Yrityksiltä ystäville: Markkinointiviestinnän keinot parasosiaalisten suhteiden vahvistamiseksi TikTok-alustalla
Isohanni, Inari; Valassaari, Emmi (2025)
Isohanni, Inari
Valassaari, Emmi
2025
Viestinnän monitieteinen kandidaattiohjelma - Bachelor's Programme in Multidisciplinary Communication Studies
Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta - Faculty of Information Technology and Communication Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2025-05-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505145417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:tuni-202505145417
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, millaisilla markkinointiviestinnän keinoilla yritykset voivat vahvistaa parasosiaalisten suhteiden syntyä kuluttajissa. Tutkimusongelmamme on: Millaisella markkinointiviestinnällä kuluttajan parasosiaalista suhdetta yritykseen vahvistetaan TikTok-alustalla?
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat symbolisen konvergenssin teoria, käyttötarkoitusteoria ja parasosiaalisen suhteen käsite. Tutkielman aineistona toimii TikTokista kerätyt, viiden suomenkielisen yritystilin: Blockfestin, Burger Kingin, Lidlin, Universal Musicin ja Taco Bellin vuoden 2024 aikana julkaistut TikTok-videot. Jokaiselta yritystililtä aineistoksi valittiin 5 videota. Aineisto on kerätty vuoden 2024 lopulla.
Tutkielman tuloksien perusteella markkinointiviestintä TikTok-alustalla pyrkii sulautumaan osaksi alustan luonnollista sisältövirtaa. Tällainen markkinointiviestintä on nopeatempoista, ärsykerikasta ja alustan trendejä hyödyntävää. Tuttavallisella, alustalle luonnollisella markkinointiviestinnällä vastataan mm. samaistumisen, viihteen, nautinnon, seuran, ajanvieton ja yllätyksellisyyden tarpeisiin.
Tutkielma tuottaa uutta arvokasta tietoa TikTok-alustalla tapahtuvasta yritysten tuottamasta markkinointiviestinnästä ja parasosiaalista suhdetta vahvistavista keinoista. Tulevaisuudessa tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi parasosiaalisen suhteen tietoisessa vahvistamisessa ja kuluttajien sitouttamisessa TikTokissa. Koska tutkielma antaa vastauksia vain niistä keinoista, joita parasosiaalisen suhteen vahvistamisessa voidaan käyttää, jatkossa antoisaa olisi tutkia katsojien kokemuksia näiden keinojen käyttämistä kohtaan.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat symbolisen konvergenssin teoria, käyttötarkoitusteoria ja parasosiaalisen suhteen käsite. Tutkielman aineistona toimii TikTokista kerätyt, viiden suomenkielisen yritystilin: Blockfestin, Burger Kingin, Lidlin, Universal Musicin ja Taco Bellin vuoden 2024 aikana julkaistut TikTok-videot. Jokaiselta yritystililtä aineistoksi valittiin 5 videota. Aineisto on kerätty vuoden 2024 lopulla.
Tutkielman tuloksien perusteella markkinointiviestintä TikTok-alustalla pyrkii sulautumaan osaksi alustan luonnollista sisältövirtaa. Tällainen markkinointiviestintä on nopeatempoista, ärsykerikasta ja alustan trendejä hyödyntävää. Tuttavallisella, alustalle luonnollisella markkinointiviestinnällä vastataan mm. samaistumisen, viihteen, nautinnon, seuran, ajanvieton ja yllätyksellisyyden tarpeisiin.
Tutkielma tuottaa uutta arvokasta tietoa TikTok-alustalla tapahtuvasta yritysten tuottamasta markkinointiviestinnästä ja parasosiaalista suhdetta vahvistavista keinoista. Tulevaisuudessa tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi parasosiaalisen suhteen tietoisessa vahvistamisessa ja kuluttajien sitouttamisessa TikTokissa. Koska tutkielma antaa vastauksia vain niistä keinoista, joita parasosiaalisen suhteen vahvistamisessa voidaan käyttää, jatkossa antoisaa olisi tutkia katsojien kokemuksia näiden keinojen käyttämistä kohtaan.
Kokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [9818]