Vastuunsiirtostrategia osana Kiinan ydinasedeterrenssiä: Kansainvälisen oikeuden ja politiikan suhde Kiinan Pohjois-Korea politiikassa
Myllyoja, Melissa (2025)
Myllyoja, Melissa
2025
Politiikan tutkimuksen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Politics
Johtamisen ja talouden tiedekunta - Faculty of Management and Business
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505145471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505145471
Tiivistelmä
Tämä tutkielma tarkastelee kansainvälisen oikeuden ja politiikan välistä suhdetta Kiinan Pohjois-Korea politiikassa koskien Pohjois-Korean ydinaseita. Tarkastelukohteena ovat Kiinan YK:n turvallisuusneuvoston kokouksissa pitämät puheenvuorot, joista pyritään erottamaan Mearsheimerin hyökkäävän realismi teorian vastuunsiirtostrategian (eng. buck-passing) neljän menetelmän esiintymistä Kiinan ulkopolitiikassa. Tämän jälkeen tutkitaan kansainvälisen oikeuden roolia vastuunsiirtostrategiassa. Tutkimuksen menetelmänä käytetään laadullisen sisällönanalyysin teorialähtöistä muotoa. Aineistona toimivat vuosilta 2018–2024 YK:n turvallisuusneuvoston pöytäkirjat, joissa kokouksen agendaksi on merkitty, joko Pohjois-Korean ydinaseet, ydinaseet ylipäätään tai Pohjois-Korea ylipäätään. Ajanjaksoon osuu niin Korean niemimaan suhteiden liennytyskausi kuin nykyinen tulehtunut ilmapiiri sekä koronapandemia.
Tutkimuksessa havaitaan, että liennytyskauden aikana vastuunsiirtostrategian käyttöä ei voida todeta riittävän selvästi aineistosta. Sen sijaan kiristyneiden suhteiden ajanjaksolta voidaan erottaa selkeitä merkkejä PohjoisKorean vallan kasvuun tähtäävän menetelmän mukaisista toimista. Molemmilla ajanjaksoilla kansainvälinen oikeus esiintyi vastuunsiirtostrategialle alisteisessa roolissa. Myöhemmällä ajanjaksolla kansainvälisoikeudellisten sopimusten esiintuominen oli jo hyvin ristiriitaista ja aseellistettua aina tilanteeseen sopivan poliittisen intressin hyväksi.
Tutkimuksen lopputuloksena todetaan, ettei niemimaan laajempaa poliittista tilannetta tarkasteltaessa voida selittää Kiinan politiikkaa suhteessa Pohjois-Korean ydinaseisiin pelkästään vastuunsiirtostrategialla. Strategialla muodostettu deterrrenssi onkin Kiinalle vain osa sen laajempaa kasvavaa deterrenssiä Yhdysvaltoja vastaan ja Pohjois-Korean ydinaseohjelmaa edistetään osana isompaa suurvaltapoliittista kamppailua. Havainnot ovat myös linjassa Kiinalle perinteisen kiinakeskeisen maailmankuvan kanssa, joka edelleen hallitsee Kiinan ulkopoliittisia suhteita alueella. Tutkimuksessa havaittu kansainvälisen oikeuden alisteinen asema suhteessa politiikkaan on linjassa Kiinan yleisen kansainväliseen oikeuteen suhtautumisen kanssa sekä Kiinan puoluevaltio-järjestelmän myötä ilmentää myös kommunistisen puolueen suhtautumista lainsäädännön rooliin ylipäätään.
Tutkimuksessa havaitaan, että liennytyskauden aikana vastuunsiirtostrategian käyttöä ei voida todeta riittävän selvästi aineistosta. Sen sijaan kiristyneiden suhteiden ajanjaksolta voidaan erottaa selkeitä merkkejä PohjoisKorean vallan kasvuun tähtäävän menetelmän mukaisista toimista. Molemmilla ajanjaksoilla kansainvälinen oikeus esiintyi vastuunsiirtostrategialle alisteisessa roolissa. Myöhemmällä ajanjaksolla kansainvälisoikeudellisten sopimusten esiintuominen oli jo hyvin ristiriitaista ja aseellistettua aina tilanteeseen sopivan poliittisen intressin hyväksi.
Tutkimuksen lopputuloksena todetaan, ettei niemimaan laajempaa poliittista tilannetta tarkasteltaessa voida selittää Kiinan politiikkaa suhteessa Pohjois-Korean ydinaseisiin pelkästään vastuunsiirtostrategialla. Strategialla muodostettu deterrrenssi onkin Kiinalle vain osa sen laajempaa kasvavaa deterrenssiä Yhdysvaltoja vastaan ja Pohjois-Korean ydinaseohjelmaa edistetään osana isompaa suurvaltapoliittista kamppailua. Havainnot ovat myös linjassa Kiinalle perinteisen kiinakeskeisen maailmankuvan kanssa, joka edelleen hallitsee Kiinan ulkopoliittisia suhteita alueella. Tutkimuksessa havaittu kansainvälisen oikeuden alisteinen asema suhteessa politiikkaan on linjassa Kiinan yleisen kansainväliseen oikeuteen suhtautumisen kanssa sekä Kiinan puoluevaltio-järjestelmän myötä ilmentää myös kommunistisen puolueen suhtautumista lainsäädännön rooliin ylipäätään.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [10016]