työn raameihin liittyvät tekijät. Lisäksi esihenkilön toimien koetaan olevan suuressa roolissa itsensä johtamisen kokemuksen kannalta. Esihenkilön koetaan olevan autonomian mahdollistaja, ja hänen halutaan olevan johdettavistaan kiinnostunut. Toisaalta esihenkilöltä halutut toimet ja niiden laajuus ovat hyvin yksilöllisiä, joka saattaa tuottaa haasteita esihenkilötyölle.
Tutkimuksesta saatuja tuloksia verrattiin lopuksi valmentavan johtamisen teoriaan, ja niistä löytyi useita yhtymäkohtia. Tutkimuksen perusteella esihenkilötyö on merkittävä tekijä asiantuntijoiden itsensä johtamista tarkasteltaessa, ja esihenkilön toimet saattavat vaikuttaa itsensä johtamisen kokemukseen positiivisesti tai negatiivisesti. Tutkimusaineisto oli kerätty ennen työelämää ehkä jopa pysyvästi muuttanutta koronapandemiaa ja valmentavaa esihenkilötyötä käsiteltiin aineistosta saatavan tiedon sijaan ainoastaan teorian avulla, joten jatkotutkimukset ovat aiheellisia konkreettisemman tiedon saamiseksi.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]