Siirtolaiset ryhmien välissä : Etninen stereotypisointi, rasismi, queeriys ja kulttuurinen identiteetti Pajtim Statovcin romaaneissa Kissani Jugoslavia ja Tiranan sydän
Várkonyi, Flóra (2025)
Várkonyi, Flóra
Tampere University
2025
Kirjallisuustieteen tohtoriohjelma - Doctoral Programme in Literary Studies
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2025-06-17
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3957-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-3957-9
Tiivistelmä
Monografiaväitöskirjassani tarkastelen Pajtim Statovcin kahta ensimmäistä romaania, Kissani Jugoslaviaa (2014) ja Tiranan sydäntä (2016). Pääkysymykseni on, miten kohdeteokset käsittelevät etnistä stereotypisointia, rasismia, queeriyttämistä ja kulttuurista identiteettiä siirtolaisuuteen liittyvinä teemoina. Tarkastelemani teemat rakentavat Statovcin alkutuotannossa keskeistä toiseuttamisen teemaa, ja ne on syytä huomioida teosten tulkinnassa. Kysymykset etnisestä stereotypisoinnista, rasismista, seksuaalisesta ja sukupuolisesta moninaisuudesta sekä kulttuurisesta identiteetistä koskettavat nyky-yhteiskunnissa niin yksilöitä kuin yhteisöjä, ja niitä on käsitelty myös fiktiossa. Statovci on Suomessa ja ulkomaillakin tunnettu ja palkittu kirjailija, joka on käsitellyt näitä kysymyksiä siirtolaisuuteen liittyen moniulotteisesti.
Etnistä stereotypisointia lähestyn tarkastelemalla kertojien ja muiden henkilöhahmojen muodostamia stereotypioita. Kysyn, millaisena kohdeteokset, etenkin Tiranan sydän, esittävät etnisen stereotypisoinnin prosessin. Millaisia stereotypioita kertojat muodostavat etnisistä enemmistöistä ja miksi? Miten ne liittyvät heihin kohdistuvaan toiseuttamiseen? Tarkastelen myös kohdeteosten kertojien kytkeytymistä hylkiön ja muukalaisen henkilötyyppeihin ja pohdin sen vaikutusta teosten tapaan käsitellä toiseuttamisen teemaa. Etnisen stereotypisoinnin yhteydessä erittelen myös sitä, miten Statovcin kertojat ja teokset hyödyntävät ryhmäkeskeistä ja stereotypisoivaa ajattelua. Rasismin kuvauksiin liittyen kysyn, millaisia temaattisia piirteitä niillä on Statovcin kahdessa ensimmäisessä romaaneissa. Mitä rasismin muotoja teokset esittävät ja miten? Millaisia rasismin mekanismeja sisältyy henkilöhahmojen väliseen vuorovaikutukseen? Kytken kohdeteosten rasismin esitykset siirtolaisuutta koskeviin yhteiskunnallisiin diskursseihin. Tiranan sydämessä tarkastelen myös epäluotettavan kertojan käytön roolia rasismin kuvaamisessa.
Kertojien poikkeamista sukupuolta ja seksuaalisuutta koskevista normeista tarkastelen suhteessa heidän kulttuuriseen identiteettiinsä tai kuulumiseensa. Erittelen sitä, miten Tiranan sydämen kertojaa ja Kissani Jugoslavian Bekimiä toiseutetaan heidän omassa etnisessä ryhmässään heidän queeriytensä takia. Millaisia käsityksiä sukupuolirooleista kohdeteokset yhdistävät albanialaiseen kulttuuriin? Pureudun siihen, miten nämä käsitykset ja esitetyn albanialaisen kulttuurin heteronormatiivisuus vaikuttavat niistä pois pyrkivien kertojien suhtautumiseen albanialaisuuteensa. Huomioni kohteena on myös se, miten Tiranan sydämen kertoja hahmottaa oman sukupuolensa ja sukupuolen ylipäätään. Teen tulkintoja Kissani Jugoslavian kertojien kulttuurisen identiteetin muuttumisesta ja sen ilmaisemisesta symbolisilla eläinhahmoilla.
Ensisijainen tutkimusotteeni on temaattinen. Lähestyn kohdeteoksia niissä käsiteltyjen teemojen perusteella siirtolaisuuskirjallisuutena. Teoriakehyksinä hyödynnän stereotypiantutkimusta, rasismitutkimusta, postkoloniaalista teoriaa, etnisyyden ja kulttuurisen identiteetin tutkimusta, sukupuolentutkimusta, queer-teoriaa ja tunteiden tutkimusta. Hylkiön ja muukalaisen henkilötyypit omaksun henkilöhahmotutkimuksesta ja epäluotettavan kertojan käsitteen kertomuksentutkimuksesta. Edistän siirtolaisuuskirjallisuuden temaattista tutkimusta erittelemällä Statovcin kahta ensimmäistä romaania valitsemistani näkökulmista.
Kohdeteokset lähestyvät etnistä stereotypisointia ja rasismia siirtolaisten näkökulmasta. Toiseuttava kohtelu herättää kertojissa ja muissa henkilöhahmoissa kielteisiä tunteita, jotka saavat heidät muodostamaan usein kielteisiä stereotypioita uuden kotimaansa tai asuinmaidensa etnisistä enemmistöistä. He stereotypisoivat kuitenkin myös omaa etnistä ryhmäänsä. Tähän kertojat suhtautuvat kielteisesti pitkälti siksi, että he ovat toiseutettuja myös sitä heille edustavissa yhteisöissä. Kulttuuriyhteisön sukupuolta ja seksuaalisuutta koskevista normeista poikkeavien henkilöhahmojen kautta kohdeteokset tematisoivat yhteisön ja siinä sopimattomaksi katsotun yksilön suhteen. Tiranan sydän esittää etnisen stereotypisoinnin prosessin monipuolisesti ja tematisoi sen kautta stereotypisoinnin myös laajemmin. Kohdeteokset kyseenalaistavat ryhmäkeskeisen ajattelun ja sen tuottamat yksinkertaistavat vastakkainasettelut, mutta joutuvat jonkin verran toistamaan näitä ajattelutapoja ja vastakkainasetteluja voidakseen kritisoida niitä.
Osoitan, että Tiranan sydämen kertojan kytkös hylkiön ja muukalaisen henkilöhahmotyyppeihin nivoutuu toiseuttamisen teemaan. Tiranan sydän asettaa hylkiömäisen kulkurin henkilöhahmotyypin globalisoitumisen kontekstiin. Muukalaisen piirteitä löytyy myös Kissani Jugoslavian kertojista. Kohdeteoksissa rasismin esitysten yksi keskeinen piirre on siirtolaisten rasismiin antamien vastausten kuvaaminen. Statovci esittää rasismin vuorovaikutuksellisena ilmiönä, jossa on kuitenkin mukana valtasuhde etnisten enemmistöjen ja siirtolaisten välillä. Statovcin romaanit rakentavat moniulotteisia henkilöhahmoja ja välttävät siirtolaisten kuvaamisen pelkkinä uhreina ja yksiulotteisina henkilöhahmoina esittämällä heidän etnisiin enemmistöihin ja albaaneihinkin kohdistuvia kielteisiä tunteitaan ja asenteitaan.
Etnistä stereotypisointia lähestyn tarkastelemalla kertojien ja muiden henkilöhahmojen muodostamia stereotypioita. Kysyn, millaisena kohdeteokset, etenkin Tiranan sydän, esittävät etnisen stereotypisoinnin prosessin. Millaisia stereotypioita kertojat muodostavat etnisistä enemmistöistä ja miksi? Miten ne liittyvät heihin kohdistuvaan toiseuttamiseen? Tarkastelen myös kohdeteosten kertojien kytkeytymistä hylkiön ja muukalaisen henkilötyyppeihin ja pohdin sen vaikutusta teosten tapaan käsitellä toiseuttamisen teemaa. Etnisen stereotypisoinnin yhteydessä erittelen myös sitä, miten Statovcin kertojat ja teokset hyödyntävät ryhmäkeskeistä ja stereotypisoivaa ajattelua. Rasismin kuvauksiin liittyen kysyn, millaisia temaattisia piirteitä niillä on Statovcin kahdessa ensimmäisessä romaaneissa. Mitä rasismin muotoja teokset esittävät ja miten? Millaisia rasismin mekanismeja sisältyy henkilöhahmojen väliseen vuorovaikutukseen? Kytken kohdeteosten rasismin esitykset siirtolaisuutta koskeviin yhteiskunnallisiin diskursseihin. Tiranan sydämessä tarkastelen myös epäluotettavan kertojan käytön roolia rasismin kuvaamisessa.
Kertojien poikkeamista sukupuolta ja seksuaalisuutta koskevista normeista tarkastelen suhteessa heidän kulttuuriseen identiteettiinsä tai kuulumiseensa. Erittelen sitä, miten Tiranan sydämen kertojaa ja Kissani Jugoslavian Bekimiä toiseutetaan heidän omassa etnisessä ryhmässään heidän queeriytensä takia. Millaisia käsityksiä sukupuolirooleista kohdeteokset yhdistävät albanialaiseen kulttuuriin? Pureudun siihen, miten nämä käsitykset ja esitetyn albanialaisen kulttuurin heteronormatiivisuus vaikuttavat niistä pois pyrkivien kertojien suhtautumiseen albanialaisuuteensa. Huomioni kohteena on myös se, miten Tiranan sydämen kertoja hahmottaa oman sukupuolensa ja sukupuolen ylipäätään. Teen tulkintoja Kissani Jugoslavian kertojien kulttuurisen identiteetin muuttumisesta ja sen ilmaisemisesta symbolisilla eläinhahmoilla.
Ensisijainen tutkimusotteeni on temaattinen. Lähestyn kohdeteoksia niissä käsiteltyjen teemojen perusteella siirtolaisuuskirjallisuutena. Teoriakehyksinä hyödynnän stereotypiantutkimusta, rasismitutkimusta, postkoloniaalista teoriaa, etnisyyden ja kulttuurisen identiteetin tutkimusta, sukupuolentutkimusta, queer-teoriaa ja tunteiden tutkimusta. Hylkiön ja muukalaisen henkilötyypit omaksun henkilöhahmotutkimuksesta ja epäluotettavan kertojan käsitteen kertomuksentutkimuksesta. Edistän siirtolaisuuskirjallisuuden temaattista tutkimusta erittelemällä Statovcin kahta ensimmäistä romaania valitsemistani näkökulmista.
Kohdeteokset lähestyvät etnistä stereotypisointia ja rasismia siirtolaisten näkökulmasta. Toiseuttava kohtelu herättää kertojissa ja muissa henkilöhahmoissa kielteisiä tunteita, jotka saavat heidät muodostamaan usein kielteisiä stereotypioita uuden kotimaansa tai asuinmaidensa etnisistä enemmistöistä. He stereotypisoivat kuitenkin myös omaa etnistä ryhmäänsä. Tähän kertojat suhtautuvat kielteisesti pitkälti siksi, että he ovat toiseutettuja myös sitä heille edustavissa yhteisöissä. Kulttuuriyhteisön sukupuolta ja seksuaalisuutta koskevista normeista poikkeavien henkilöhahmojen kautta kohdeteokset tematisoivat yhteisön ja siinä sopimattomaksi katsotun yksilön suhteen. Tiranan sydän esittää etnisen stereotypisoinnin prosessin monipuolisesti ja tematisoi sen kautta stereotypisoinnin myös laajemmin. Kohdeteokset kyseenalaistavat ryhmäkeskeisen ajattelun ja sen tuottamat yksinkertaistavat vastakkainasettelut, mutta joutuvat jonkin verran toistamaan näitä ajattelutapoja ja vastakkainasetteluja voidakseen kritisoida niitä.
Osoitan, että Tiranan sydämen kertojan kytkös hylkiön ja muukalaisen henkilöhahmotyyppeihin nivoutuu toiseuttamisen teemaan. Tiranan sydän asettaa hylkiömäisen kulkurin henkilöhahmotyypin globalisoitumisen kontekstiin. Muukalaisen piirteitä löytyy myös Kissani Jugoslavian kertojista. Kohdeteoksissa rasismin esitysten yksi keskeinen piirre on siirtolaisten rasismiin antamien vastausten kuvaaminen. Statovci esittää rasismin vuorovaikutuksellisena ilmiönä, jossa on kuitenkin mukana valtasuhde etnisten enemmistöjen ja siirtolaisten välillä. Statovcin romaanit rakentavat moniulotteisia henkilöhahmoja ja välttävät siirtolaisten kuvaamisen pelkkinä uhreina ja yksiulotteisina henkilöhahmoina esittämällä heidän etnisiin enemmistöihin ja albaaneihinkin kohdistuvia kielteisiä tunteitaan ja asenteitaan.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [5027]